Vurderer å leie bunad kun for å ha beltet opp-ned..

Like sikkert som grunnlovsdagen faller på den 17 mai hvert bidige år, så samles det ypperste av hva kongeriket har å by på av krenkede ‘piss-megger’ til en felles front mot uregelmessigheter i bunadsbruken rundt denne dagen. – Og de irriterer meg faktisk så til de grader at jeg vurderer å leie bunad til neste år, kun for å ‘stand my ground’ i hht min gudegitte rett til å kle meg etter eget forbannede forgodtbefinnende; Ergo; Søljen blir satt på skrå, hakket lenger ned, for ikke snakke om at beltet skal bæres opp ned (hva nå det vil si) på pur, infantil trass!.. 

 

Les også: 17 mai -survivor!

 

..- Og det stopper ikke der! For jeg vil nemlig heller ikke ha Østfoldnunaden, slik dette selverklærte bunadspolitiet påbyr siden dette er mitt hjemfylke! Jeg syntes nemlig ikke denne er særlig fin, så jeg vil da istedet velge en av de jeg liker best; Nemlig Nordlandsbunaden eller den der med mye off-white i!

Jeg mener.. Hvis jeg først skal legge penger i, og ikle meg et slikt kostyme, så vil jeg da selvsagt ha den jeg føler meg finest i! Jeg er norsk, plagget er norsk, og da får landsdel være landsdel!

Det blir jo unektelig regelrett paradoksalt at enkelte påberoper seg en diktatorisk rett til å legge seg opp i andre folks valg m.h.t bekledning i anledning den dagen som markerer vår individuelle frihet!

 

Østfoldbunaden.

 

For i følge dette bunadspolitiet er ikke dette et plagg en kan bære etter eget forgodtbefinnende, må vite, for her lurer det åpenbart ‘know-it-alls’ rundt hvert hjørne. I dagene før 17 mai, fininnstiller disse selvopphøyde bunadsnazier  haukeblikket, og sørger for å ha megge-faktoren på full styrke før de på- og ikke minst i etterkant av den store dagen kan boltre seg i forurettet indignasjon over alle de som på denne gledens dag tar seg friheter til å bære sine egne ‘klesskatter’ slik det måtte passe dem.

Og her er det nok å ta av for de grinebitende, for selv blant de som forsøker, florerer det av ‘utilgivelige’ feil! Listen er nemlig nærmest uendelig, for de nøyer seg ikke med antrekket som sådan. -Neida! Her stilles høye, ubøyelige krav til opptreden også, må vite!..

Av ‘ulovligheter’ angående antrekket kan nevnes;

 

! 17 mai -sløyfer!  [-Ja, du leste riktig..]

!  Håndveske (med unntak av den taske-lignende saken som følger med enkelte bunader),

!  Paraply, med mindre denne er sort, og av minste mulige størrelse.

!  Smykker, -kun [rett tilhørende] bunadssølv er lov!

!  Yttertøy [Her finnes intet slingringsmonn hverken hva temperatur angår, eller hvor kåper & frakker faktisk dekker hele stasen].

!  Alt av skotøy med unntak av bunadssko! [Hvorvidt disse syntes, er fullstendig irrelevant].

!  Farget neglelakk [At den røde lakken matcher rødfargen i bunaden, har ingenting å si].

!  Håret skal & må danderes i henhold til det respektive hodeplagget!

!  Make-up utover et strøk mascara, rouge & en diskret leppestift er likeså strengt forbudt!

Videre, er det strengt forbudt å nyte alt av sigaretter, alkohol & snus, da bunaden representerer gode, sunne norske verdier, må vite!..

– Og her er vi faktisk ved sakens kjerne, -tro det eller ei! – For saken er nemlig slik at jeg har et så totalt forskjellig syn på hva som ligger i ordene ‘gode & sunne norske verdier’ at det blir som to motpoler å regne.. Ifølge mitt verdisyn, er de gode norske verdier ensbetydende med friheten til å ta egne valg! Privilegiet vi har til å kunne juble av glede, og være sorgløse på nasjonaldagen, og ikke minst muligheten til å kunne ta for oss av livets goder, -hvilket i aller høyeste grad innkluderer muligheten til å kunne kjøpe et festantrekk hvis prisnivå er på linje med statsbudsjettet til en gjennomsnitts stat i sentralafrika!

For hånd i hånd med gleden, følger også den ydmykhet vi skylder de millioner av mennesker fra generasjonene før oss, hvis endeløse kamp gjennom århundrene har gitt oss de priviligerte livene vi tross alt lever som borgere av kongeriket Norge a-la 2022.

Smålige pekefingre angående andre menneskers påkledning, syntes derfor for meg direkte forkastelig på en dag da Norge skal feires, og de som ofret livet for nasjonen og friheten skal minnes. Jeg er for så vidt en svoren tilhenger av å passe sine egne saker året rundt, men skamligheten tas til et helt nytt nivå i det smålighet og pirk på uvesentligheter en på toppen av alt ikke har noe med får innpass på 17 mai, og feiringen av den grunnloven som ligger til grunn for at vi faktisk har toppet FNs liste over beste nasjon i nermere to tiår i strekk..

Til dere som får vondt i bein & rygg av bunadsskoene; Bruk joggesko, clogs, eller ‘whatever’, så dere får kost dere og nytt dagen! Om det regner eller er kaldt, risiker for guds skyld ikke å ødelegge et plagg til et titalls tusen kroner, -og sitt heller ikke ufrivillig inne pga ‘feil’ farge på paraplyen! -Og er det kaldt, kle på dere!  Syntes du 17 mai sløyfe hører dagen til?.. Bruk den til hva faen du måtte velge å ha på deg! -Smink deg som du vil, røyk som du vil, og gjør akkurat hva faen du måtte ønske! Det er nettopp det som gjør at ‘på 17 mai, da er vi så glad!..

For når sant skal sies, er det også smått irriterende at folk faktisk ikke har ryggrad til å bare ignorere dette våset her (alternativt gi klar beskjed om at en kler seg etter eget forgodtbefinnende), -at de lar seg affisere av hva som burde prellet av som vann på gåsa…

 

14 kommentarer
    1. Ser ikke problemet med hvordan en har bunad tingene, feil vei. Et stykke ut på dagen,er de fleste så shitfaced drita full. At ingen bryr seg,om du har smykka oppned. El 17 mai sløyfe på sneie. Om du klarer å unge å spy ned bunaden din, har det vert en vellykket dag.
      Har enda til gode å se en 17 mai, hvor ikke minst 30 % av de du møter i bunad/fin dress er overstadig beruset.
      Men merkelig nok dekker aldri NRK eller avisene dette. De er for glad i å promotere barnetoget osv.

    2. Jeg slapp litt unna bunadsstyret i år, siden jeg var i Spania 17. mai. Men lillesøster sørget for flust av 17. mai-stæsj og flagg, så dagen ble markert likevel. Crocs fungerte fint og paraply var unødvendig. 🙂

      1. Jeg syntes i grunnen det er himla greit å feire dagen med å servere glade restaurantgjester, jeg da. – Kledd i helsort komfy drakt, forkle og joggesko, slipper en både antrekkstyr og ukomfortable sko 😉

        1. Det skjønner jeg godt. Og på en slik festdag bør gjestene være ekstra blide og medgjørlige… Not! Har jobbet i restarurant selv – for ca hundre år siden – og opplevde at folk som ikke var ute så ofte eller i året, kunne være ekstra vanskelige, hehe. Regner imidertid med at ingen krangler med deg! 😀

          1. Ut i fra hva jeg hører fra andre steder, er vi eksepsjonelt heldig med klientellet. Ikke bare kan jeg telle på en hånd de gangene jeg har vært utsatt for urimelig/dårlig oppførsel fra gjester, men ungene er, nærmest uten unntak, eksemplariske! Dette med unger vet jeg er et problem andre steder, ikke minst m.h.t at de ødelegger opplevelsen for de andre gjestene 🙂

    3. ahaha:) ifjor hadde jeg joggesko og festdrakt på. takk og pris for at jeg ikke hadde bunad på. nylig min venninne fikk seg bunad og blei helt koko på reglene og hvordan bunaden skal danderes. utrolig hva dette plagget gjør med folk, og hun er ikke norsk en gang:)))

      1. At hun ikke er norsk gjør nok at hun blir sett enda mer kritisk på i hht bunadbruken! Det er jo faktisk til og med de som reagerer negativt på bunadbruk av folk av andre etniske opprinnelser!
        – MEN.. Det er faktisk ene og alene opp til en selv hvorvidt en vil finne seg i sånt crap! For min del, ville en slik, i mine øyne, ufin kommentar på mitt valg av påkledning innebære et fritak av normal sivilisert/høflig opptreden også for meg. – Følgelig, ville jeg gitt klar beskjed om at hvordan jeg velger å bruke mine klær er min beslutning å ta, ene og alene. Videre, ville jeg vært klinkende klar på at den utviste oppførselen faktisk er å betrakte som så ufin at det grenser mot asosialt, da man overhodet ikke har noe med å legge seg opp i andre folks bekledning.. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg