Drittlei 17 mai-gnålet!

Er vi for- eller imot  bunadbruk hos innvandrere,  rigide flaggregler og om innvandrere skal flagge egne- eller norsk på nasjonaldagen, for ikke snakke om det evinnelige kjatet om at 17 mai er barnas dag.. 

Om bare hele landet ble gjort kjent med innholdet i dette innlegget, ville vi vært spart for de kommende års repriser på det samme gnålet. For her har dere nemlig løsningene på samtlige 17 mai issues.. 

 

Fritt frem for voldtekt!

 

Så la oss begynne med det enkleste, hvilket inkluderer alt hva andres bekledning angår; Det være seg bunader, festdrakter, eller hva det ellers måtte være av bekledning som man måtte bevitne denne dagen; Den ENESTE bekledning du har noe med å i det hele tatt ha en formening om, er din egen, og eventuelt dine mindreårige barns! Følgelig, har du bare å holde kjeft hva angår alt fra feil tilbehør til bunader, hvorvidt noe er ‘feil’ påkledd, skjørt er for korte, utrigninger for dype, shortser for hverdagslige, osv, osv.

Og når vi først er inne på bekledninger, går vi glatt videre til issuet ang. innvandrere/ikke-etniske borgeres bruk av bunad/festdrakt. Her gjelder selvsagt anmodningen over uavkortet. Grunnen til at jeg nevner denne gruppen, er at dette issuet må sees i sammenheng med dette med flagging av andre nasjoner på Norges nasjonaldag. For hva denne flagg-greia angår, så kjenner faktisk selv jeg på visse problemer med å svelge flagging av andre nasjoners flagg på bekostning av det norske på denne dagen..

 

Feiŕ dagen- og kle deg etter eget forgodtbefinnende uten å bry deg med hva andre måtte gjøre, for det har du faktisk ingen ting med..

 

Ikke sånn å forstå at det bør være noe offentlig anliggende, -da det vel heller snarere dreier seg om det motsatte.. Nå lyder vel dette rimelig forvirrende, men det jeg mener er at de det gjelder bør finne det i seg selv å dedikere denne dagen til det land- og folk som har tatt de i mot, og latt de få ta del i deres goder.

Her må det også sies at personlig, har jeg stor sans for de løsningene som går ut på å legge opprinnelseslandets flagg til det norske. I mine øyne er dette en yppelig måte å innkludere sin egen identitet i det hele, og det kuleste jeg har sett i så måte, var en husstand som hadde lagt opprinnelsesflagget inn i det ene hjørnet av det norske. Det var altså noe så til de grader ærverdig over denne flaggingen, da det statuerte at de først og fremst var en integrert del av det norske samfunnet, samtidig som de har med seg elementer fra opprinnelseslandet inn i det livet de lever her..

Det som imidlertid bryter med all logikk, er at et overveldende flertall etter alle solemerker enten er av tilnærmet samme oppfatning- eller mer strikt enn meg hva denne flaggingen angår, samtidig som det murres over at folk med innvandrerbakgrunn bruker bunad. Jeg mener.. Det er vel ikke et sikrere tegn på at noen har latt seg integrere enn at de ikler seg det norskeste av det norske! Altså.. Det er såpass mye hyl om den bunadbruken at det er nødt til å være en god del som på den ene siden krever norsk flagging, mens det på den andre siden ansees like forbannet galt når de går ‘all in’ i hht å innfri på dette punktet ved at de også velger å markere i form av måten de har kledd seg!

Selv kunne jeg vel knapt blitt mer overrasket enn da dette her kom for mine ører i det det var i ferd med å blåse seg opp til et issue for noen år siden. For min reaksjon på det å se folk av andre etnisiteter iført bunad, både var- og er nemlig helt motsatt! – Og jeg er ikke engang noen utpreget ‘fan’ av bunad, da det å holde styr på dette her plagget med alle dets deler rett og slett overgår hva jeg gidder. Selvsagt kan det jo være at ståa hadde stilt seg noe annerledes dersom jeg ikke hadde vært hensatt til mitt helsorte arbeidsantrekk med forkle 17 mai, men non the less, altså..

Dernest er altså turen kommet til det sedvanlige kjatet om at 17 mai er ‘barnas dag’, liksom julen er ‘barnas høytid’, i tillegg til at alt av ferier må tilpasses barnas ønsker, behov og generelle forgodtbefinnende..

Først må jeg bare få sagt at det ikke er noe ved 17 mai som tilsier at denne dagen skal være øremerket barna. 17 mai er feiringen av verifiseringen av Norges grunnlov, hvilket jeg er rimelig sikker på kun involverte voksne! Iallefall så vidt meg bekjent, var det ikke en jævla unge å se løpende rundt bordet med sjokoladefingre og snørr hengende ned fra nesen der oppe på Eidsvold, -og langt mindre som bisto i utformingen av de respektive paragrafer!

 

17 mai i rødt, hvitt og blått, – og slik bør det forbli..

 

I det hele tatt er jeg drittlei av at alt av høytider og helligdager er gitt å være dedikert til barna. – Har en først valgt å få barn, forplikter selvsagt dette til at ders behov og ønsker også blir innfridd, men non the less, altså..

I mine øyne, har faktisk ikke disse i utgangspunktet noe eierskap til hverken 17 mai, julen eller sommerferien for den saks skyld! – Og Her vender vi atter igjen tilbake til dette med at enhver må få ilegge 17 mai den betydning det måtte passe de, og legge opp feiringen deretter. Om en mener 17 mai skal handle om barna, javel, så gjør dere det sånn. Men det innebærer ikke en rett til å sette seg til doms over de som eventuelt måtte se annerledes på dette! For det skal rett og slett ikke være noen tvang til å forholde seg sånn eller slik til ting bare fordi det eventuelt samsvarer med hvordan flertallet velger å praktisere.

Selv har jeg som kjent ikke barn, av den enkle grunn at jeg aldri verken har harr lyst på- eller kjent på noe ‘behov’ for å få barn. Og utover det at de selvsagt skal ivaretas av de som har valgt å få de, så vel som av samfunnet i kraft av å være levende, bevisste vesner, så driter jeg derfor, når sant skal sies, langflatt i disse barna og deres særbehov. Og det må faktisk være plass til oss som tviholder på våre eierskap til festdager, ferier og høytider i voksen alder også. – Og spesielt på en dag hvis markering ikke har en dritt med unger å gjøre what so ever.

Jeg er fullt klar over at det som nå er sagt innebærer at jeg nok en gang har bannet grovt i kirken. Men om sånt plager deg, så har du jo faktisk akkurat fått løsningen på problemet servert på sølvfat; Feire din 17 mai slik du finner det for godt, og ikke bry deg med hvordan jeg feirer min- eller andre feirer sin, for det har du uansett ingenting med.

 

 

 

4 kommentarer
    1. Jepsipepsi!
      17 mai og andre slike – det hører til alle – og er IKKE øremerket barna. Det er ALLE sin dag! I følge min fornuft…
      Det er Norge`s nasjonaldag så selvfølgelig er det det norske flagget som er i fokus
      Og festdrakter og bunader – COME ON! Bruk det den som vil! Det er et vakkert plagg!

    2. Ja, ikke sant. Jeg forstår meg bare ikke på denne pekefingermentaliteten og behovet for enten å ‘hakke på’- eller belære andre som ikke har bedt om det.. 😉

    3. Helt klart, syttendemai er er for alle. Men uansett så har det alltid vært slik her i dette landet at det er i hovedsak barnas dag. Det er vel derfor det heter barnetog? At det ikke er tanks og kanoner og uniformerte militære som paraderer. At det er hurramegrundt på alle skoleplaner, med leiker og konkurranser av ymse salg, for barna

      Når det gjelder dette med flagg i toget, minnes jeg med gru en sak der barna på en skole med et stort innslag fra alle verdens nasjoner kom på en god ide’.. De tegnet og malte flagg, med det norske på en side, og fra sitt opprinnelsesland på den andre.

      Det ble stor oppstandelse i den i overmåte nasjonalistiske 17 Mai komite, Vi ville forby dette. Det ble mye skriverier i lokalpressa om dette, både for og mot. Barna fikk det som de ville. De fikk stormende jubel fa bortimot alle tilskuerne lang ruten. Det var rett og slett rørende.

      1. Jeg er vel blant de som faktisk ville foretrukket en eller annen form for militær parade fremfor barnetog om jeg fikk velge *hehe*. Det lyder kanskje i overmåte brutalt, men greia er at for meg handler 17 mai mer enn noe annet om de utallige menneskene som faktisk har ofret livet for at vi skulle få det Norge vi har i dag..
        – Hva denne flagg-greia angår, ville alt som i det hele tatt kan minne om lover og regler for å flagge sånn eller slik være fullstendig katastrofe i mine øyne. Jeg mener.. Å feire et fritt- og demokratisk Norge med restriksjoner i hht hva som kan flagges av den enkelte, ville jo vært stikk i strid med hele det fundamentet landet er bygget på.
        Som sagt syntes jeg det bør flagges norsk på 17 mai, men dette er nødt til å være frivillig, for ellers er hele poenget borte, spør du meg. En kan ikke påtvinge en hyllest, og hva er så poenget dersom det er de som da vil fake det!? Jeg mener, som sagt at det bør flagges norsk på 17 mai av ren, skjær anstendighet for å anerkjenne den tryggheten og friheten vi har, men man må ville det selv. Å inkorporere opprinnelseslandet i det norske på ett eller annet vis, er jo, som jeg sa i innlegget, noe jeg virkelig har sansen for.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg