Skikkelig Provosert!!

Altså.. Jeg klikker meg inn på VG-TV for å se helgens episode av Panelet med Vegard Harm og Morten Hegseth, hvorpå jeg da, som seg hør og bør, forventer å bli underholdt. Det ble jeg imidlertid ikke denne gang. For i stedet for å bli underholdt med siste nytt fra TV, kultur og underholdning, ender jeg opp med å bli provosert på et nivå jeg aldri før kan huske å ha blitt av et TV-program. – Når sant skal sies, er jeg regelrett rasende, på vegne av alle oss som pr. d.d utgjør ‘blogg-Norge’, i tillegg til utgiveren jeg selv har fått æren av å blogge under; Blogg.no. 

 

[heggen foto].
Tro det eller ei, men en er faktisk ikke avhengig av glaserte bilder som dette for å kunne titteluere seg som blogger..

Hva som faktisk fikk det til å koke så til de grader at trangen til å ‘få det ut’ ikke bare fremdeles var der, men var like påtrengende etter den obligatoriske timen jeg har pålagt meg selv taushet etter å ha blitt provosert på nett, var kort fortalt måten bloggkonseptet generelt og blogg-Norge spesielt ble erklært passé som følge av et relativt stort frafall av profilerte bloggere i løpet av dette året. Dette ble så poengtert ved fortløpende å vise bilder etter hvert som de leste opp navnene til Sophie-Elise, Anna Rasmussen og hun ‘Pilotfruen’ jeg aldri evner å huske navnet på. Dernest, nærmest på innpust, holdt de frem ved å gjenta det undertegnede bragte på bane i innlegget ‘Bloggerne’ blogger jo ikke! i juli (den 19, for å være eksakt); Nemlig at det blandt casten til serien ‘Bloggerne’ kun er Caroline B. Eriksen som faktisk drifter en blogg pr i dag. I det Berg Eriksen ble nevnt som eneste blogger i nevnte TV2 Sumo -serie, ble en sammenligning av hennes sidevisninger fra 2013 (hvor det knapt fantes bloggere i forhold til dagens antall utgivelser) og de hun kan skilte med i dag.. Ikke bare syntes dette respektløst ovenfor Berg-Eriksen, men også en sammenligning som er ubrukelig i den sammenhengen den ble brukt; For det første, var C.B.E den gang barnløs og langt fra like kjent som i dag, slik at all den tid hun virket ble dedikert til bloggen. For det andre, er det en naturlig følge av det enorme oppkommet av nye bloggutgivelser at dette vil ha en reduserende effekt på besøkstallene hos de som (før denne oppblomstringen) opererte på en langt mindre konkurranseutsatt arena!

 

[foto: df-foto]
En bør nok heller ikke være ‘knipen’ på å kle av seg litt om ens utgivelse skal kunne passere det her frontede sneversynet av hva som faller inn under blogg-begrepet..

– Og om jeg var aldri så irritert på dette tidspunktet, så befant den allerede sydende provokasjonen seg nå på terskelen til å bli bragt til et helt nytt nivå i det det siste skjermbildet fra C.B.E sin blogg erstattes av blogg.no’s toppliste på innspillingsdagen..

Jeg syntes å få et glimt av en ‘Gryende’ oppføring rundt 70’ende plass i det de zoomer inn på de rundt 20 utgivelsene som i hht den utviste attituden kan tenkes å kvalifisere til betegnelsen blogger av de totalt utgivelsene som utgjør listen over portalens 100 mest besøkte inneværende døgn. Jeg syntes også å få et glimt av ansiktene til to av mine bloggvenner, Brit, hvis blogg går under navnet ‘Kjerringtanker og Mette Ask før det fykes videre opp til toppens tinde mens det reflekteres over hva man skal lese nå som bloggene er passé. Svaret lar imidlertid ikke vente på seg, da Hegseths indre vekkelsespredikant runger ut sin begeistring over at veien nå later til å ligge åpen for de mange velskrevne og innholdsrike bokutgivelser, hvis innhold både er meningsfullt og givende i en ‘halleluja’ -hoiende røst som en av de nevnte predikanter på randen til å tippe over i tungetale..

 

Her kan jeg bare håpe at den kleinhet som fikk meg til å legge et filter for å skape et typ drømmeaktig inntrykk veies opp av den Mads Hansen -vennlighet som utvises ved å la kroppsformen/fasongen som sådan forbli uredigert..

 

Jeg, derimot, er i ferd med å tippe over av pur vrede. Ikke fordi Hegseth ikke har rett i at det burde leses mer bøker her til lands, og den kvaliteten som finnes blant disse utgivelsene, men fordi det blant disse 80-90 listeoppføringene som bare ble kostet forbi som om deres eksistens som en del av denne listen ble behandlet som om det var typ et irriterende massivt parti med annonser/reklame som må passeres for å komme til innholdet, finnes faen så mange velskrevne blogger med givende innhold! – Og med ‘givende innhold’ i denne sammenhengen, mener jeg nettopp den dybden, aktualiteten og det interlektuelle stimuli Hegseth henviste til; Utgivelser hvis innhold befinner seg lysår unna den mote- og skjønnhetsgenren som bloggkonseptet her begrenses ned til. For ‘bloggen er passé’, leve bøker og aktualitetsmagasiner’, utbasuneres det mens det på skjermbildet de har foran seg er listet x-antall utgivelser som innehar de eksakt samme kvaliteter som hylles i ‘halleluja’ -format i det de runder av med å ‘disse’ bloggeren som innehadde topplasseringen denne dagen at det faktisk var fysisk smertefullt å bevitne; For det at en godt voksen, normalt utseende familiemann som (jeg siterer) ‘tydeligvis er glad i å sove’ kunne inneha førsteplassen hos blogg.no, ble presentert som det avgjørende beviset for at bloggen i realiteten er ferdig som konsept. Her rundes det så av med å zoome inn på kokkejævlens sidevisninger etter å ha klikket seg igjennom en serie bilder fra den, i følge deres hinsides innsnevrede begrep, totalt mote- og skjønnhetsfraværende bloggen hans, med en siste, nedlatende antydning i retning de menneskene som utgjorde antallet sidevisninger oppført på den respektive bloggeren det siste døgnet..

 

[foto: df-foto]
Jeg elsker fotooppdrag så vel som arrangerte shoots for bloggen. Men likeså er dette et av de områdene jeg bevisst har valgt å kjøre en relativt moderat linje, da det ikke først og fremst er forskjønnede versjoner av virkelighetens ‘selv’ jeg først og fremst ønsker å fronte gjennom denne bloggen.. – For all del, ikke sånn å forstå at jeg ikke deler mine fotografiske ‘master-pieces’ både med stolthet og glede, men dog ikke på et narcissistisk nivå!..

Jeg mener.. Hvorvidt kokkens utgivelse er din greie eller ei, og likeså hva en måtte syntes og mene om mannen og det han står for som sådan, så er han og hans utgivelse like verdig betegnelsen ‘blogg’, ‘listetopp’, influencer, og hva nå enn det ellers måtte være av terminologi som en hvilken som helst ’20 -something’ som matcher det desverre så alt for vanlige bildet av en ‘blogger’; Blogger som hyller det vakre og luksuriøse, og hvor bloggeren selv figurerer i form av et bilderedigert forskjønnet alias av sitt virkelige ‘jeg’ har faktisk ikke monopol på betegnelsen ‘blogg’! Jeg  heller faktisk mot den tro at det ikke nødvendigvis er færre bloggolesere, men at konseptet er i ferd med å få et mer bevisst publikum; Et publikum som heller vet å sette pris på slikt som et hverdagsmenneskes helt normale gjøren og laden, en temablogger hvis konsept dreier seg om gripende, så vel som viktige tema, eller rett og slett en spirrevipp av en aktualitetsblogger med manglende respekt for de politisk korrekte kutymer?.. – Aktører  som på toppen av alt faktisk gidder ta seg bryet å svare folk som snakker (les; skriver) til de!?..

2 kommentarer
    1. Jeg synes mange av de beste bloggene å lese ligger blant de nederste jeg. De med mer innhold. Mulig ikke bloggere er det de en gang var, men for meg er det egentlig litt positivt. De som kjører blogg-topp-konseptet FOR å bli store blir like uinteressante etter en periode som mange av de som ligger øverst. Finnes unntak og interessante på toppen også altså 🙂 Ha en fin fredag Gry 🙂

      1. Enig! Generelt føler jeg det har en tendens til å gå på troverdigheten løs I det en blogger får flere personlige sponsorer.. En vet liksom ikke lenger hva som er bloggerens genuine tanker og meninger og hva som er spons..
        Men ikke desto mindre, ble jeg rett og slett rasende av måten jeg opplevde at Harm/Hegseth feide nærmest gjorde et poeng ut av å ignorere 90 listeoppførte blogger for å ‘disse’ det som iallefall skulle forestille blogger, for ikke snakke om den uvitenheten som fremkom I utsagnet om at nå som bloggen var I fritt fall så åpnet dette for at det meningsfylte lesestoffet igjen kunne blomstre..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg