Utskjeldt og vakkert!

Vi holder oss på det vegetative stadiet en (foto)runde til, da det denne gang skal dreie seg om å vise skjønnheten i den vegetasjonen man ikke ser som annet enn styggdom en bare vil til livs; Nemlig ugresset! 

Få, om noen plantevekster er vel så forhatt som tistelen, hvilket jeg syntes er høyst ufortjent når en tar den nærmere i øyesyn. Greit nok at den stikker, men det gjør da så visst rosene også!

Om noe skulle være mer forhatt enn tistelen, er det eventuelt denne her: Brenneslen. Men sammen med løvetannplanten, er det definitivt den mest undervurderte planten meg bekjent, da disse to faktisk utgjør forskjellen på liv og død den dagen det eventuelt skulle oppstå en matvarekrise..

Jeg er fremdeles ute av stand til å forstå meg på den gjengse oppfantning om at de gule løvetannblomstene forringer utseendet på gressplenen. Fra mitt ståsted, er det snarere det motsatte.

Greit nok at frøene til denne her er noe herk i hht at de setter seg i kattepelsen, men at den er fotogen, kan dog ikke benektes!

 

16 kommentarer

Siste innlegg