Vi sier en ting og gjør det motsatte!

I forbindelse med det russiske angrepet på Ukraina, har det over nær sagt hele verden rådet en bred enighet om at dette er president Vladimir Putins verk og hans alene. Både fra offisielt hold og blant sivilbefolkningen har det vært hevet over enhver tvil at det russiske folket overhodet ikke kan klandres, og ikke minst at de i samme grad som ukrainerne er uskyldige ofre i dette anliggende. På bakgrunn av dette, så kan jeg ikke hjelpe for at jeg blir litt småforvirret, for å si det mildt, når det vedtas sanksjoner som rettes inn mot nettopp enkeltmennesker tilhørende den russiske befolkningen.. 

 

Flere refleksjoner angående krigen i Ukraina er bla.a å lese i innlegget Å le mens andre lider 

 

Nå skjønner jeg jo selvsagt nødvendigheten av at det gjennomføres økonomiske sanksjoner, handelsboikott, og det som ellers måtte være av tiltak rettet mot den russiske føderasjonen for med det å ha et håp om å kunne tvinge den nevnte psykopat Putin i kne. Likeså er det klart som dagen at dette dessverre umulig kan la seg gjøre uten at det vil ramme folket. Som sagt innledningsvis, er jo også russerne ofre for denne galskapen av en presidents herjinger..

Der logikken imidlertid brister for mitt vedkommende, går på dette med at russiske borgere utestenges fra alt som er av internasjonale konkurranser og arrangementer; Melodi Grand-Prix, idrettsarrangementer (hvorpå vi fikk bruset godt med fjærene i forbindelse med helgens storstilte verdenscup-avslutning for de nordiske grener i Holmenkollen), etc. Kort oppsummert, utestenges russiske borgere altså fra å kunne delta på den internasjonale arena på grunn av deres nasjonale tilhørighet. -Dette være seg om de stiller som privatpersoner, og ikke som representanter for landet!  I mine øyne, er det disse reaksjoner/handlinger som går på tvers av parolen om at folket ikke er å klandre for den krigen som nå er en realitet. Det ville vært langt mer forståelig om det var Russland som nasjon som utestengelsene var rettet mot, men da det like fullt gjelder i tilfeller der den enkelte kan representere seg selv, internasjonalen, eller whatever, så mister jeg tråden, for å si det sånn. For så langt jeg evner å se, så tilsier dette at en da iverksetter tiltak som direkte sikter seg inn på å ramme den enkelte russer, hvor de simpelthen straffes for sitt geografiske fødested. Jeg mener.. Om noe, så burde jo snarere det at en russer som stiller opp på de respektive arenaer uten å representere nasjonen være et statement som taler sitt tydelige språk!

 

 

Tilsvarende paradoksalt opplever jeg diskusjonen som gikk angående dette med å bistå Ukraina med våpenleveranser.. For når det på den ene siden gås så beinhardt og kompromissløst ut med støtteerklæringer til Ukraina, så blir det uforståelig for meg når det på den andre siden gjøres et issue ut av dette med å ‘sende våpen til land i krig..

Joda, det er nå en paragraf i Norges lover som stikker kjepper i hjulene for dette, men samtidig er det en kjensgjerning at det ikke finnes en eneste forbannet lov uten unntak..

Ut i fra mitt ståsted, er det en vesensforskjell på det å være et ‘land i en krig’ der det foreligger en grad av skyld i det respektive anliggendet, og det å bli angrepet på grunn av en konflikt som vitterlig er av en slik karakter at et væpnet angrep er fullstendig absurd. Med andre ord; Det er forskjell på å være i krig der det kan vises til egen skyld, og å være i en krig bestående av å måtte forsvare seg etter å ha blitt angrepet helt ut av det blå!.. Jeg mener.. Når til og med Sverige, -hvilket har holdt stand som den feigeste nasjonen på planeten siden Napoleonskrigen, faktisk har funnet det i seg å bistå der de kan på området, så sier det sitt. Vi snakker tross alt om et folk som ikke engang evnet å velge side under andre verdenskrig, men lot sine sympatier styres av den veien vinden blåste! – Selv Vidkun Quisling klarte da i det minste å velge side og forbli der under den krigen!!

Når vi i tillegg føyer til at Kongsberg våpenfabrikk faktisk er en av de største og mest anerkjente av sitt slag på planeten i denne mixen, så blir sluttproduktet en smørje med en absurditet uten sidestykke. For vi altså denne store inntektskilden til norsk økonomi som opererer ved siden av oljen og fiskerieksporten, men som det helst ikke snakkes høyt om. Og når man ikke kommer utenom å nevne denne gigantbedriften hvis virkeområde gjør at den i seg selv er et paradoks i forhold til Norges høye internasjonale profil som fredsnasjon, så vrir man seg mesterlig ut av klemmen ved ikke å levere ferdige våpen, men i form av våpendeler. – Våpendeler som etter sigende nærmest skal være typ som å sende en pistol i to deler hvorpå det kun krever at den ene klikkes på plass i den andre.. Dette lagt til grunn, så ender vi altså opp med det totale paradoks i det man tar på seg den skinnhellige masken og viser til den nevnte lovparagrafen i hht norsk bistand i hht våpenforsendelser til Ukrainerne.

Nå har jeg jo forstått det slik at denne bistanden er blitt vedtatt og foretatt, men det endrer jo ikke det faktum at dette irrasjonelle motargumentet har vært- og etter alle solemerker fremdeles er et issue i dette anliggendet!

 

13 kommentarer
        1. Tja akkurat det med russiske unger. Viser jo litt av problemet med dette.
          Men som de og poengterte selv. De har ikke kapasitet til å passe på de russiske ungene,og kjangsen for at noen vil ta ting til det extreme og angripe disse ungene,er definitivt til stede.
          For ikke snakke om at russerne skulle utestenges fra all idrett.(I håp om at de vender sinne mot Putin)Slik at norge kan sitte og late som vi har gjort noe annet enn,å bruke store ord å se trist og alvorlig ut på tv.
          Men enn så kjipt det er ,så kankke man gjøre unntak bare pga de er søte småunger.Og helt uskyldige i presidentens handlinger. All idrett er all idrett.

          Ang våpen leveransen så er jeg enig med deg.Men norge våger aldri og gjøre noe slikt først.Vi ventet nok i det stille, på klarsignal fra USA. Det er jo tross alt de som har gitt oss lov å selge våpen til Israel og div andre land,som vi ikke burde støtte.

          Men finner det morsomt å se alle disse såkalte expertene som dukker opp i media heletiden.og synser om hvordan putin tenker.Uten å ha noe snøring på hva som foregår i hodet på fyren.Pers tror jeg han visste godt at vesten ikke kom til å tørre å angripe ham. Noe jeg finner utrolig feigt å latterlig. Alle disse floxlene de bruker for å dekke over det,gjør det jo ikke bedre.
          Det holder ikke med å si at de ikke er med i nato. Det var da ikke Iraq el Afghanistan heller.Men likevel skulle vi dit.

          1. Jeg ser så absolutt poenget. Men det jeg etterlyser, er at de lar vegrunnelsene for de angjørelser som tas av denne typen, for slik ting legges frem nå, så fremstår det hele som en eneste stor selvmotsigelse! For folk flest er ikke som deg og meg.. Folk flest graver ikke frem årsaker på eget intiativ, men godtar det de får servert, no questions asked. Og når en på den ene siden sier at en ikke skal klandre folket, for så å offentliggjøre ting som at russiske unger utelukkes fra Norway cup, så vil det bildet de sitter igjen med bli helt skrudd..
            For min egen del, så har jeg jo fått lest meg opp litt ang. sånt som Putins grep om idretten og slike ting, men føler vel fremdeles ikke jeg vet nok om den russiske konstotusjonen til å gjøre meg opp en klar mening om ditt og datt er rett eller galt. Videre føler jeg at jeg trenger mer input fra andre, hakket mer nøytrale nyhetskilder enn de norske, da jeg ikke stoler på at de gir det korrekte bildet av situasjonen..
            Hva det å gripe inn angår, så er jeg også ganske så delt, da det på den ene siden syntes helt for jævlig at et forbannet menneske skal tillates å lage i stand så mye faenskap, mens det samtidig er en lettelse m.h.t at en vestlig innblanding brått kunne ført til at det ble fyrt av atomvåpen i både den ene og den andre retningen..
            I det hele tatt er hele greia forbannet komplisert, da det er så mange motstridende hensyn som må veies opp i mot hverandre hele tiden..

            1. Ingen fare.Han kommer ikke til å bruke atomvåpen. M.A.D sørger for det ganske bra. Han vet det,og vesten vet det. Vi bare bruker det som en unnskyldning for å ikke gripe inn,
              Men ellers er jeg enig it at det er vanskelig å finne gode pålitelige nyhets kilder.
              Men det har vel litt med, at vi har ikke folk på bakken der. Alt vi får er second hand. Noe som ofte kan sees i oversettelsene.
              Skal gi kred til Sean Penn da.For å ha gått in i ukraina for å dokumentere hva som foregikk. Men nu har jo han stukket av og.

    1. Du har så uendelig rett, ingen barn skal lide for fedrenes urett, og at det er ikke mine venner og 140 millioner vanlige russere som har gått til krig.

      Mine venner i Moskva og St. Petersburg ber innstendig om at sanksjoner innføres 100%. Fra de gigantiske mot finans og utestengelse fra alle internasjonale fora, til de noe mindre viktige i dagens krise, som idrett og kultur. Alle toppidrettsutøvere har en eller annen grad i det Russiske militæret, altså kjøpt og betalt av Putin.

      De russiske barna som har deltatt på Norway Cup er barn av oligarker, sponset av statsselskaper som Luk Oil og Gazprom. Flotte greier det. Når de nå ikke får deltas i år, vil barna stille spørsmål til sine fedre.. hvorfor?

      Dette får disse oligarkene, og idrettsutøvere til selvransakelse og stille det samme spørsmål til seg selv.

      Året 2022 blir en enorm omveltning i verdenshistorien, like stor som Berlinmurens fall 9. November 1989, som Sovjetunionens oppløsning 26.12.1991,

      I Ukraina dør barn av russiske bomber og granater, as we speak. At mine russiske venners barn ikke får delta på Norway Cup, eller at skiløperen Jevgenij Beljajev ikke får gå et skirenn i Holmenkollen i år, er etter min og mine russiske venner ikke viktig i det hele tatt.

      De gleder seg til 1 Mai og paraden på den Røde Plass, der den Ukrainske Presidenten Zalenskyj er invitert, og står sammen med den den nye russiske presidenten og vinker til folket. 😉

      1. Ja, det er virkelig kinkige problemstillinger som følger denne krigen, da det er så himla mange og sterke hensyn som skal veies opp i mot hverandre.
        Nettopp pga dette, så anser jeg det for nødvendig at de avgjørelser som tas begrunnes skikkelig, og det i oppslag folk faktisk vil legge merke til. Ellers fremstår en rekke ting bare ulogisk! Slik det er nå, så er en nødt til å foreta en god del graving for å finne sånt som f.eks en skjellelig grunn for å nekte russiske unger deltagelse i Norway cup. For selv om en ikke nødvendigvis er enig i den respektive avgjørelsen, så vil den være forståelig! For da blir det kun snakk om å legge ulike verdier til de ulike faktorene som spiller inn, og ikke noe som i verste fall fremstår regelrett slemt..

    2. Ja dette har jeg tenkt på også, det er jo for å legge press på Putin og konsekvensene for det han gjør sikkert, men HELT feil i mine øyne. Russerne lider de også og attpåtil skal de ikke få være med på NOE. TRIST

      1. Ja, det er virkelig vanskelig å ta stilling til de tingene der, i og med det er så sterke hensyn som må settes opp i mot hverandre.. Selv har jeg ikke klart å gjøre meg opp en bestemt mening i de fleste av disse sakene enda, for jeg føler rett og slett ikke at jeg vet nok om det russiske systemet og derav hvordan- og hvor hardt dette og hint vil ramme styresmaktene generelt og Putin spesielt..
        Men jeg mener iallefall vi får horribelt lite av begrunnelser for de avgjørelser som tas, hvilket ofte gir inntrykk av at det handles inkonsekvent..

    3. Russere som ikke hadde stilt med russisk flagg og som hadde tatt avstand fra krigføringen kunne fått stilt opp i konkurranser.
      Jeg er redd vi etterhvert får en ny flyktningestrøm fra Russland også etterhvert.

      1. Iallefall bør slike avgjørelser begrunnes skikkelig, for slik informasjonen utkommer nå, så får en lett inntrykket av at det er en inkonsekvens i hht ord og handling som jeg ikke kan se vil kunne føre noe godt med seg..
        Når det først er snakk om en flyktningstrøm, så er russere velkommen any day for min del, for dette er det festligste folkeslag som tenkes kan! – Og ei heller er vil mam se de renner ned dørene hos NAV. Min svigerinne har nemlig sin opprinnelse fra russland, så jeg har jo møtt en god del russere i den anledning, bla.a i bryluppet. – Og de var vitterlig ikke kjedelige, for å si det sånn! ☺😉

        1. Jeg og kjenner mange russere og jeg vil gjerne ha flere i nabolaget. Håper det samme gjelder de fra Ukraina.

          1. Jeg forestiller meg faktisk at de er til forveksling like russerne, i det de jo har vært del av det gamle Sovjet-unionen, hvorpå jeg har forstått det slik at de også snakker russisk jevnt over. Eneste må være at jeg vil tro ukrainerne er langt mer like oss m.h.t det å inneha det tenkesettet som følger en demokratisk kulturarv i det de ankommer, men forøvrig vil jeg tro det er ett fett; Ivrige etter å lære språket, -og ikke minst virker de i overmåte raske til å få inn et tilnærmet flytende norsk, de er kjemisk renset for religiøst crap, og de ivrer etter å skaffe seg et nettverk, komme seg i jobb, og i det hele tatt bli en del av samfunnslivet. – Og det holder i bøtter og spann for meg iallefall! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg