Once every blue moon?!..

Etter utallige år med feiling, uten så mye som en antydning til fremgang what so ever, satt’n ENDELIG!!! 

Da det var fullmåne for en snau uke siden, klarte jeg nemlig å få tatt et skikkelig bilde av nattmånen, -altså et bilde som ikke bare viser den som en lysklump.. 

 

Fra vår til høst 

Dagmånen lykkes endelig i fjor en gang ved hjelp av et såkalt ‘månekamera’ (app). Men nattmånen ble derimot like forbannet en lys ‘klædd’, uansett hvilke innstillinger jeg forsøkte meg på, med kamera, så vel som med mobilkamera, som alltid..

For så at vi kommer til den siste torsdagskvelden i august det herrens (u)år 2023;

Været var helt perfekt, -ikke en sky på himmelen..

I utgangspunktet hadde jeg mer eller mindre gitt opp hele greia, da det er grenser for hvor mange år-, med hvor mange app’er og kamerainnstillinger man kan forsøke på noe uten at det er den minste antydning til forbedring fra dag en. Men i det jeg gikk der og irriterte meg over egen månemislykkethet, slo det meg brått at det KUNNE jo være at det fantes noe sånt som en teleskop-/stjernekikkert-app.. (-Hvordan i granskauen kan jeg ha unngått å se den muligheten før nå, er imidlertid over min fatteevne, men non the less, altså). – Og så jaggu var det ikke bare én, men flere teleskop-apper å få, – med kamerafunksjon, – som på toppen av det hele viste seg å virke (iallefall i den grad at det lot seg gjøre å få et fullgodt bilde av månekonturene sett fra jorden).

Jeg har riktignok økt skarpheten og optimalisert kontrasten (- samt at jeg har, som dere ser, også kuttet sidene for en forstørret utgave på bildet over). Men ikke desto mindre, hadde jeg nå for første gang noen konturer å øke skarpheten på, for å si det sånn! Det har det nemlig ikke vært så mye som en antydning til ved noen av de talløse tidligere forsøk..

..- som alle har endt opp så her, -med eller uten skyer og skygger av trær, hus, eller hva det måtte være innkludert i bildet.. Jo finere bildet ellers var, jo mer forbannet jeg meg over denne lysklumpen av en måne. I denne frustrasjonen og håpløshetens navn skal også nevnes at ei heller de ulike månefasene gjorde nevneverdig forskjell på dette utkommet. Var månen halv, så det bare ut som om ‘klædden’ hadde fått seg en trøkk i siden, og det var det.

Så nå gjenstår det bare å se om jeg faktisk har klart å ‘knekke koden’, eller om det kun er noe som vil kunne lykkes ‘every blue moon’..

 

2 kommentarer
      1. Takker så mye <3 Skal ærlig innrømme at jeg var høy som et juletre da jeg fikk se disse her, og jeg har vel strengt tatt ikke landet enda. *haha* 😀 😛
        – Det er faktisk litt sånn befriende å få en antydning om at vi er flere som ikke har tenkt i de baner at det kan være noe sånt som teleskop-app'er før nå. (- Teleskop og teleskop.. Det er ikke sånn at jeg legger opp til at det neste vil bli et sett blinkskudd av Saturn så snart ringene står i en nydelig posisjon i forhold til planeten på en skyfri aften, for å si det sånn, men månekonturene klarer den iallefall å få forstørret nok til at det lar seg gjøre å få tatt noen brukbare bilder *hehe*). Jeg mener.. Det er jo app'er for omtrent alt mulig for tiden, så når tanken først slo meg, syntes det jo utrolig at jeg overhodet ikke hadde tenkt i de baner tidligere. – Spesielt da med tanke på hvordan jeg har prøvd å få til dette her, med alle tenkelige midler og ideer, i årevis *haha* 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg