Tidenes mest idiotiske støtteordning!

Det kom meg akkurat for øret at samtlige personer med ADHD vil få innvilget kr. 600,- i støtte for klær om de bare sender inn en søknad. Begrunnelsen er at disse visstnok både skal slite mer på klær og sko enn andre, samt at de glemmer de igjen hyppigere. Om ikke dette var idiotisk nok i seg selv, later det til at slikt som støtte til briller/linser vil bortfalle, mens denne her altså står fjellstøtt.. 

 

 

Om mulig enda mer absurd syntes dette å være om en legger til alle de som ikke får livsforlengende medisin, m.m pga at dette blir oppgitt å være for dyrt! Om en hadde sluttet å dele ut penger til folk med ADHD, -hvilket jeg må få presisere at det finnes medisiner mot, slik at den såkaldte hyperaktiviteten bortfaller, ville de ha kunnet dekke kostnadene til livsforlengende og den slags nødvendigheter for en god del personer, for å si det sånn. Selv satt opp mot støtten til synshjelp, syntes det for meg regelrett absurd at denne later til å kunne bortfalle, mens nødvendigheten av dette ADHD -våset ikke engang er tatt i betraktning. Greit nok at synshjelp ikke er livsnødvendig i den forstand, men det er unektelig en nødvendighet for å kunne fungere i hverdagen.

Jeg mener.. Selv om det skulle vise seg at jeg i vesentlig grad undervurderer de ekstrautgifter de med ADHD har på klær og sko, kan faktisk ikke denne ordningen forsvares. Disse vil jo isåfall ikke være den eneste gruppen i befolkningen hvor det hefter noe ved deres person som medfører økte utgifter på ett eller annet! Om en følger den logikken som begrunner denne støtteordningen, burde f.eks matstøtte til storvokste menn (høye med en kraftig beinbygning) være en selvfølge, da disse faktisk er avhengig av et høyere matinntak enn andre for å kunne fungere! – For ikke snakke om at menstruerende jenter/kvinner burde være berettiget støtte til bind og tamponger!

Seriøst.. Dette blir bare for dumt, altså..

 

11 kommentarer
    1. Milde himmel….er det rart det er krig i verden? At det går an!
      Her er mye som ikke er konsekvensutredet, det er nå i alle fall sikkert.

    2. Jeg syntes det var nokså lite de får i året hvis barnet først har mye slitasje på klær. Men tipper de færreste gidder og søke å dokumentere om de ikke trenger det og sliter. Så vil ikke tro veldig mange får slik støtte. Er du sikker på at alle med adhd får dette ettersom man må søke? Men ja, det er mye som er viktigere. Jeg har visst om lenge at de med adhd har denne rettigheten. Er mye som ikke er rettferdig og mye som er firkantet.

      1. I følge ADHD Norge (https://adhdnorge.no/aktuelt/praksisendringer-i-grunnstonadsreglementet/), gjelder det samtlige med denne diagnosen, hvorpå det også presiseres at utgiftene ikke behøver å dokumenteres på noen som helst måte..
        Det er ikke sånn å forstå at Norge ikke har råd til slike støtteordninger i utgangspunktet. Der det skjærer seg totalt i mine øyne, er når ting som f.eks at alle skal kunne få den nødvendige hjelp til synet, for ikke snakke om å få lov til å leve blir nedprioritert.

    3. Helt unødvendig støtte. 600 kr året? Det er jo et beløp så lite at foreldre helt sikkert klarer å dekke det selv. Man har fjernet så mye fra andre som sannsynligvis kunne trengt noe støtte pga sykdom, skade, allergi/intoleranse. Men du vet, politikerne liker å flytte litt på penger i budsjettet og late som de styrer landet. Dekker vel et slags maktbehov eller no’. 🙄
      En av mine unger ødela klærne sine hele tiden da hun var liten og var høyt og lavt ute. Spjærede bukser som ikke lot seg reparere , og det helt uten å ha ADHD. Det gikk flere bukser i måneden på det verste. ( Nei, jeg kjeftet ikke. Jeg synes unger skal få herje når de er utendørs.)

      1. Kr. 600,- i måneden!..
        Jeg har ingen barn selv, men jeg har nå iallefall vært et, hvor vår ADHD -frie opptreden med ditto forbruk syntes å ha vært helt i tråd med dine erfaringer. -Herregud, jobben min var jo å bake leirekaker, mens jeg var hjemme i tretoppene! Slik ‘livsstil’ sliter klær som en hvilken som helst ADHD -rammet (haha) 😉

        1. Ok, i mnd. Da blir det sløsing. Mens folk med matvarintoleranse mister støtte. Unge på AAP skal visst gjøres ekstra fattige, om det går gjennom. Enda et eksempel på idiotisk pengeflytting.
          Det er så mange bruktbutikker at jeg tror folk helt greit klarer skaffe klær for en billig penge.

          1. Ja, ikke sant! Jeg har selv jobbet i bruktbutikk, og vil fortsette å handle klær i disse livet ut. Herregud, så det brukt ut, gikk det rett på dynga! Klærne som legges ut i disse butikkene er gjerne sånt folk har kjøpt, men som bare er blitt liggende, så de er i realiteten som nye til en brøkdel av prisen

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg