Slik overvinner du hersketeknikerne!

‘Hersketeknikker’ er en uting som i stadig økende grad blir benyttet for å latterliggjøre og/eller ‘fordumme’ ens meningsmotstandere i ordvekslinger overalt i samfunnet; På den politiske arena, på arbeidsplassen, i hjemmet.. – You name it. Heldigvis finnes det imidlertid enkle måter å overvinne disse på.. 

 

Er kvinner dummere enn menn??

 

->>> Når du blir avbrutt, fullfør setningen uansett! Om så vedkommende er aldri så høylytt, så fullfør setningen uansett om ingen får med seg et ord av det som blir sagt. Dette er faktisk kjernepunktet i hht å bli respektert, så det på la seg avbryte ved å tie, kontra det å kjøre på ufortrødent, innebærer intet ringere enn et vinn- eller forsvinn.

->>> I en gruppesetting, ta for deg de øvrige involverte som enkeltindivider! Dette gjøres først og fremst ved å tiltale de ved navn, men kan også gjøres ved å søke øyekontakt, som så holdes i sånn ca 3 sek. Å gi folk følelsen av å ‘sett’ som individ, er nemlig et sikkert kort i hht å vinne de over på din side, så når du føler du er i ferd med å tape gehør/oppmerksomhet til din opponent i en gruppe, så er det å gi hver og enkelt noen sekunders blikkfokus et sikkert kort i hht å vinne de tilbake.

->>> Mennesker søker inkludering! Vi mennesker er flokkdyr, og har derfor en ‘greie’ med å bli inkludert i et fellesskap. Følgelig, vil det å påpeke likheter mellom en selv- og ens samtalepartner (som f.eks; ‘Vi er jo begge/alle byjenter her, slik at hver og en av oss dermed har erfart…’, eller ‘X og jeg er jo begge oppvokst på 80 -tallet, slik at…’) veien å gå for å skape en felles plattform som gjør at det å gå til angrep vil sitte betydelig lenger inne da det vil gi en følelse av å gå til angrep på en av ens egne.

 

I våre dager er det å være slagkraftig verbalt det en trenger for å vinne frem, så her er det om og gjøre ikke å la seg overkjøre!

 

->>> Benytt kroppsspråk/ordløs kommunikasjon når du ikke har ordet! Gode/positive signaler, slik som f.eks et smil- bifall med øynene, etc har en oppmuntrende effekt på mottakeren til å fortsette i samme spor, mens negative signaler, i form av slikt som et ‘skjevt blikk’, eller rett og slett å ignorere vedkommende, har en dempende effekt på det utviste adferdsmønsteret. – Og intet er faktisk mer effektivt i hht å ta brodden av en hersketeknikk som det å ikke respondere i det hele tatt, men snarere bare holde blikket til vedkommende, gjerne med et spørrende uttrykk.

->>> Ta tak i hva du mener er ufin oppførsel! I første omgang kan dette gjøres uten å gå på den/de de gjelder, men istedet legges frem på et generelt grunnlag (som f.eks; ‘Nå bør vi vel avstå fra å gå til personangrep dersom vi skal kunne komme frem til en løsning i denne saken..’). Dette for å gi vedkommende en sjanse til å ‘reise kjerringa’ i hht adferd. Men om dette ikke virker, og de er nødt til å tas individuelt, så vær helt konsekvent på at det er handlingen/oppførselen som skal tas, og ikke vedkommende som person. På denne måten, hever en seg over det lavmålet du vil ta bukt med, mens du i motsatt fall ville latt deg dras ned til samme nivå som din motstander.

->>>  Distanser deg selv som person fra det som blir sagt! Verbale angrep vil vi imidlertid uansett, i større eller mindre grad utsettes for i løpet av livet, og her er kunsten rett og slett å jobbe med deg selv, med det mål for øyet å kunne bygge opp et typ usynlig ‘skjold’ som stanser/forhindrer treffende/sårende bemerkninger fra å kunne ‘nå inn’. Dette er spesielt relevant for oss som opererer på nett, da det å mestre dette rett og slett er synonymt med å være ‘immun’ ovenfor nettroll.

12 kommentarer
    1. Hersketeknikker forekommer 99 prosent i skriftlig form på sosiale media i diskusjonsforum blogg etc. Disse rådene kan vel være gode, men samtidig har jeg til gode å bli utsatt for hersketeknikker irl. Det har vel med å omgås mennesker med gjensidig respekt.

      1. Disse triksene er ikke kun for å overvinne hersketeknikker, men også i hht det å vinne frem med ens synspunkter i enhver diskusjon en måtte ha på jobb eller privat. – Online som off 😉

    2. Det å blokkere “meningsmotstandere” i kommentarfelt eller ha stengt kommentarfelt, er vel kanskje også en hersketeknikk?
      Gjelder ikke deg, bare så det er sakt. Kan kommentere tilbake på en intelligent måte du. Det har du bevist mang en gang. 😉

      1. At noen er uønsket på «dørene» til folk etter å ha vært utidig og stygg utallige ganger handler ikke om hersketeknikk, men om å holde vekke ondskapsfulle insekter. Å forfølge noen er truende psyko adferd. Hadde du kommet på min dør i fysisk form hadde du fått smaken av aluminiumsballtre i kjeften for å si det sånn. Hva synes du om den hersketeknikken, hehe 😘

        1. Har sakt det før.. gjentar. knyttneven. er det mest uintelligente argument de uinnteligente benytter når de ikke lenger har fler ord 😉

      2. Takker så mye 🙂
        Nå skal ikke jeg legge meg opp i hva andre måtte velge i så måte, men for meg, har dette med åpent kommentarfelt vært en ‘no brainer’ fra dag én. – Og ei heller har jeg til dags dato slettet en eneste kommentar (bortsett fra spam, selvsagt).
        Her har jeg selvsagt en fordel med at jeg ikke lar meg affisere av nettroll og den slags (når sant skal sies, syntes jeg de er drit-artige *hehe*). Når det er sagt, har jeg imidlertid satt en grense for hva som kan tolereres, i det mamma skal få slippe å å komme over sånt som f.eks at noen ønsker datteren hennes død. For selv om jeg selv ikke kunne gitt mer faen, så har jeg innsett at enkelte ting kan oppleves skremmende for andre, og spesielt familien. Men nå har jeg overraskende nok ikke hatt noe nevneverdige ufinheter i all den tid jeg har blogget, -og moder’n er såvisst ikke noe persilleblad, så jeg tror jeg trygt kan slå fast at det blir neppe noen merkbar sensur i fremtiden heller *hehe* 😉

        1. Applauderer deg jeg. tøff jente du..og enig. kommentarer i kommentarfeltet har ofte høy underholdningsverdi. 😉

    3. Jeg synes jeg er lite borti slikt irl egentlig. Er vel blitt vant med å avsløre forsøk på sånt i så tilfelle, og ikke la det “bite på meg.”. Det med folk som avbryter er jeg skikkelig lei, og setter folk på plass jeg hvis jeg opplever det. Sier rett ut at JEG var ikke ferdig med å prate ennå!! 😀 Det er viktig å bli sett. Jeg mener det er viktig at jeg SER folk, ikke bare gi de inntrykk av at jeg ser dem. Jeg tenker ofte i forhold til barn og undervisning. Det er SÅ viktig at hver og en blir sett for den de er, og at de ikke blir en “masse”. Sånn tenker jeg egentlig om folk generelt også, når jeg tenker meg om. At det er viktig jeg ser folk for den de er, for jeg liker det selv også. At folk titter litt etter hvem jeg er også. Og ikke bare setter meg i en bås av et eller annet slag, på grunnlag av noen slags rammer. 🙂 Du har mange gode innlegg Gry. Kos deg med fredagen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg