To drink or not to drink.. (that’s the question)

Mens kampen mot kropps- og utseendepress har pågått for fullt i godt over et år nå, må vi ikke glemme at det også finnes andre områder hvor det utøves utilbørlig press i dagens samfunn. Et av de mest utbredte, og ikke minst alvorlige i så måte, er et stadig økende drikkepress, både blandt ungdom og voksne.. 

 

 

Inspirasjonen til dette innlegget kom etter å ha sett innslaget på TV2 -programmet ‘Sommeåpent’ med medblogger, Martine Halvorsen fortalte om sine opplevelser som avholdskvinne i samtale med programleder Petter Pilgaard.

Det er ikke til å stikke under en stol at det forventes at en drikker alkohol i festlig lag, iallefall om en ikke har dedikert sitt liv til en eller annen religion hvor det råder full fordømmelse over alt som er gøy. Folk tenker ikke over at det faktisk er fullt mulig å være tilhenger av ‘gøy’ samtidig som en ikke har sansen for alkoholholdige drikker og/eller rusen som følger. Følgen er at de som velger å være avholds regelrett må ‘stå til rette’ for sitt valg. Mange tyr til og med til løgnhistorier om medisinkurer, sykdom, og til og med alkoholisme for å få slutt på maset..

Jeg er ikke det en kan kalle totalavholds, men har redusert det til å kun dreie seg om små mengder (typ et-to glass champagne) ved spesielle anledninger etter nærmest å ha drukket hver hver helg tidligere. Årsaken? Den får du her:..

En ting er at jeg ikke liker smaken. – Men samtidig elsker jeg virkningen..

Jeg bruker presensformen bevisst, for det er intet nytt under solen på dette området. Å drikke for kosens skyld, har dermed aldri vært min greie. At det f.eks er menneskelig mulig å kose seg med slikt som rødvin, for ikke snakke om Wiskey, er over min fatteevne. For min del, har det stort sett gått i øl i yngre dager, for så å gå over til rusbrus etterhvert som økonomien ble romsligere. Rusbrusen er slettes ikke vond, men kommer heller ikke opp mot slikt som Cola og Solo smaksmessig. Jeg har drukket for virkningen, og den frie, sorgløsheten ved å være brisen. Men samtidig som jeg ikke har en bekymring i verden i festlig lag, for å si det slik, er angsten som slår ned som et knyttneveslag i det jeg våkner ‘dagen derpå’ horribel. Dessuten opplevde jeg at de ‘black-out’ene som for mange av oss har en tendens til å inntreffe et sted mellom slutten av vorspielet og den første tiden på byen både kom stadig oftere, og stadig ble lenger. Til slutt ble prisen for noen timers ‘eufori’ rett og slett for høy, da angsten gjerne ikke slapp taket før godt utpå mandagen..

Det skal også nevnes at jeg er såpass jålete at alkoholens innvirkning på utseendet også har vært en medvirkende faktor i så måte. Det er imidlertid ikke snakk om hverken graviditet, medisinering, sykdom eller sykelig alkoholisme i mitt tilfelle. Sannheten får pent holde, både for meg så vel som for alle andre som ikke drikker, eller drikker svært lite og/eller skjeldent. Folk må huske på at de faktisk ikke har noe ‘krav’ på en forklaring i det hele tatt, da dette ene og alene er et personlig valg som slett ikke innebærer at en hverken er kjedelig eller religiøs ‘mørkemann’ og fanatiker.

 

 

 

6 kommentarer
    1. Ja, det presset på fest er nok ikke så greit for dem som ikke klarer (tør) å si nei. Heldigvis har begge mine barn lagt seg på den avholdne linjen, til tross for at de ikke har noen form for religiøs overbevisning eller annet. De bare liker ikke smaken. Enkelt og greit.
      Jeg er måteholden selv også. Men jeg tar meg gjerne et glass hvitvin, gjerne på en tirsdagskveld, for kosens skyld. Og det blir med det ene glasset. For jeg liker vinen. Men jeg liker ikke å miste kontrollen 🙂 Så derfor er jeg uhyre forsiktig 🙂
      Men noe press burde det aldri være, noe sted. Dessverre er det jo det uansett. Viktig å sette søkelyset på dette, så veldig bra at du tar det opp 🙂

      1. Takker så mye!
        Wow!.. Det krever ryggrad for en ungdom å takke nei til alkohol, ass! Her kan jeg bare se tilbake på den 18-20 år gamle versonen av meg selv, og min mildt sagt begrensede forståelse ovenfor de som måtte velge å være avholds i den alderen for å skjønne hva en må hanskes med for å stå støtt i den beslutningen

    2. Du har alltid vært så flink til å skrive Gry ❤️👏🏻👏🏻🙌🏻

      Kult å følge bloggen din 😘

      Jeg og fikk en del spm i perioder da jeg tok et oppgjør med alkohol også , er ikke avholds nå men har hvite lange perioder mellom 😅👌🏻Bra for kropp og sjel det og andre folk har ikke noe med det faktisk . Det jeg tror grunnen til at folk maser om det er for at de føler seg utrygge med edrue folk til stede som kanskje får med seg hvor dumme dem blir i fylla 🤣🤣🤣

    3. Jeg har egentlig aldri følt på noe stort drikkepress. Jeg har gått motsatt vei av mange andre: Jeg drakk nemlig nesten alltid bare mineralvann i ungdommen. Litt fordi alkohol var dyrt, men også fordi jeg ikke hadde lyst til å drikke meg full. Egentlig hadde jeg ikke lyst til å drikke noe særlig alkohol i det hele tatt. Jeg syntes det var fryktelig ekkelt å se fulle folk.Nå nyter jeg relativt ofte et glass hvitvin, men det holder som regel med ett glass. Jeg liker både smaken og virkningen, men jeg vil ikke ha “sterk virkning”. Da blir det bare ubehagelig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg