Sex og samtykkekontrakt!..

Som jeg vil tro de fleste av dere kjenner til, er spørsmålet om vi har behov for en samtykkelov, inkludert en klarere definisjon av hva som skal falle inn under voldtektsbegrepet en av de store emnesakene for tiden. Jeg vil imidlertid ikke kalle det en debatt, da dette er en av de sakene hvor det iallfall så langt jeg har kunnet se, kun er uttalelser som støtter opp om en slik lovbestemmelse som er å finne!  

I utgangspunktet er jo dette fullt forståelig, for det er jo utvilsomt et behov for at noe gjøres, i det systemet jo har åpenbare mangler slik det er per i dag. Men samtidig, så ser jeg klare signaler på at vi også her står ovenfor en av disse sakene som i utgangspunktet fremmes med de nobleste intensjoner, men som derav blir dratt så til de grader ut av sine proposjoner at det som begynte så positivt tipper over til at det i stedet ender opp med å bli negativt.. 

 

 

Ut i fra det jeg evner å forstå meg på, så later det til at det er særs få holdepunkter i hht hva som faktisk er å betrakte som en voldtekt i det gjeldende lovverket. Følgelig, er det altså domstolene (les; høyesterett) som har stått for den avgrensningen i forhold til hva som faller inn under dette begrepet, og som derav er straffbart deretter.

At dette på langt nær er nok, fremkommer jo med all tydelighet ved at det både er et utall voldtekter der gjerningspersonen(e) enten frikjennes eller aldri blir stilt til ansvar i det hele tatt, liksom det på den andre siden, åpenbart er så alt for lett å fremsette falske voldtektsanklager bare en er kynisk nok..

Så galt fremstår dette i mine øyne, at det gir inntrykk av å være regelrett selvmotsigende! Like fullt så viser jo alle de sakene en hører om at det ikke er noen tvil om at dette faktisk er i tråd med de faktiske forhold.

Og jeg mener.. Et lovverk der det ikke engang er presisert at der et samleie er utført til tross for at det er blitt sagt ‘nei!’ henger jo åpenbart ikke på greip..

 

 

Men som nevnt innledningsvis, er det, sett ut i fra mitt ståsted, som seg hør og bør slettes ikke bare gull og grønne skoger som utgjør bildet av hvordan denne lovinnføringen eventuelt vil fortone seg! For det er nemlig ikke så at man begrenser seg til å formulere en bestemmelse hvis lovtekst er tydelig på at et uttrykt ‘nei’ er et ‘nei’ i ordets fulle betydning, for å si det sånn, liksom at det også er for voldtekt å regne dersom den man har sex med sover eller rett og slett ikke er ved sans og samling;  Det tales nemlig også for at det skal påkreves et tydelig uttrykt ‘ja’ for at et samleie skal ansees for å ha funnet sted i lovlige former, og det er her jeg mener hele greia raser sammen som et forbannet korthus.. Så tydelige er altså tilhengerne av denne galskapen, både blant den lovgivende makt på Stortinget og blant befolkningen for øvrig, at dette her er noe som (eventuelt) er tenkt å gå ‘all the way’, hvilket altså helt konkret innebærer at et manglende uttrykt samtykke, og da snakker vi altså verbalt samtykke, gir grunnlag for en voldtektsanklage.. Bare la dette få synke inn litt nå før vi går videre..

 

 

Altså.. Det man her ønsker innført, er altså at der begge parter åpenbart er med på notene, så skal man altså med loven i hånd kunne påberope seg å ha blitt voldtatt med den begrunnelse at det aldri ble fremlagt et spørsmål pålydende ‘samtykker du til sex?..’ i forkant, med den følge at intet samtykke ble gitt.. Jeg mener.. Dette er reinspikket galskap! Allerede har samfunnet tatt et syvmilsteg i en retning som gjør at jeg hadde pokker ikke turt å hatt sex dersom jeg var en ung mann anno 2021! Det er jo virkelig ikke måte på hvilke forhåndsregler dagens unge menn skal være nødt til å ta! For fra før, så er de jo allerede pålagt å avkreve legitimasjon for å forsikre seg mot lovbrudd hva den sexuelle lavalder angår! – Det er jo unektelig han som får smellen, uansett hvor mye han er blitt løyet til mht til jentas alder! Så med dette her i tillegg, så ville iallfall jeg angstet så jævlig at jeg hadde sett meg nødt til å leve i sølibat i overskuelig fremtid! – Og sånt blir det vitterlig ikke mye til rekruttering av fremtidige nordmenn av, det er iallfall ‘snickers & twist!’

7 kommentarer
    1. Dette er en vanskelig sak, har alle mennesker vært fri for hevn, lyster og har hatt respekt for andre, har en lov fungert veldig bra. Kanskje til og med en kontrakt. Men det er fryktelig vanskelig i praksis. Har endelig mennesket blitt utviklet til trygge individ uten for store skader + div. andre skader, ja…men en må alltid jobbe for respekten for individene, uansett kjønn. Alltid.

    2. Ja, hva skal man si.. Det burde jo sånn ut fra mitt hode være så logisk dette.. Men det finnes jo de som ikke har fått god oppdragelse hjemme (hvertfall på dette temaet) så… Og er jo endel sovevoldtekter og gråsonevoldtekter o.l. Tenker at de fleste oppegående folk vet grensene, kan kommunisere, og at en kontrakt burde vært unødvendig. Ville ikke fungert i praksis på forhånd uansett, for er jo lov å si nei og ombetemme seg. Overdreven metoo og falske anklager er ett problem.. Og så er det også slik at de fleste voldteksaker henlegges. Men de fleste skjønner nok hva samtykke og gjensidighet er. *oppgitt*

    3. Ja, hva skal jeg si.. Tror vi er litt enig, og litt uenig. Jeg tenker ut fra mitt hode at mye av dette burde være så logisk.. Men det finnes jo de som ikke har fått god oppdragelse hjemme (hvertfall på dette temaet) så… Og er jo endel sovevoldtekter og gråsonevoldtekter o.l. Tenker at de fleste oppegående folk vet hva grensene er, hva samtykke er, og at en kontrakt burde vært unødvendig. Ville ikke fungert i praksis på forhånd uansett, for skal jo være lov å si nei og ombetemme seg. Og å ligge med en så drita full person at den ikke er i stand til å bevege seg omtrent er straffbart, og synest det er riktig at det er overgrep. Overdreven metoo og falske anklager er derimot ett problem.. Og så er det også slik at de fleste voldteksaker henlegges. Men de fleste skjønner nok hva samtykke og gjensidighet er. *oppgitt*

      1. Jeg er også enig behovet for å få presisert hva som omfattes av voldtektsbegrepet i lovteksten, slikt som at et nei er et nei, og at de en har sex med må være våkne og ved sans og samling, for å si det sånn. Der jeg imidlertid mener det går over streken, er når de mener at det skal påkreves et verbalt uttrykt ‘Ja’ for at sexen skal være ansett gjensidig, og dermed legal. Jeg mener.. Om denne personen åpenbart er helt ‘med’, så blir det helt feil for meg om ikke dette skal være å betrakte som et samtykke så godt som noe..
        Jeg mener en slik lov tross alt må ta sikte på å beskytte gutter/menn for falske anklager også, og ikke bare oss jenter. Det er tross alt nok av syke kvinnemennesker der ute, og en slik bestemmelse, vil rett og slett tilrettelegge for å herpe livet til uskyldige mennesker 😉

    4. Litt late to the game her.Men fant lenke på denne i ett av dine nyere innlegg.
      Ser en del prob.Du ikke er inne på her. For ex ska den være skriftlig?
      Siden jeg ikke bare kan gå bort til deg å si:Hei jeg syntes du er pen,ska vi ha kjappis ute på dass,eller gå hjem til meg/deg å ligge sammen. Og vis versa.
      Så involverer jo en sjekking ofte en del alko. Så blir jo det dette med håndskrift i fylla+Dagen derpå anger, når nevnt håndskrift ikke gjenkjennes.Og dama hyler voldtekt.

      Elektronisk er jo og et prob i disse data stjelings tider.Hvor alt kan stjeles forfalskes. INCL politiets nummer. Er jo det og et prob med dagen derpå anger. Og hyling av voldtekt. Så slike kontrakter tar seg bra ut når det er valg år, og funker fint i teorien. Men utover det…Ser jeg bare en ny mengde prob med dem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg