Ondskapen i bilder!

Hvor uhyggelig det enn er å skulle gå løs på det tristeste og ikke minst mest alvorlige som skjer i verden pr. d.d etter å ha kost meg med ‘Hvis jeg var deg’  store deler av dagen, ser jeg meg dessverre nødt til å ta opp tråden fra gårsdagens innlegg Massakre er ugreit, i følge ekspertisen. Her gav jeg utløp for min frustrasjon over at en betydelig andel av krigsdekningen er viet selvsagte floskler fra all verdens lederskap og ekspertise. I tillegg, redegjorde jeg for mitt syn på konseptet ‘krigsforbrytelser’. I dagens innlegg, vender jeg blikket den andre siden, der det menneskelige idiotiet er mikset sammen med den likeså menneskelige ondskapen, hvis sluttprodukt er grellere enn et normalt sinn evner å ta inn over seg.. 

 

 

Like ubegripelig som det å sette opp et internasjonalt lovverk for hva som er lov og ikke lov i en krig, når det å starte en krig i utgangspunktet innebærer en unntakstilstand hvor alt av lover er feid til side, er jeg fullstendig uforstående til hva som kan ansees formålstjenlig med massakre av sivile. Én ting, er at det overhodet ikke er noe å vinne på sånt, da drap på sivile ikke har en dritt å si for utfallet av krigen! Enda mer ubegripelig blir disse handlingene i det en kan legge til at disse som lørdag ble funnet nedslaktet i hopetall ei heller utgjør den minste fare for de skyldige!!

 

(foto: Ronaldo Schmeidt/AFP)  

 

Jeg har bestandig hatt et særs sterkt behov for å kunne forstå de bakenforliggende årsaken(e), – altså hva som får folk til å utføre de mest umenneskelige handlinger. Dette behovet til å forstå, er gjerne så altoverskyggende at det ikke er grenser for arbeidsmengde og innsats jeg kan legge ned i å komme til bunns i saken. Jeg krever ikke at det er hverken akseptabelt eller tilgivelig i denne forbindelsen. – Forståelse er alt jeg er ute etter!

 

(foto: Rodrigo Abd/AP)

 

Følgelig, har jeg iallefall kommet langt på vei mot målet i et klart flertall av de tilfellene jeg har gått inn for det. Selv hva terrorangrepet 11 september angår, evnet jeg i det minste å oppnå konturen av en forståelse av det mind-settet som ligger bak utførelsen av så uhyrlige handlinger. Det krevde tiktignok at jeg både leste den hellige blekka fra perm til perm, i tillegg til å grave frem hvordan de respektive gruppene tolket budskapet i nevnte blekke, av hvilket det følger hvilke ‘sannheter’ de har fått tattovert inn i bevisstheten med morsmelken.

 

(Foto: Vadim Ghirda/AP)

 

Imidlertid har jeg enda ikke evnet å oppnå noen som helst forståelse av det mind-set som kan ligge bak det å overfalle det ene sivile enkeltmenneske, for så å bakbinde de fleste før de regelrett henrettes.. Som nevnt, har dette intet å si for utfallet av krigen, liksom de ikke innebærer den minste trussel, ubevæpnet som de er! Det eneste jeg har oppnådd tross all den innsats jeg har lagt ned, må være at det å bli sendt ut i en krig fører til en så til de grader altoverskyggende, og ikke minst vedvarende frykt at det rett og slett overgår hva et menneske er kapabelt til å håndtere med forstanden noenlunde intakt.. – Altså at man ikke lenger er i stand til å tenke/vurdere rasjonelt, slik at man ikke ser det, for oss, åpenbare skillet som foreligger mellom militære og sivile. Men her strander det. Utover dette er jeg fullstendig blank! Ikke minst innebærer dette at jeg til dags dato er svar skyldig i hht det spørsmål som reiser seg m.h.t at disse har gjennomgått spesialtrening i nettopp det å kunne holde hodet kaldt i en krigssituasjon! For at en og annen mister forsanden kan pinnes under dette her, men at det skal kunne foreligge en total mental kollaps av den størrelsesorden en må kunne anta for å kunne utføre de mengder av enkeltdrap det her er snakk om, forblir dermed fullstendig ufattbart..

 

(foto: Sergei Supinsky/APF)

.

7 kommentarer
      1. Koranen. Leste blekka fra perm til perm, – med forklaring, etter det smalt i London . 🤪
        Det er jo blitt et drøyt kvarter siden disse bombene smalt også, så mye av det er selvsagt glemt (jeg har jo utvist en laber interesse med ditto innsats for å holde min religiøse innsikt ved like). Men når det er sagt, rakk jeg å ha det schteike moro med å sette fast skjeggtufser på
        Islam.com som melkehvitt kvinnfolk på DERES hjemmebane før jeg lot det forgå! 🤣

        1. Jøss, så feil kunne jeg ta. Jeg hadde trodd du var typen til mer aktivt å folkeopplyse om hva islam er om du har lest Koranen. Jeg hadde heller ikke trodd du skulle være av typen som kan unnskylde noen som støtter denne såkalte religionen med opphav fra denne blekka. Videre ble jeg litt satt ut nå, da fordi, jeg leste innlegget ditt om jomfruene i Jannah, for muligens jeg misforsto noe, men det virket ikke som dette var fremført av noen som har lest «blekka» som du kaller den. Det er jo ikke så mye å glemme da denne «blekka» er en liten, kortfattet, med manglende ordforråd og veldig gjentakende. You know, repetition works.. indoktrinering

          1. Jeg syntes, for å være ærlig, ikke Koranen var noe verre enn bibelen, slik jeg ble forklart hvordan dette her var antatt ment av han der rettlederen som fulgte med i ‘pakken’. Faktisk er det en god del punkter hvor Koranen har mer fornuft å fare med! Eksempelvis er skapelsesberetningen kjønnsnøytral, i motsetning til bibelen (som er veldig klar på at mannen ble skapt først, og kvinnen av et bein fra ham). – Og enda mer oppsiktsvekkende er det at det i følge Koranen er 50/50 skyld for syndefallet!
            Videre, tro det eller ei, er Allah hinsides mindre hevngjerrig enn den kristne guden, intet jordisk vesen skal respekteres høyere enn din mor, og intet menneske er i stand til å få noe som helst begrep om denne (angivelige) eksistensen (imotsetning til denne menneskelige fremtoningen Gudeskikkelsen er gitt i kristendommen).,
            Min personlige favoritt her, er imidlertid at i den siste overleveringen av guds (Allah) ord Muhammed rakk før han døde, hvilken ble foretatt i form av en tale. Her ble det gjort klart at det som fremkom her, var det som skulle gjelde der man fant konflikt med det som tidligere var nedfelt. Og her korrigeres faktisk en god del av det som vi syntes er kvalmt; Eksempelvis gjøres det klart at ekteskapsformen å gå fr under normale omstendigheter, er en kone, hvorav det tillatte flerkoneriet i utgangspkt. er ment som en typ nødløsning i en krigstilstand der det ble for få menn i forhold til kvinner. Dette fordi man på den tiden var avhengig av hverandre for at ting skulle kunne fungere, så dette her, sett i historisk perspektiv, er slett ikke usannsynlig ment for å redde de tilhørende overskuddet av kvinner, da det å stå alene den gang gjorde det forbannet vanskelig å overleve. Så peaker han det igjennom sine aller siste ord, der det gjøres klinkende klart at ‘Det som vitenskapen i fremtiden kommer frem til, med den følge at konflikt (med Koranen og alt annet som er blitt sagt) oppstår, så skal dere ALLTID sette vitenskapen forran! Dette fordi disse oppdagelsene vil gis av ham etter hvert som tiden er moden’.
            – Jeg har jo hele tiden vært klar på at jeg ikke opplever islam som sådan som noe verre enn kristendommen. I mine øyne, er det MUSLIMENE som er problemet.
            Når det er sagt, skal det presiseres at jeg slettes ikke er noe fan av den her religionen heller, da det selvsagt er nok å sette fingeren på her også, for ikke snakke om at det er helt idiotisk at religion fremdeles er et akseptert verdensbilde i 2022. Poenget mitt er snarere at den ene ikke et et spor bedre enn den andre. (Oppfølger av Islam-innleggene, der det er kirkens menn som får gjennomgå er på trappene!..)
            Hva de der jomfruene angår, husket jeg de hadde et typ oppholdssted i påvente av sin tilkomne som en av de par-og-sytti, og at dyden deres var fikset ved ankomst himmelriket. I mine øyne, er det imidlertid denne foryngelsen som Allah foretar som ligger til grunn for hele satiren. Jeg skal ærlig innrømme at absurditeter som dette her ikke ble ansett som særlig relevant, og dermed bare lest kjapt igjennom. Så i denne og tilsvarende beretninger, er det derfor mye som har forsvunnet på de nærmere 20 årene som har gått siden det ble lest. Men non thE less, husker jeg godt at jeg fliret av at denne ‘fiksingen’ tilbake til unge og jomfruelige ikke innebar annet enn å sette de tilbake til square one; Enten så: A) Settes de tilbake til de VAR unge og ‘pulbare’, hvilket vil si at de HAR pult, og dermed IKKE er jomfruer, da det eneste selv Allah får gjort her er å fikse jomfruhinnen sammen med den satan til kosmetiske kirurgi som ellers foretas, eller B) De har IKKE pult, og fiksen går da kun ut på å fikse de tilbake til sine ikke pulbare utgangspkt.
            Allah, som den gud han er, kan såvisst skru tilbake tiden, mem dette ville jo da innebære at den som skal ha disse jomfruer langt i fra vil ha nådd sitt endelikt enda!..
            Religion er og blir helt sprengt, og det er helt på trynet at ingen ser at det vi i dag har full aksept for, er akkurat det samme greine som de gamle mytologiene en ler av! Det hele er altså fullstendig absurd!

    1. Fullstendig uforståelig. Jeg prøver alltid å se etter årsaker, sammenhenger, analysere hvorfor mennesker gjør som de gjør, og om mulig se ting fra flere sider. Soldatene har blitt som de har blitt, av grunner, men dette er bare grusomt.

      1. Du er nok sånn som meg, du da, hvor det som gjør deg opprørt fører til et nærmest altoverskyggende behov for å forstå..
        Og her kan jeg ikke skjønne hvordan det kan ha skjedd en så unison mental kollaps som det må til for å få drept alle disse folka enkeltvis på den måten som er blitt gjort, da disse er blitt trent, analysert og beredt nettopp for å ta slike situasjoner i bøttevis av år! At en og annen hadde klikket er forståelig, men ikke hva som må være nær sagt hele hurven!..

        1. Noen ganger prøver jeg så hardt å forstå at jeg ikke ser skogen for bare trær… 🤨 Andre ganger stenger jeg bare alt ute. All drepingen av sivile på bestialske måter høres nesten ut som leiesoldaters verk 😥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg