U-ærlig Talt!

En kommer stadig over personer som hardnakket hevder at de aldri lyver, -uansett tid, sted, og hva sannheten enn måtte være. Sannheten kommer alltid frem, hevdes det, akkopagnert av standardparolen om at ærlighet varer lengst.. Vel.. Jeg kan jo selvsagt ikke påstå at så ikke er tilfelle for alle de som påberoper seg denne uforbeholdne sannferdigheten, men de det (eventuelt) måtte gjelde, vil utvilsomt være fullstendig sosialt mistilpassede.. Løgnen er faktisk en betingelse for et velfungerende menneske. – Tro det eller ei.. 

 

 

Et perfekt eksempel på hvordan 100% sannferdighet ville fortone seg i dagens samfunn, er rollefiguren ‘Sheldon Cooper’ fra den amerikanske sit-com’en ‘Big Bang Theory’. Her har du et faglig geni av dimensjoner, men som derimot fremstår fullstendig hjelpesløs i samspill med andre mennesker grunnet sin uforbeholdne sannferdighet.

For de som eventuelt ikke måtte kjenne til denne serien, fortoner denne ærligheten seg svært lite sjarmerende når det eksempelvis renner ut at en slettes ikke syntes vennens forfremmelse var fortjent, at en er fullstendig oppgitt over uvitenheten og dumskapen til en eller fler i ens selskap, at venninnen ser lovlig brei ut over baken i de nye, påkostede buksene, osv, osv. Her har vi rett og slett å gjøre med de sannheter som ikke skal frem å gjøre. Hva disse angår, er det, uten unntak, enten å lyve eller å holde kjeft som gjelder. Å si sannheten i slike tilfeller, er intet mindre enn asosialt, og viser til en person så sosialt handicappet at vedkommende ikke på noe vis og under noen omstendighet kan fungere på egen hånd.

Selv, er jeg blandt de som tilstadighet får tilbakemeldinger på min evne til å si ting som de er. Jeg har det med andre ord i meg å være brutalt ærlig. Dette er ment som kompliment, men de får bestandig frem en liten uro i meg som går på hvorvidt det er tilfeller hvor jeg har trådd over noen grenser i så måte. For jeg er nemmelig meg særdeles bevisst på at denne ærligheten kun skal komme til uttrykk der hvor den er ønsket og uttrykkelig etterspurt. Er den ikke det, har jeg, som alle andre, å holde kjeft, og eventuelt lyve der det er påkrevd. Med andre ord, er det ikke kun i anledning de uskrevne sosiale kutymer vi er ‘pålagt’ å svare på et bestemt vis, om dette så er ren løgn, men også i tilfeller der sannheten vil såre. – Tilfeller der det ikke finnes noen alternativ måte for denne å komme frem, og der det eneste som kan oppnås ved å snakke sant, er å påføre skade.

 

 

Selvsagt finnes det en rekke tilfeller der det er nær sagt umulig å forutse hva som er det rette å gjøre. Eksempelvis kan nevnes at du har sett en venn ‘hooke’ med noen på byen etter en kjempekrangel med partneren. Vedkommende utviser genuin anger, og det er all grunn til å tro vedkommende ikke vil gjenta fadesen. På den andre siden forrakter all form for utroskap, og mener, prinsipiekt sett, det er galt å holde inne med slike opplysninger. Men samtidig vet at du, ved å fortelle partneren om det inntrufne, vil ødelegge forholdet. – Eller i værste fall familien. – Og eneste måte det intrufne kan komme ut, er ved at du forteller det. – Så hva gjør du?..

Jeg har selv stått ovenfor akkurat dette dilemmaet, og kan røpe at jeg valgte å holde kjeft, noe som etter alt å dømme har vist seg å være det rette i dette tilfellet. Men her finnes ingen ‘fasit’, så en er rett og slett bare nødt til å vurdere det respektive tilfellet, for så å krysse fingrene for at avgjørelsen som tas er den rette. Det finnes et utall slike gråsoner hva dette angår, men poenget er at ethvert oppegående, fungerende menneske er på det rene med at vi til tider skal og/eller bør lyve og/eller fortie. Dette er den brutalt ærlige sannhet, uansett hvor sterkt de hevder det motsatte!

Når dette er sagt, kan en selvsagt spørre seg om vi ikke ville vært best tjent med å innføre en ærlighet i enkelte av de situasjoner som forventes bestemte svar. Her tenker jeg (selvsagt) på standardspørsmålet ‘Hvordan har du det?’ hvor det forventede svar lyder ‘Takk, bare bra’. I disse tider, hvor fokuset har vært rettet på dette med psykiske problemer, burde vi kanskje gitt rom for flere svaralternativer..(?)

 

 

8 kommentarer
    1. Hvorfor redigerer du bildene dine til det ugjenkjennelige? hva slags forbilde er du da? hvor «sant» snakker du da?

      jeg er ingen leser av din blogg men har lenge vært fascinert av de så til de grader redigerte bildene (kun huden i ansiktet og påtegnet sminke virker det som), som dukker opp i blogg.no feeden min..

    2. Av en eller annen grunn, ble jeg veldig nysgjerrig på hvordan du kan fastslå ugjenkjennelighet hos noen du med all sannsynlighet aldri har sett?.. Jeg er imidlertid redd jeg er belemret med et rimelig ‘påtegnet’ tryne, da det andre bildet faktisk kun er gitt en autofix på lyset.. (Det første har et blålig filter + autosetting av lys). Når det er sagt, er dette i all hovedsak en blogg for folk som har vokst fra bildebøker, og ute etter å la seg engasjere av en meningsfull tekst. Men for all del.. Kult at du forsøker, – og underholdningsverdien er upåklagelig! 😘

    3. Hadde en ligenende diskusjon med ei vennine. Hu påstod hardnakket at 100% ærlighet i et forhold var bra og et must. Jeg påstod det motsatte. Hvor hu mente jeg var helt på viddden….Intil jeg sa :om typen din tenker på vennina di,menst dere har sex. Vil du da vite det? Eller han synes du er et elendig ligg. Da ble hu først taus, så lettere paranoid og lurte på om han hadde sagt noe til meg om henne.(Til tross for at jeg aldri hadde møtt ham,ante ikke engang hu hadde type.)Brukte det bare som et drastisk exempel,for å vise at intet godt kommer ut av 100% ærlighet.

      1. Enig. Jeg er rimelig sikker på at vi alle har enkelte ting vi holder for oss selv, -og som vi etter alt å dømme er best tjent med at forblir ens egne hemmeligheter..

        1. Er et ordtak,som ofte er blitt brukt i filmer ol ang dette med ærlighet, Husker ikke helt hvordan det går men ,er noe alla :Alle sier de vil ha/liker ærlighet,intil det innvolverer dem selv. Blir ofte sagt av den litt sære personen i filmene/outsideren som ser inn.

    4. Selvom jg ikke har sett henne på en stund så er Gry utrolig pen, hun er flink m sminke, gått hudpleie og sminke skole osv. Og alle bruker da filter i ny og ne!

      1. Aww.. Takk det samme, Vero.
        Kommentarer som dette, er imidlertid bare noe en må regne med når en blogger. Denne er faktisk helt uskyldig i forhold til hva som blir sagt hos de fleste andre. Egentlig er det bare å drite i å svare, men det kan fort bli underholdning når en sitter med andre når de kommer, for å si det sånn (haha)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg