Overbeskyttet barn møter verden..

For noen dager siden, var Treacher Collins -rammede Emma Stadaas (21) blant toppsakene hos landets nyhetsformidlere etter at hun tok til motmæle da en far ba henne gå ut av kolonialbutikken fordi hennes særpregede utseende gjorde ungen hans ukomfortabel. 

Vel, tenkte jeg.. Dette er jo et logisk utkomme av å bringe barn av en tid der de skal forskånes for alt som ikke er hjemmehørende i et lysrosa eventyrland ut i virkeligheten.. 

 

En jævla hore!  

21 år gamle Emma Stadaas lider av det skjeldne syndromet Treacher Collins, som avstedkommer med et utseende som skiller seg ut i fra mengden. (foto: Truld Skram Lerø)

 

Mannen som kommer bort til henne på matbutikken har, i følge Stadaas, et vennlig ansikt- og høflig, imøtekommende tilnærming. Alt er m.a.o på stell i forhold til hvordan en ter seg når en henvender seg til fremmede mennesker, -bortsett fra selve henvendelsen. Han spør nemlig om hun kan være så snill å forlate butikken en liten stund, fordi hun gjør barnet hans ukomfortabelt.

Det er ikke første gang Emma Stadås opplever ufine kommentarer m.m pga utseendet, men hun er imidlertid ikke blant de mange som ville lusket ut med bøyd nakke i denne settingen, for hun ber mannen istedet ta en prat med avkommet. Alt er m.a.o tilsynelatende på stell i hht både mediedekning og hendelsesforløp i denne saken, så vil det da si at det er så til de grader skrantent på ting å ta tak i for tiden at jeg nå er i ferd med å skrive et drittkjedelig innlegg der jeg jatter med rikspressen i den åpenbare hyllesten av Emma Stadaas som tok tyren ved hornene??

Nei, selvsagt ikke. Det ville ville jo vitterlig ikke vært meg å ta tak i en slik sak uten å vri den ut av sin normale vinkling, for å si det sånn!

Nå får selv ikke jeg vridd det å stå opp for seg selv og sitt egenverd til noe annet enn et gode. Men man får jo ikke noen heltehistorie uten at det involverer en ‘skurk’, hvilket selvsagt er gitt å bli denne faren som kan finne på å komme med en slik henvendelse til et medmenneske. Og her finnes det faktisk rom for å kunne ‘tweake’ det hele slik at vi får også denne saken belyst fra en annen side..

Brutalt ærlig, som jeg har en lei tendens til å være, så er det, om en så liker det eller ikke, et ubestridelig faktum at den her fyren ikke skilte seg ut fra brorparten av de som har med barn i butikken han faktisk sa det de alle tenkte eller ville ha tenkt i samme setting. Jeg mener.. Ting er som de er, og måten vi reagerer på i gitte situasjoner er så langt i fra i tråd med moralen vår. Selv blant oss uten barn, reagerer de fleste av oss reagert på det som er annerledes på en måte vi, interlektuelt sett ikke vil være bekjent av. Men ikke desto mindre går det også her et skille mellom de av oss som er født før- og etter 1983. For det var da man begynte å skulle skåne den oppvoksende slekt fra verden; Både i A) Fysisk forstand ved at hjemmene ikke lenger ble gjort rent, men hhv sterilisert og desinfisert, mens støvsugerne helst skulle eliminere boligen for alt av støv. Lekeplassene ble sikret opp og i mente, og alt var farlig. Og B) Mentalt i form av at unger nå brått skulle forskånes fra alt som hhv er kroppslig- og/eller ubehagelig og vondt på ett eller annet vis.

 

 

Og herfra har denne tendensen bare ballet på seg. I USA er det allerede kommet dithen at man ikke lenger skal lære ungene om slikt som menstrasjon i barneskolen, ingen skal noensinne få oppleve at de voksne er redde, sinte og/eller lei seg, for ikke glemme at de ei heller skal konfronteres med avvik som kan avstedkomme med en viss frykt, usikkerhet, eller som vår mann uttrykte det; Med ubehag.

Når en ser handlingen i lys av de oppvekstkår denne mannen etter alt å dømme har hatt, og det samfunnet han oppdrar sitt/sine barn i, er det jo brått ikke rart i det hele tatt at han reagerte på denne annerledes utseende jenta som han gjorde. Og for ungen sin del, ville det vel snarere vært rart om h*n ikke opplevde denne annerledesheten ubehagelig. Vi som rakk å komme til verden i tide for å få en oppdragelse som innebar at vi ble trenet opp til å kunne mestre det samfunnet/miljøet vi var født inn i kan selvsagt også reagere på det ukjente, nfor å si det sånn. men vi har dog en bagasje som gjør at vi umiddelbart kveler slike uberettigede reaksjoner, da vi rett og slett har fått lov å oppleve uværsdager allerede fra tidlig alder.

Nå ville vel de fleste imidlertid hatt anstendighet nok til å holde kjeft der den her fyren handlet ut i fra sin reaksjon. Men det er ikke dermed sagt at han er så fryktelig som pressens vinkling gir ham ut for å være. – Kanskje han valgte å gjøre som han gjorde i ren panikk i det han innså at han var sjanseløs i hht å hindre at ungen sa noe? At han m.a.o tenkte som så at det er tross alt bedre å få det i min verbale innpakning enn i form av barnets brutale ærlighet?? Eller kan det bare være at han er et sant produkt av sin tid og dermed instingtivt reagerer på ting som måtte dukke opp i omgivelsene med at barnet må skjermes for alt av ubehag for enhver pris?

Ellers kan det selvsagt også være at han var en selvrettferdig ‘drittsekk’ som gav flatt faen i denne jentas følelser, for alt jeg vet. Poenget er at vi vet ikke hva denne her fyren har i bagasjen. Ergo kan en handling som i utgangspunktet fremstår uakseptabel, forkastelig, eller rent ut ondsinnet, for den saks skyld, brått bli langt mer relaterbar/forståelig om det sees i lys av spesifikke opplevelser eller andre faktorer i vedkommendes liv. Ikke sånn at de nødvendigvis blir akseptable av den grunn, men at de iallefall blir forståelige når de blir satt i en viss kontekst. Vi må m.a.o huske at ethvert menneske vi møter på vår vei kjemper en kamp vi ikke vet en dritt om..

12 kommentarer
      1. *hehe*
        Den årstallspresisjonen er kanskje litt vel presis, men ikke mindre var det ett eller annet som brått ble annerledes med de ungene som ble født rundt denne tiden i forhold til oss som kun var noen få år eldre.
        Når vi som typ 10 åringer kastet snøballer på biler og den slags, sto vi på toppen av en bro, og var dermed utilgjengelige for de målene som kjørte under, og når vi sprengte ei postkasse med kinaputter løp vi det beina kunne fra det øyeblikket firstikkflammen traff veken. Disse her sto brått ved veikanten og pælmet isballer på forbipasserende biler, for så å bli stående med en sånn in your face attitude når de ble konfrontert. Om de gikk opp på broen, var det ev. for å spytte på de som gikk under, osv. Samtidig som denne langt mer konfronterende adferden ble synlig, var det også her de begynte å bli astmatiske og allergiske mot alt mulig. Så at NOE skjedde i tidsrommet RUNDT 1983 er jeg iallefall sikker på 😉

    1. Jeg ville i de fleste tilfelle bare tatt frem pikken og pisset ned barnevogna til sånne typer, med eller uten noen slags skrikende avskum av en unge oppi. Du er jo etter min mening ikke uskyldig hvis du nedstammer fra kjente drittsekker. Alle vet hvordan sånt virker. Arvesynd og det ene med det andre. Ellers er jeg for det meste enig.

      1. *hahaha*
        Der kommer vel jeg til kort, -bokstavelig talt!
        Men siden jeg ikke akkurat er utpreget barnekjær, skal en vel ikke se bort i fra at jeg ville betraktet en slik henvendelse som et frikort til å uttrykke mitt oppsamlede ubehag i hht unger som skriker, spyr, sikler og utagerer.. Det kunne nok fort ha kostet meg noen poeng i hht sympatien, men det ville det så avgjort vært verdt! 🙂

    2. Så det er egentlig foreldregenerasjonen til far født etter 1983 som er synderne. De lærte jo ikke opp sine poder til at verden ikke var et eventyrland?
      Minner og om at i 1983 var det året Disney Channel startet sendingene sine. Ikke rart ungene har blitt hjernevasket til å tro at verden skal være lyserosa.
      Ellers enig med deg i mye.

    3. Kan være enig i en del av det du skriver her, men veldig uenig i for meg, den komplett uforståelige setningen “den her fyren ikke skilte seg ut fra BRORPARTEN av de som har med barn i butikken, han faktisk sa det de ALLE tenkte eller ville ha tenkt i samme setting.”
      Det er ordene med store bokstaver du sier er et ubestridelig faktum, jeg ramler av fullstendig.

      Ellers så er jeg vidunderlig enig i siste setning . ” Vi må huske at ethvert menneske vi møter på vår vei kjemper en kamp vi ikke vet en dritt om”.. 😉

      1. Dette er et innlegg hvis hensikt er å ‘røre i gryta’. – Altså utfordre det bildet en naturlig nok danner seg i det en blir informert om en sak som dette. Når en skal røre opp i noe som er så opplagt i hht hvilket syn en skal innta, er en nødt til å ordlegge seg ditto utfordrende. Når jeg så benytter de ordene du refererer til, er det ment å si at vår mann neppe var alene om å tenke de tankene han så velger å omsette i ord.
        Jeg ble gitt en skjellsettende livsvisdom av en foreleser på universitetet i sin tid, nemlig at menneskehjerner fungerer oppsiktsvekkende likt i de fleste situasjoner/settinger, hvilket gang på gang har vist seg å holde stikk 😉

        1. Haha.. da er min påstand at den skjellsettende påstand fra foreleseren ikkje gjelder for hverken deg eller meg.. 😉

    4. Alle folk ser forskjellige ut. Og barn har til alle tider sagt rare ting, om både den ene og den andre som har noe som er for langt, for kort, for tykt osv. Det er foreldres “jobb” å være flau, og dekke over dette ETTER en eventuell feil kommentar fra barnet. Så det skulle ikke være noen god “unnskyldning” i alle fall. I mine øyne er det ikke noe feil med barnet, uansett. Det er denne faren det er noe feil med. Så å pisse ned i den vogna blir helt feil, selv om noen tror det er lurt…. Piss på faren heller.

      1. Jeg tror fatter’n fremdeles har traumer fra den gang han og jeg dro til Kongstenhallen for å bade mens mutter’n gikk gravid med broder’n..
        Jeg var knappe tre år gammel, og skiftingen foregikk dermed i herregarderoben. Denne dagen hadde det seg så at en av de andre badegjestene hadde en sånn skikkelig vom, og før mitt faderlige opphav visste ordet av det, ser han meg i sidesynet stående under magen til den her fyren, hvor jeg ser rett opp i denne massive vommen mens jeg spør; “Har du baby i magen din du også?..” Mutter’n hadde allerede besvart spm. om hvordan babyen kom inn i magen ved forespørsel, så jeg husker forvirringen i det jeg tenkte at dette her måtte da være et unntak, da denne magen simpelthen ikke kunne ha noen annen forklaring..
        Fatter’n følte det som om han brått ble ‘pælmet’ ut av sin velkjente verden og inn i et slags twilight-zone med et death-.wish *haha*. Jeg husker episoden den dag i dag, -både at jeg sto der og så rett opp i den her magen, hvordan jeg tenkte at det ikke kunne være noen annen forklaring på en slik mage, og ikke minst hvordan fatter’n, fullstendig blottet for ansiktsfarge, beklaget dette her. Til alt hell, var imidlertid denne mannen rikelig utstyrt med både humor og selvironi, og syntes hele opptrinnet var hysterisk (i ettertid lurer jeg imidlertid på hva som fikk ham til å le mest; Min fremmelighet- eller den askegrå utseende fatter’n som går ut av sitt gode skinn med beklagelser..)
        For min del, ble dette faktisk den første- og eneste kjempeblunderen av den (i utgangspunktet) fornærmede sorten, da jeg i kjølvannet av episoden ble forklart hvorfor jeg ikke skulle si- eller spørre folk om ting basert på utseendet. Og forklarer man at sånn og slik ikke er greit fordi folk kan bli lei seg, så skjønner ungene det. De mangler erfaring, -de er ikke idioter! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg