Sextrakasserte statuer!

Om du trodde ‘krenkekulturen’ var et mer eller mindre særnorsk fenomen, tar du skammelig feil! Dette fenomenet har for lengst inntatt globale proposjoner, og Italia viser seg være en nasjon som har dratt det hele lenger enn som så; Det har seg nemlig slik at intet mindre enn landets mynigheter i skrivende stund er på klappjakt etter en kvinne som har gjort noe så utilgivelig som å krenke en bronseskulptur.. 

 

Overbeskyttet barn møter verden

Den kvinnelige turisten har latt seg filme mens hun ‘køddet’ med en statue i Firenze, for så at det hele ble postet i en Facebook-gruppe, og italienerne har vist seg å ha en ikke-eksisterende humor i hht ‘skjending’ av metallfigurer.. 

 

I følge TV2.no skal altså hva som i mine øyne er plump humor av ypperste merke ha satt sinnene i kok hos alt fra kulturdepartementer med spredning til resten av regjeringen, til Firenzes lokale tjenestemenn. Og da snakker vi såpass ‘i kok’ at de altså prioriterer å gå ‘all in’ for å få fatt i dette kvinnemennesket, med etterlysning og det hele.

Samtidig kreves det innført nulltolleranse mot sådan respektløshet ovenfor det landet generelt- og Firenze spesielt har å by på..

Vel.. Nå skal jeg på ingen måte skryte på meg noen ekspertise hva den italienske kultur og levesett angår, men så er ei heller nødvendig for å kunne slå fast at dette er for meg en særs undelig prioritering av ressurser i så måte. Om hun hadde påført den skjendede metallklumpen en eller annen skade, kan jeg i det minste forstå at det reageres, og om jeg legger godsiden til, klarer jeg også å hoste opp en viss forståelse for at det eventuelt ble reagert om handlingen utgjorde en risiko for at denne skulpturen skulle komme til skade. Men jeg kan ikke se at det kan være så mye som en snøballs sjanse i helvete av en risiko for at dette her skal kunne ha avstedkommet med så mye som en ørliten ripe. Jeg mener.. Dama står på en svær steinblokk og gnir seg inntil en koloss av en metallskulptur! Det skal en god del mer til for å få gjort noe skadeverk på noe sånt!

For all del.. Jeg er fullt klar over at jeg rett og slett må kunne sies å være ‘kunstnerisk tilbakestående’, hvorav jeg innehar en dybde på nivå med en gjennomsnitts glassmanet. Ergo tenker jeg som så at jeg i all rettferdighet får ta meg brydderiet med å stikke hodet ut av egen bakende i dette anliggendet, for å se- og sammenligne reaksjonsmønstre på statueskjending utenfor meg selv.

Og i så henseende, går selvsagt den mentale turen til vår egen turistmagnet og kulturskatt tilsvarende hva det altså er snakk om i Firenze; Nemlig Vigerlandsparken. Sinnataggen, Monolitten & co, hvorav vi spør: Hva om det var en av Vigerlands steinfigurer som ble utsatt for den sjikane som ble den respektive italienske bronsefyren til del??

 

Jeg tør påstå få, om noen, annen statue på planeten utsettes for en tilsvarende grad av seksuell sjikane som Monolitten.. (foto: SNL.no) 

 

Og det er i det jeg flytter tanken hit at jeg begynner å le for alvor. For det er jo nærmest OBLIGATORISK å la seg avbilde i min. en obskjøn interaction med en eller annen av disse nakne menneskeskulpturene i mildt sagt utfordrende posisjoner som en finner her, hvorav ‘vinneren’ i så måte selvsagt er Monolitten. Du har liksom ikke engang VÆRT i vigerlandsparken uten at det er foretatt en eller annen obskjønitet ovenfor det 17 meter høye forsteinede seksuelle orgiet! Er man i Vigerlandsparken, er det nær sagt programforpliktet med min en seanse hvor det poseres som ‘Sinnataggen’, og en der det gjøres ett eller annet med seksuell hentydning ovenfor Monolitten.

Selvsagt finner vi også her de pertentlige kulturelt/kunstnerisk korrekte som vil ha seg frabedt slik respektløs adferd ovenfor Vigerlandsparkens steinfigurer, men det er lysår fra at myndigheter, politi og påtalemakt skal la seg rive med i en klappkjakt på en stakkars turist som har moret seg litt på de involverte innmeislede orgiedeltagerne i Monolittens bekostning.

Hva italienerne angår, må det også påpekes at landet vitterlig har issues som bør prioriteres forran skjending av metall; Eksempekvis er det fremdeles livsfarlig å ferdes i trafikken i dette landet, for ikke snakke om at cosa Nostra fremdeles lever og bedriver sin mafiavirksomhet på Sicilia! Om så en legger all tenkelig kulturforskjell til grunn, så evner jeg bare ikke å komme utenom at det å få bukt med mafiaen og dens virksomhet er av hinsides større viktighet enn å få stilt en turist for retten for å ha kysset- og gnidd bakenden mot en bronsefigur!..

 

5 kommentarer
    1. Fikk en ide`.. For noen år siden var jeg i Paris og den praktfulle Triumfbuen var dekket til av en gigantisk presenning, ikke for oppussing men en kunstinstallasjon utført av ekteparet Christo og Jeanne -Claude. Samme som pakket inn Riksdagsbygningen i Berlin.
      Min ide` er å tre på Monolitten i Vigelandsparken en gigantisk svart kondom, og ellers kle på alle nøgne kvinnekropper i en burka, Ikke vet jeg hvor mange muslimske turister som ferdes i Vigelandsparken, men det er vel høflig å ikke krenke? 😉

      1. *dævver!*
        😀 😀 😀 😀
        Når sant skal sies, ville det faktisk ikke ha forundret meg en dritt om det var noe sånt som å kle PÅ disse figurene som var triggeren til å sette sinnene i kok for skulpturskjending her på berget 😛 😀

    2. Husker når jeg var på Kreta som liten. Laaaangt tilbake før folk ble krenka av alt mulig,og brukte barna som unnskyldning for at de selv ble krenka.= Unger kan se det/ Er unger tilstede.
      Der hadde samtlige statuer ståpikk, på lengde med en baby arm. Incl Statuer i en hotel park. Aner ikke om de står der den dag i dag.Eller om noen har klaga.
      Men undres om noen har gjort som hu herre på dem,el det som verre er.
      Men poenget var ingen brydde seg. (underling nok) Vakke ett menneske som hevet ett øyenbryn over det.
      I dag hadde sikker slikt ført til kanselleringer.

      1. Jeg er vel stygt redd de der ble fjernet rimelig kjapt og effektivt etter den første idiotkristne amerikaneren gikk i dørken ved synet av de, med alt det som derav hører med av trusler om søksmål i massemillionklassen og det som verre er *haha*.
        Sett ut fra dagens politisk korrekte øyne, er det jo intet mindre enn et fuckings mirakel at det ble noenlunde folk av oss som vokste opp med snusk og umoral til langt over hodet! Herregud, jeg burde vel strengt tatt hatt permanent opphold i toppetasjen på Gaustad, med tanke på at jeg faktisk fikk svaret (dog i et ordvalg forståelig for smkåbarn) på hvordan den babyen, som altså skulle bli broder’n, klarte å komme seg inn i magen til mutter’n i utgangspunktet da jeg var knapt tre år gammel! Ut i fra dagens policy burde jeg jo være så inn i hampen traumatisert at jeg hadde forlatt den allmene virkelighetsoppfatningen i god tid før skolepliktig alder 😛 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg