Barndommen er opptrening til å fungere i verden, ikke å få 18 år i Eventyrland!

Det nylig avholdte russetreffet i Halden endte som det måtte gå for x-antall kjeledresskledde; På sykehus etter å ha fått i seg ett eller annet mot sin vilje. Å få en dose såkalt ‘voldtektsdop’ smuglet i drinken kan så absolutt skje den beste, bare at sjansene for at så skal skje er så ekstremt mye mindre, da ‘den beste i denne sammenhengen refererer til en som har lært det grunnleggende i hht å ta vare på seg selv. Følgelig er muligheten ditto større for å utsettes for fatale opplevelser når en har levd tilnærmet skjermet for verdens realiteter igjennom hele den barndommen som er ment å være en opplæringsperiode til å kunne fungere i den!… 

 

B(e)rusende ølkrise! 

 

Én ting er å sette fra seg ølflasken i det tomme teltet for så å bli borte i 10-15 minutter slik tilfellet var for den ene jenta hvis historie jeg har fått med meg. Dumt, ja så avgjort! Men denne dumskapen blekner så til de grader at det nærmest fremstår som et hendig uhell som kunne skjedd den beste i forhold til den neste historien som ble gjenfortalt i Aftenpostens nettavis.

Her var det nemlig en ung, blåkledt herremann, avbildet halvt liggende i ei sykehusseng som kunne fortelle at han ble forgiftet etter å ha tatt imot drikke av noen totalt ukjente. Denne ultimate fadesen forklarte han så med at ‘de virket jo bare så hyggelige!’ – Og den her blårussen var såvisst ikke alene om å utvise et så til de grader fravær av ‘street-smarts’ og innsikt i verdens metaforiske snubletråder. Han representerte ikke engang de verste! For disse historiene om fataliteter i russefeiringen er rett og slett gjennomsyret av en tilnærmet total mangel på innsikt i livets realiteter, og hvordan virkelighetens verden faktisk fungerer. Følgelig, syder det av brudd på slike grunnleggende prinsipp i hht ‘do’s & dont’s som f.eks jenter som mo spik alene blir med totalt fremmede menn ut i ensomheten eller på kjøretur, folk som lar tilfeldige personer bak de i køen holde drikken deres mens de gjør sitt fornødne på toalettet og ‘knuller’ totalt ubeskyttet rundt med tilfeldige bekjentskaper ‘like there was no tomorrow’, bare sånn for å nevne noe..

Jeg mener.. Jeg var unektelig sånn ca +/- et lysår unna den verdensvante ‘know-it-all’en som mitt i overmåte grandiose selvbilde tilsa. Som voksen, har det jo vært intet mindre enn sjokkerende å minnes den naiviteten, uvitenheten og manglende konsekvenstenkningen som var tingenes sanne tilstand i tiden som tenåring og ung voksen. Ikke for dét.. Nå skal det jo i all rettferdighet sies at jeg tilhører selve kjernen av den generasjonen som er unik på den måten at den aldri er blitt voksen. Selv som barnløs, har det jo vært åpenbart hvordan min generasjon har ikke bare har ‘strandet’ i russetiden med den følge at det for første gang er tilnærmet blottet for generasjonskonflikt mellom foreldre og deres avkom. For vi både fester som om vi var 20, og vi har one-night stands over en lav sko. Faktisk er den oppvoksende slekt langt mer ‘voksen’ i hht det å knytte varige relasjoner enn hva vi noensinne vil evne å bli.

MEN.. Det er én fundamental forskjell på min generasjon- og barn og unge anno 2023; Min generasjon er nemlig de aller siste som fikk vokse opp uten å bli skjermet og overbeskyttet. – Vi som rakk å ankomme planeten før første halvdel av 80-tallet var passé er så de aller, aller siste som fikk risikere oppskrubbede albuer og knær, få kuler- og ‘hull’ i hoder, og i verste fall brukket et lem i fri lek. – En lek som er nødvendig for en optimalt fungerende fysikk som voksen. Videre er vi like forbannet de aller, aller siste som fikk vokse opp i hjem der det ble rengjort en gang i uken, som fikk gå igjennom en halsbetennelse uten at man rant ned dørene hos nasjonens leger for penicillin, som ble utsatt for smitte av barnesykdommer med begrunnelsen ‘dette er noe en bør bli ferdig med før en når voksen alder’, og hvis feber ble fikset med et glass med utblandet dispril e.l sammen med cola på sengen og et Donald-blad.

Samtidig med at vi altså gjennomgikk hva som i dag er for en hasardiøs barndom å regne, hvorav våre foreldre ville vært innrapportert til barnevernet for omsorgssvikt før vi fylte tre, så avstedkom det hele med forbløffende få skader. Og forklaringen på dette, er helt enkelt at vi, samtidig som vi fritt fikk rase ned både bakkar & berg på sykkel med håret på våre hjelmfrie hoder flagrende i vinden, klatret til topps på både tak- og trær, eller sto på skøyter på elven vintyerstid, fikk klare beskjeder om hva som ikke var tillatt fordi det var farlig, og hvorfor.

 

 

Om vi f.eks tar den frosne elven, hvor det voksne tilsynet i så måte besto av mutter’n som satt på kjøkkenet slik at hun kunne kaste et blikk på oss fra vinduet med jevne mellomrom. Slik var det så langt tilbake jeg er i stand til å huske, hvilket altså vil si i god tid før skolepliktig alder. – Og dette til tross for at det så langt i fra var risikofritt å gå på skøyter o.l på denne elven. Det var nemlig kun bunnfrosset frem til den såkalte ‘møllabakken’, hvilket vil si der det blir brådypt, og med dypet, så kom også strømmen, og da snakker vi en såpass strøm at den kun tillot et tynt islag, som vi fort kunne falle igjennom. – Og falt vi igjennom, ville vi ikke engang hatt en snøballs sjanse i helvete i den strømmen. Men så har det seg heldigvis sånn at det går et klart og tydelig skille på isen der den går fra bunnsolid til livsfarlig bare noen få steg utenfor, – Og i løpet av hele min barndomstid var det INGEN av oss ungene som NOENSINNE krysset den linjen. Vi hadde nemlig fått forklart faren ved å gjøre dette ned til minste detalj, slik at uansett hva av pucker, hockey-koller eller sparkstøttinger for den saks skyld, som måtte havne utenfor den linjen, -om så bare rett utenfor rekkevidde, så var det bare å la det bli værende, for da skulle vi bare få kjøpt nytt.

Og denne policyen rådet over hele linjen, for å si det sånn, slik at vi, som også var den første ‘internettgenerasjonen’ umiddelbart tok følgende av den beskjeden om aldri å møte noen en ble kjent med på nett, liksom å ikke gi ut personopplysninger etter at det ble klart hvilken risiko som avstedkom dette her.  Videre, har jeg og mine samtidige utvilsomt unngått talløse overgrep, ran og det som verre er ved å ha blitt fortalt hvordan en skal forholde seg, hvor en fritt kan gå- og hvor det er fare på ferde. Jeg visste bedre enn å haike, da dette ville gjøre en til et lett bytte for både voldtekter og det som verre er, og altså ikke minst å passe på drikken, ikke ta imot drikke fra fremmede, og for guds skyld ikke gå avgårde alene med fremmede menn..

Greia er altså at selv om jeg, med dagens livserfaring til målestokk, anser meg selv som et naivt fjols med begrenset evne/vilje hva angår konsekvensanalyse, o.l, så var jeg allikevel så hinsides mye bedre skikket til å klare meg på egen hånd i 18-20 årsalderen enn disse overbeskyttede astma- og allergibombene som tar sine første steg ut av den kongkongen de har levd i sine første to tiår på planeten, totalt blottet for innsikt i livets realiteter, uten å være gitt det grunnleggende selvbildet og realistiske menneskesynet som er påkrevd for å bevare en noenlunde mental helse i møtet med den ugjennomførbare perfeksjonen som hagler mot en fra reklame, TV-serier og SoMe, og et fullstendig skakkjørt immunforsvar som følge av at livet i et nærmest sterilt og støvfritt innemiljø ikke lar det få tilført den daglige dosen av bakterier og dritt som er nødvendig for at også dette skal kunne trenes opp til å fungere forskriftsmessig.

At ingen ser hvor svekket dette har gjort de som ikke rakk å fødes før overbeskyttelsen tok til kontra oss som rakk ut i tide, er meg fullstendig ubegripelig..

19 kommentarer
    1. Herlig, Gry! Midt i blinken! Er så enig, så enig! Mine stakkars unger var nærmest ute og lekte aleine da de vokste opp, fordi jeg mente det var rett utfra hvordan jeg vokste opp! 99 % av de andre ungene var inne i sofaen og så på tv – stakkars de kunne jo ikke gå ut og leke – det var både farlig og slitsomt…! Ungene mine hadde kniv fra de var 4 år – ja, vi var på legevakta, men bare en gang….. det gikk bra det også! Nå er det mange pingler altså! Uff og uff………….. 🙂

      1. Ja, det er helt tragisk.. – Og det verste er jo at ingen reagerer på at det brått gikk fra at alt fra astma til matallergier brått gikk fra å tilhøre sjeldenhetene, hvorav knapt noen var barn, til at jeg pr. d.d kun kjenner til tre(!) unger som er vokst opp fra 1990 og utover som er fri for diagnoser! – Og sannelig min hatt er ikke de tre ungene også de eneste tre jeg vet om pr. d.d som har vokst opp i tråd med din filosofi!.. – Så jeg vil m.a.o ikke bli overrasket om dine nå vil bli de neste i denne særs fåtallige rekken..

        1. jeg har astma, selv om jeg var mye ute som barn. og min datter har astma, og hun var ikke mye ute som barn. min bestemor hadde astma og hun var barn i 1937 og da var de bare ute. Astma er arvelig.
          Det var ikke så lett å diagsnostisere astma før, man skrev andre diagnoser. Jeg fikk alltid bronkytt som diagnose og besta allergi. Det er mer kunnskap nå og lettere å diagnostisere- derfor flere folk med diagnoser. Samme som adhd og autisme

          1. Nå må vel diagnostiseringen av både astma- og de fleste øvrige kroniske lidelser, og slikt som ADHD/ADD, dysleksi og i det hele tatt sies å ha vært greit på stell i det jeg nådde skolepliktig alder. Jeg husker godt hvordan det var et par-tre elever i klassen som ble fulgt opp i hht dysleksi, liksom det var medelever som fikk ADHD-diagnoser (hvilket den gang riktignok hadde det smått usjarmerende navnet Minimal Brain Disorder, – altså MBD, men non the less, altså..)
            Det var jo selvsagt langt færre som fikk disse diagnosene i min barndomstid, men jeg er slettes ikke sikker på om de følger som avstedkom den antatte underdiagnosering som rådet den gang samlet sett er noe verre enn dagens praksis hvor det diagnostiseres over en lav sko. For i mine øyne er det hinsides hvordan de nå gir et klart inntrykk av å diagnostisere personlighet! Jeg mener.. ADHD skal jo innebære et klart avvik fra norm som er problematisk for vedkommende, og ofte også for omgivelsene i form av betydelige konsentrasjonsvansker, i tillegg til at mange hadde ukontrollerte raserianfall i tillegg. Jeg mener.. Det er en vesensforskjell på dette her og den manglende konsentrasjonen man tidvis opplever hos ernergiske unger! For nå drar de jo frem ADHD-kortet for enhver unge med høy energi, manglende interesse, og so on..

            1. jeg er fagperson som jobber med dette og jeg kan si med en gang at dette stemmer ikke. absolutt ikke. ingen “drar” dette kortet, og det skal MYE til for å få ADHD diagnose. Flere kriterier skal være på plass og man får hverken diagnose eller medisiner uten at disse kriteriene er på plass. Det skal du være sikker på.

              Jeg jobber med å teste ungdommer hver dag for dysleksi og ADHD og kan si at før i tiden ( i din tid) var dysleksi og ADHD KRAFTIG underdiagnostisert og flere ikke fikk hjelp. Gode tester og programmer som avslører dysleksi og ADHD kom på plass bare i siste 15-10 år. Så nei. dette stemmer ikke.

              Nå er det sjeldent jeg kommenterer her som fagperson, men det du skriver stemmer ikke. Det kan virke slik ja. men tro meg, helse Norge har faktisk kontroll på dette.

              Det som stemmer er at det er flere ungdommer nå med psykisk uhelse. Det er det vi bør se på.

              1. Jeg vet at det er en rekke kriterier som må oppfylles, og at det er gitt å måtte være mer enn hva som er normalt for unger i hht konsentrasjonsvansker, uro, osv. På ‘papiret’ er ting m.a.o utvilsomt på stell. Men like fullt har f.eks hver 10(!) unge mellom 2 og 17 år en ADHD/ADD -diagnose i USA (av benyttet kildemateriale, fremgår disse tallene her; https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/data.html Og det er de samme tallene som dukker opp om en googler dette spesifikt). I Norge, er anslaget riktignok “kun” ett av 20 barn med denne diagnosen, men det er uansett drøye tall, spør du meg.. – Og det blir ikke mindre påfallende når en inkluderer de undersøkelser som har vist at det er intet mindre enn 80% flere barn/ungdom med ADHD/ADD som er født i november/desember enn de som er født i Januar/februar. – Og en unge som begynner på skolen når h*n er drøt 5 1/2 år gammel er jo gjerne påviselig mer umoden, -og derav ukonsentrert- og ‘irrasjonell’ enn en som er over 6 1/2 år gammel ved skolestart. Dernest blir det jo ikke akkurat noe mindre ‘suss’ av at gutter er særs overrepresentert i så måte vs. jenter, -som jo typisk er mer ukonsentrert, bråkete og umodne oppveksten igjennom!
                – Når det er sagt, har ikke jeg annet enn egne observasjoner- i tillegg til tallenes tale å gå etter. Og mens vi først er inne på dette med tall, så viser det også en påfallende svinging i antall diagnoser fra den ene lokaliteten til den andre rundt om i dette landet, så vel som det er i f.eks USA. M.a.o så tenker jeg som så at det, ut i fra det du sier, kan virke som om du er tilknyttet et av de områder hvor det faktisk legges sterke kriterier til grunn.
                Men sett over ett, så er det også her på samme vis som at ingen tittel- og/eller ekspertise i verden ville klart å få meg med på at 2+2 =5 i & med dette bryter med all logikk, så er det rett og slett for mye ved disse mentale diagnosene så vel som ved alt det andre som feiler unge i dag til at det kun kan forklares med bedre metoder for å påvise den respektive sykdommen/plagen.. 😉

    2. jeg tenker at det er fint om man får 18 år av barndommen i eventyrland. Man får masse tøffe tider fremover i livet, man vil møte onde folk. Da har man gode minner fra eventyrbarndommen som gjør det så fint å se tilbake på og hente styrke og håp der. Ofte når ting ikke går veien tenker jeg tilbake på alle fine ting mine foreldre ga meg i barndommen, at jeg var prinsessa demes og dette varmer meg og gir meg styrke.

      Jeg hadde barndom hvor alt ble servert for meg og jeg bodde med mamma og pappa helt til jeg ble 23 år, med alt servert. Selv om jeg er håpløse på mange praktiske områder i livet så føler jeg ikke at jeg gjorde det kjempedårlig i livet. Jeg har solid utdannelse, klarer meg fint i et fremmed land helt alene osv. Jeg føler mer at denne barndommen gjorde meg ganske sterk fordi jeg var alltid sikker på at jeg er elsket veldig høyt.

      Mens alle traumene jeg fikk dem fikk jeg i sovjetisk barnehage hvor vi ble kjeftet på, kvalt med pute, ydmyket osv. Dette husker jeg også selv om det gikk over 35 år siden.

      Jeg tenker at vi aldri vet hvilket liv barna våre kommer til få, kanskje veldig tøft et, så det er så fint om de opplever eventyr barndom. Jeg klarte dessverre ikke å gi slik barndom til min datter. Dette er og forblir min skyldfølelse resten av livet.

      1. Er i grunn mer enig med lenalykke her.
        Mine barn er ute hver dag, klatrer i trær, lærer å bruke kniv, går på isen og gjør alt som jeg gjorde som barn. Forskjellen mellom meg og dem, er at dem har en voksen sammen med seg. Ikke bare som titter i vinduet av å til, men som er tilstede i galskapen, med på leken.
        Overbeskyttet? Heller det, en å være en del av den statistikken barn som drukner, blir påkjørt, tipper på sykkel å knuser hodet. Det er en grunn for at samfunnet lærer å beskytte barna bedre.
        Når det gjelder russen, skulle di nokk lært å ha bedre omtanke for hverandre. Vi i min vennegjeng var alltid opptatt sv å passe på hverandre, ingen skulle bli overlatt til seg selv løpet av natta, om noen ble med en gutt hjem, forsikret vi oss om at vedkommende viste hva, hvem og hvor før vi lot henne gå, å det hente vi sa nei til hverandre også, å tok ansvar om noen hadde drukket for mye.

        1. Nå skal det sies at vi overhodet ikke ble neglisjert, vi ble bare ikke overbeskyttet! Her skal det også sies at vi bodde så nært denne elven at en ville vært kjappere fremme om noe skulle skje ved å hoppe ut av vinduet enn om en befant seg på isen noen meter bortenfor..
          Men non the less, så er jeg helt enig i at de beskyttelsestiltakene som begynye å strømme på fra midt på 80-tallet en gang ser fantastiske ut på papiret! Så at folk tok disse tingene til seg da de først ble presentert, er for en selvfølgelighet å regne, for bare å se det beskrevet av deg her så ser det jo aldeles nydelig ut alt sammen!
          – Greia er bare at det viste seg jo umiddelbart å virke stikk i strid med sin hensikt, paradoksalt nok! For med en gang folk begynte å desinfisere hjemmene sine istedet for vask med vann og såpe, og støvsuge brätt betød å praktisk talt eliminere alt støv fra huset, så er det jo knapt en unge som ikke har hatt astma og allergier til langt over hodet. – Herregud, flesteparten av de puster jo knaot mellom april og oktober! Videre faller de så til de grader igjennom i fysiske øvelser (hurtighet, utholdenhet, ballanse, styrke & spenst) i forhold til de målinger som ble foretatt av unger på 50-60 tallet at det ikke engang skulle vært menneskelig mulig!
          Og i tillegg har vi altså den greia hvor de skal skjermes for absolutt alt av ubehageligheter og realiteter, med den følge at det nä vil vokse opp unger som lever i den tro at alle har like mye/har rett til å få de samme tingene og samme opplevelsene, at det ikke finnes noe slikt som vinnere og tapere, og ikke minst at en, iallefall som jente, bare er nødt til å forholde seg til, selv om det vitterlig ikke skulle vært så. For all verdens likestilling vil ikke endre det faktum at det i et overveldende flertall av tilfellene f.eks er menn som voldtar- og kvinner som blir voldtatt, det er menn som utfører familievolden mens kvinnen er offeret, osv, osv. For ikke bare er mannens fysiske muskelstyrke kvinnens overlegen, men det er også her en finner brorparten psykopater/sosiopater. Følgelig er man satans mye mer utsatt når ens viten om den slags begrenser seg til at det finnes slemme menn der ute i følge med et bilde av disse med sånne tydelige slemme fjes en ser på film/TV.
          Det jeg har sett av dagens unge (hvilket faktism er en hel del) er faktisk så galt at jeg tror vi facer den første generasjonen der det vil være vanlig at ungene dør før foreldrene.. – Hvilket burde si det meste med tanke på at foreldrenes snittalder er høyere enn for noen tidligere generasjoner!
          – Poenget mitt er at det hjelper ikke hvor flott ting fremstår på papiret når ungene ble kav sykelige fra det momanget de ble satt ut i praksis!

      2. Hva din oppvekst angår, så er du uansett født før den respektive galskapen tok over. – Og uansett vil nok det å vokse opp i Russland uansett ikke kunne matche en oppvekst i den norske styrtrike middelklassen, samme hvor godt hjem en kommer fra.. Bare det du forteller om barnehagen er jo helt hinsides!..
        Poenget mitt er at det var, – og er sider ved Russland som tilsier at en blir utsatt for prøvelser liksom en må takle dette og hint uansett. Det jeg refererer til her, er den overbeskyttende greia som for det første gjør ungene åpenbart svakelige vs. generasjonene før de, og for det andre gjør at de ikke vet en dritt om livets realiteter i det de skal løsrive seg, og dermed heller ikke er i stand til å hht gjøre de nødvendige tiltak for å forhindre at de skjer/takle det som skjer.
        – Jeg mener så absolutt ikke at ungene ikke skal passes på og følges opp, det er vel snarere det motsatte! For ved å få lov å leke fritt ned risk for skrubbsår o.l så er jeg, tro det eller ei, i en langt bedre fysisk forfatning enn den mest fitte 20-something jeg vet om! Hvilket altså vil si at jeg kunne vært moren deres. For å være ærlig, er de generelt så sykelige at jeg tror vi står ovenfor den første generasjonen der det blir vanlig at barna dør før foreldrene..

        1. vi får håpe at dette ikke skjer. vi skal være optimistiske for ungdommene våre og jeg synes norske ungdommer er ganske flotte. jeg har ungdommen selv i huset og jeg jobber med ungdommer.

    3. Herlig innlegg!! Jeg bare seilte down memory lane når jeg leste. Tenk at vi var de siste som lærte å addere og multiplisere, tenke seg nyere avkom som påberoper seg å ha utdannelse uten å kunne gangetabellen eller legge sammen 2+3 😜

      1. Hæ!? 😳😲 Lærer de ikke lenger å regne uten kalkulator??? 📲 Kødder du med meg nå!?? 🤯😵‍💫
        – Da er det faen meg helt krise her.. Men then again.. For en tid tilbake ble det jo ansett for nødvendig å ta opp hvorvidt det var å anse for nødvendig å fortsatt lære ungene å skrive for hånd, så jeg burde jo ikke latt meg sjokkere av at hoderegning er erklært overflødig. – Men non the less, så er dette så far off i min bevissthet som det er mulig å komme… – Jeeze!.. 😨

          1. Jeg visste ikke at det var SÅ galt fatt, men samtidig inkluderes jo kalkulatoren på et så tidlig stadie at jeg ikke tviler et sekund på at det Bunny sier er korrekt m.h.t hva som er utkommet når de går ut..

    4. Enig i det du skriver her. Når jeg var liten fikk vi alltid formaninger om å passe oss fra å bli med fremmede noen steder.
      Og som de exemplene du har her var det en klassisk. DON*T
      Men i dag er jo alt slik vekke.
      https://youtu.be/4WaY-fHZB3w
      For noen dager siden,var det artikkel i avisen. Om hvor forferdelig det var at “drittungene” tok igjen på russen,som kom kjørende å skulle sprute vann på dem.
      Ungene pepra dem visst med steiner ,egg ,melkekartonger(med melk i antar jeg) Politiet ble visst blandet inn.
      https://pbs.twimg.com/media/Fuopo1VXgAElDTb?format=jpg&name=small

      1. Ja, ikke sant.. Da vi var russ, dro vi på ungdomsskolene av den grunn at det var her man hadde unger som visste å gå til motangrep! Jeg har jo selv vært på begge sider, hvorav det var like forbannet et av årets strore høydepunkt uansett!
        Da vi dro på den gamle ungdomsskolen min, var jo selvsagt den opprinnelige planen å gå etter broder’n. Men siden klassen hans av en eller annen grunn ikke var på skolen den dagen, så var det en kompis av ham fra en parallellklasse som åkte inn i hans sted. -Og ingen lot til å ha det mer moro i denne vannkrigen enn han som må ha endt opp som den mest gjennombløte ungen av samtlige *haha*. – Og jeg var jo ikke noe mindre thrilled over å bli jaget av en veltrent, ‘filmstjernepen’ fyr med blond puddelrocker-sveis og hele pakka, for å si det sånn.. 😛 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg