Rik på krig!

Med et smågrettent utgangspunkt grunnet irritasjonen over bunadspolitiet og alle de som lar seg affisere av de respektive ‘piss-megger’, så kan en trygt si at scenen var satt for å oppnå status tvers igjennom muggen ved eksponering for nok et irritasjonsmoment. Og når så dette kommer så til de grader som det gjorde i går, så burde det vitterlig utdeles medalje for å ha unngått å ty til voldelige utbrudd i løpet av de påfølgende 24 timene.. For om den Polske statsministerens utspill om at Norge skor seg på Ukraina-krigen var aldri så uberettiget, så er det den norske pressens vinkling av dette i polsk favør som virkelig gnager!.. 

 

Anbefaler også Viktige saker som ikke bryr meg en dritt

 

Altså.. Polens statsminister, Meteusz Morawiecki, deltok lørdag på en kongress der han tok til orde for at Norge, indirekte, gjør store penger på Russlands angrep på Ukraina. Ikke sånn å forstå at jeg vil bestride riktigheten i påstanden om at krigen har ført til at det ramler inn noen ekstra olje-kroner i statskassen. Det vil alltid være slik at katastrofer og kriger vil gi en viss fortjeneste for de nasjoner som sitter på den/de varer som situasjonen fører til ekstra etterspørsel etter. – Og en kan jo forsåvidt mene sitt om det, men ikke desto mindre, er dette et ufravikelig fenomen.

Hva som imidlertid ikke holder vann her, er at statsministeren så setter seg godt til rette på sin høye hest, og tar til orde for at det er regelrett forkastelig å beholde denne fortjenesten selv. Dette er blodpenger som må deles, må vite! Videre vokter han seg så vel (til min overraskelse, må jeg ærlig innrømme) for å falle i fellen ved å fremstå grådig, da han ekskluderer seg selv, i det han påpeker at verdiene bør gå til Ukraina.

 

(foto: Michail Dyjuk / AP) Polens president Meteusz Morawiecki

 

Og at Ukraina bør støttes økonomisk, skal jeg vitterlig heller ikke motsi ham på! Men hva han åpenbart ikke har fått med seg, er at Norge faktisk støtter det krigsrammede landet big-time! Jeg mener.. En eller annen må da kunne få informert den mannen om at det vi måtte dra inn av ekstra olje- og gassinntekter er for småpenger å regne kontra det vi kunne dratt inn i ‘krigsutbytte’ via Kongsberg våpenfabrikk! Den eksakte verdien av sponsede våpen som blir donert ukrainerne fra Norge og NATO har jeg ikke giddet å grave etter, jeg bare vet at det er snakk om betydelige summer, i tillegg til det som gis av ren nødhjelp (mat, klær, medisiner, osv).

UDI påpeker imidlertid dette, mens pressen derimot holder fast ved å føre skam over eget folk på grunn av at vi er heldigstilt. Og det er her det virkelig butter for meg; For jeg kan virkelig ikke begripe hvorfor sterke krefter i samfunnet er så oppsatt på at vi skal skamme oss over å være priviligert! Jeg kan vitterlig ikke se noe motsetningsforhold mellom det å kunne erkjenne at en er født med den berømte sølvskjeen stappet inn i stryta – og nyte av de godene vi er blitt tildelt, samtidig som en erkjenner at andre lever under helt andre forhold, uten at det må være noe skamrelatert iblandet dette her! Vi hjelper Ukraina så godt vi kan, og pressen, som det folkets maktfaktor den er ment å være, burde vitterlig støtte opp om dette her istedet for å snakke en polsk presidents barnslig uttrykte misunnelse etter munnen!

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg