10 ting du ALDRI skal skamme deg over!..

Jeg vil tro de fleste av oss har opplevd situasjoner hvor en har følt det upassende å vise glede over egen success, hvor en skammer seg over å måtte bry andre ved å be om hjelp, for ikke snakke om situasjoner hvor en til egen fortvilelse ikke har klart å si ‘nei’. Vel.. Her følger 8 ting du overhodet ikke har noen grunn til å skamme deg over.. 

 

 

1)  Meningene dine! – Du har RETT til å inneha- så vel som å ytre DIN sannhet, om så denne aldri så mye strider mot den oppfatning som måtte råde i samfunnet som sådan!

2)  Bruk av egne, opptjente penger, om det er aldri så mye ansett for å være luksusgoder!

3)  Ikke å la seg involvere i andres drama!

4)  Å kutte ut ‘giftige’ relasjoner, uansett hvem det måtte dreie seg om (nærmeste familie inkludert)!

5)  Å si ‘nei’ av hensyn til egen helse/egne behov!

6)  Å spørre om hjelp!

7)  Å jobbe/kjempe for det du brenner for!

8) Å føle stolthet og glede over ærlig og redelig oppnådd skscess og personlige triumfer!

9) Å leve livet ditt helt og fullt etter ditt eget forgodtbefinnende, uansett hvor særegne livsvalg dette måtte innebære!

10)  Å være deg selv fullt og helt!

 

** Relaterte emner finner du bla.a i innleggene;

Kunsten å si ‘nei’

Mental styrke

Hvordan dtyrke din mentale helse

20 kommentarer
      1. Takk! Dette er en ting jeg syntes det var viktig å få ut etter at jeg har lagt merke til flere steder hvor dette her er blitt rettet mot vedkommende som anklager, hvorpä h*n tydelig har følt på det.. 😊

        1. Bra innlegg! Det du beskriver her handler jo om å ha det godt. Å skamme seg eller å ha dårlig samvittighet for alt mulig, er lite konstruktivt. Jeg er ikke så flink til å be om hjelp. Vil helst “klare sjøl” , men det er ikke alltid like klokt. Å være mest mulig ” ekte” er viktig, men noen ganger kan det være bra å legge litt “lokk på seg” av hensyn til andre. Jeg vet at jeg mer enn en gang har såret andre ved å være misforstått “ærlig”.

          1. Jeg er også helt ELENDIG når det kommer til å be om hjelp. – I det hele tatt så er jeg elendig på å be om noe som helst! 😛
            Vi kan nok være like på en del områder vi to, tror jeg, for jeg har også mine episoder der jeg har vært i overkant direkte, for å si det sånn.. 🙂

    1. Flotte punkter og jeg er enig i alle og hva folk bruker sine penger til er dems sitt valg!
      Og det er aldri lurt å blande seg opp i…
      Hvis ikke en god venn er helt ute og kjører da…med spill eller alkohol. Det er unntak!

      1. Ja, når det bikker over til å bli regelrett selvskading, så blir det selvsagt noe annet. Det gjelder jo også det med ikke å blande seg inn i andres drama. Har en en i kretsen som ser ut til å slite med ett eller annet, så deltar en jo i den diskusjonen som måtte komme opp, forutsatt at det er gode intensjoner som ligger bak.. 😊

    2. Kjempeviktig – og så bra at du skriver om det! Alle punktene er nesten som leveregler for meg (selvom det ikke alltid er like enkelt altså….! Klem <3

      1. Takker så mye!
        Jeg mener at det å ha selvinnsikt handler like mye om å være seg bevisst sine egne talent og kunnskaper som det å være klar over egen tilkortkommenhet. Jeg tenker som så at dersom noen skulle reagere negativt på en slik erkjennelse, så er ikke jeg rett person for de å omgås, – enkelt og greit *hehe*

      1. Jeg også, – heldigvis *hehe*
        Men dessverre er det så alt for mange som møter verden med en typ ‘unnskyld at jeg lever’ -attitude som er alt annet enn sunn.. 😊

      1. Takker så mye! Det er nok en treningssak for veldig mange.. Mitt råd er å ta for deg deg selv som en 3 person. – Typ hva ville du sagt til deg selv dersom du var din egen nære venn? 😉

      1. Ja, en blir unektelig mer sekvbevisst med tiden. Men selv om jeg i dag mestrer de fleste av disse punktene, er jeg imidlertid ikke blitt det minste bedre på det å be om ting. Her har det snarere gått i motsatt retning..

    3. AMEN SISTER!!!!! Som jeg skulle sagt det sjøl..og jeg unner alle til å komme dit i livet at de faktisk klarer å leve livet sitt uten å skamme seg over ting som er en menneskerett =)

    4. JA! Flott og meningsfylt innlegg! Jeg tror jeg er god på å ikke skamme meg, gidder bare ikke. Men liker ikke å be om hjelp. Klarer selv, liksom, men helt greit at andre ber om hjelp. 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg