Rasisme går begge veier!

For en snau uke siden, delte jeg mine refleksjoner rundt prinsesse Martha Louises forlovede Durek Verretts virke- og (angivelige) påstander i innlegget Survival of the dumbest. Denne gang, er det imidlertid prinsessen jeg har en høne å plukke med, for å si det sånn, i det hun i et intervju paret nylig har gjort med TV2 fremmer noen påstander rundt dette med rasisme som vitterlig ikke falt i god jord her på berget. For slik prinsessen uttrykker det, er for det første selvforakt en betingelse for å gå klar av rasismestemplet, og for det andre, later det til å ha gått dama hus forbi at det også florerer av rasisme den andre veien!  

 

Nordmenn som hater Norge

 

Martha har rett i at en hvit person ikke vet hvordan det er å være farget. – Den er grei nok. Men når hun fortsetter med å si at det er mye rasisme ute og går vi ikke er klar over selv, og at det derfor er de fargede som har det siste orde i hht hvorvidt et utsagn eller en handling er rasistisk, så mister hun vitterlig meg. For denne rasisme-greia har faktisk gått over alle støvleskaft. Vi følger nemlig etter USA i den retning det hele har tatt ‘over there’, der jeg ikke kan si annet enn at de har mistet grepet på hva som er et problem- og hva som er regelrett urimelig. Konkret innebærer dette i sin aller grelleste form slikt som drapet på George Floyd, Bryanna Taylor og alle de andre fargede som har blitt plaffet ned av politiet. Det gjelder i aller høyeste grad også politiets tendens til å stoppe sorte i trafikken, forskjellsbehandling i retten, på arbeidsmarkedet, og i det offentlige generelt, liksom det gjelder de horrible eksempålene på som Verret har mottatt etter han innledet sitt forhold med prinsessen.

Når man så parallelt med de ovenfor nevnte reelle rasismeproblemer er vitne til slikt som at fargede blir forurettet ut av denne verden fordi en hvit er kommet i skade for å påpeke at vedkommende virker sint/opprørt for noe, så har vi et åpenbart ikke-problem som tar fokus fra det reelle problemet. På samme vis, er det visstnok heller ikke ‘innenfor’ å berømme fargede generelt- og kvinner spesielt for å ha lykkes karriæremessig, og en mengde andre tilsvarende påhitt.

 

[foto: babak golkar /elevateyou/ntb] Mens den ellers så kontroversielle sjamanen uttalte seg både korrekt og vettig i det nylig avholdte TV2-intervjuet, fremsto prinsessen borderline ignorant i sine uttalelser.

Samtidig, er det ikke bare en uendelig rekke av uttrykk og uttalelser som kun er lov for fargede, men det er faktisk så galt at det i realiteten ikke finnes grenser for hva en farget kommer unna med av regelrette rasistiske (i ordets fulle betydning) uttalelser andre veien! I går, fikk jeg f.eks tilfeldigvis se et klipp fra et av de store Amerikanske talk-showene for tiden. Nå husker jeg ikke hva det heter, liksom jeg er for lat til å saumfare YouTube-historikken for å lete det frem, men det ledes altså av en afro-amerikaner som i utgangspunktet var kjent som skuespiller. – Jeg mener å huske han heter Steve- ett eller annet, men det samme kan det være.. For poenget er det at jeg ble regelrett sjokkert av det jeg fikk høre bli sagt til publikumslatter, heia-rop og unisont bifall; Her foregikk nemlig en slags ordlek hvor deltagerne i den respektive runden skulle komme opp med ting som var mest sexy i sort. En nevnte biler, mens en annen nevnte dresser, osv, for så at det hele kulminerer med at en eller annen utroper ‘MENNESKER!’

Jeg, som unektelig er blant de som knapt reagerer på noe som helst, hverken den ene- eller andre veien, setter umiddelbart alt av popcorn og Battery i halsen, mens samtlige tanker som måtte befinne seg på innsiden av hatteholderen i det respektive øyeblikket må vikes for denne ene bestående av a big fat ‘WHAT A FUCK???’

 

 

Ikke sånn å forstå at jeg ikke har vært fullt klar over at det har vært en betydelig skjevhet i hht hva som ansees rasistisk den ene- og den andre veien, uten at jeg har tapt noe nattesøvn av den grunn. Fra mitt ståsted, har slike ulikheter i skrevne- såvel som uskrevne lover snarere vært hva jeg mener er det første en må fjernet om en noensinne skal ha mulighet til å få bukt med rasismeproblematikken. Jeg har m.a.o sett på dette som et generelt problem, og ikke vært noe som kan sies å ha berørt meg personlig. Men i det denne replikken synges ut til allment bifall, så reagerer jeg altså brått som om jeg skulle vært selveste presidenten i foreningen for de fornærmede, fordi det slår meg hvilke enorme konsekvenser dette ville fått dersom det var den andre veien. Talk-showet ville iallefall blitt kansellert på dagen, dersom denne bemerkningen i reversert utgave hadde fått et tilsvarende bifall av en hvit program,leder! Dernest, ville det etter alt å dømme avstedkommet både bøter, for ikke snakke om et stigma for livet, og derav at alt hadde falt i grus for alt fra produksjon til de involverte ellers..

Og dette her har tydeligvis gått den godeste kongsdatteren hus forbi. For liksom vi ikke kan påberope oss å vite hvordan det er å være farget, kan heller ikke de fargede vite hva som avstedkommer det å være hvit! Faktisk vil de vite langt mindre enn oss om hvordan livet tar seg ut fra den ‘andre siden’ da det knapt nok er en kjeft som vedkjenner at det faktisk foregår rasisme den veien også. Så lenge det praktiseres, og ikke minst aksepteres en eller annen form for forskjellsbehandling basert på etnisitet så legger dette opp til en ‘vi og dem’ -mentalitet, hvilket er nettopp hva hele problemet dreier seg om. Jeg mener.. Hvordan i himmelens navn kan det f.eks la seg gjøre å endre innstillingen til de som er pro white surpremacy i verden generelt og i USA spesielt  når verten for et av landets mest populære talk-shows jubler, klapper og gliser anerkjennende fra øre til øre? – Altså, hvordan kan man se en gruppe hvis en av dens yppersterepresentanter i hht kjendisstatus stiller seg bak et utsagn som ikke kunne vært mer tydelig i sitt ‘vi er bedre enn dere’ -statement?

Så ja, prinsessen har definitivt rett i at hun har mye å lære i hht rasismeproblematikken hva fargede angår, men hun later imidlertid til å være fullstendig clueless i hht egen ignoranse hva øvrig rasisme angår..

5 kommentarer
    1. Det programmet kom opp på feeden min på facebook, sikkert fordi du hadde sett på, so thank you very much, haha.. det jeg også fant interessant med denne hendelsen i programmet, for én ting er at en av deltakerne synes sorte mennesker er mer sexy, men på svaralternativene på tavla, så var faktisk det svaret det mest riktige ifølge de som har satt de alternative svar og programmet sammen, dét svaret ga faktisk høyest poengsum.

      1. Hæ!?
        At en jaller ut dette her til massivt bifall og ditto applaus fra både programleder og publikum var mer enn nok for meg. Temperamentet mitt fyrte seg jo opp fra 0 – max på 0,44 sek. som følge av dette her, så ut over det fikk jeg dermed ikke med meg en dritt *hehe*
        Jeg, som syntes det var mange morsomme klipp fra dette talk-showet, har faktisk fått fullstendig avsmak etter det der. Jeg får faktisk vemmelser bare av synet på den der programlederen, og noe sånt har jeg aldri en gang vært i nærheten av i mitt liv! Men dette her i disse antirasisme-tider opplevde jeg altså så til de grader rasistisk, dobbeltmoralsk, ekskluderende og usmakelig at det finnes ikke ord..

    2. Jepp, så lenge det foregår en “vi og dem” -mentalitet, vil rasisme fortsette å eksistere. Og da er det snakk om hvite og mørkhudede. Vet ikke om det stemmer, men japanesere er visstnok ekstremt rasistiske…

      1. Definitivt..
        Jeg aner ikke noe om hva det med japanerne angår, men det foregår like fullt blant sorte og arabere som hvite og asiater, så de andre folkeslagene er iallefall ikke et spor bedre enn oss.. 😛 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg