Dubai-Drammen!..

Som sagt (et gudjammerlig mange ganger), er intet så galt at det ikke er godt for noe! Denne helgen, fikk jeg altså erfare at kravene til reisemål blir betraktelig senket etter halvannet år i isolasjon! Den følelsen av å skulle besøke eksotiske strøk som så sent som første kvartal 2020 ville krevd en min. 2 ukerstur til Dubai (rosa)blogger-style, skulle i disse dager vise seg ikke å kreve mer enn en helgetur til Drammen!.. 

 

Nå tenker jo dere selvsagt at jeg overdriver, men den gang ei! Og nå tenkte jeg å vise dere hvordan man får en vel så eksotisk opplevelse ved å ta turen som for mitt vedkommende innebærer 1 1/2 – 2 timers biltur unna; Altså fra Askim (ca 40 km fra Oslo S) til Drammen!

Ved ankomst midt i helgehandelen, var jeg etter alt å dømme det mest ‘over-dressed’ personen i denne byen, men bortsett fra det..

 

Det er noe med vindusfasader som gir assosiasjoner til eksklusivitet, og som bildene over viser, er det ikke bare Dubai som kan skilte med eksklusivt utseende hotellfasader!

 

Gangene var aldeles nydelig og oste av class! – Og som jeg vil tro tilfellet er for et arabisk land, bød også hotellet i Drammen på merkverdige disposisjoner/innretninger, liksom det også skulle vise seg å gjelde for byen generelt; Her fantes nemlig overhodet ingen system på romnummerne, liksom det ei heller var noen tallrekkefølge å spore hva husnummerne angikk..

 

Likeså var rommene vakre i delikate farger og interiør, mens de av uforståelige grunner verken fantes stikk til mobillader eller TV uten at en gikk å spurte etter det..

 

Men til gjengjeld, hadde rommet mitt det desidert beste fotolyset jeg har vært borte i i mitt liv! Greit nok at jeg hadde lagt hakket mer ‘effort’ i ‘tryne-sparklingen’ enn normalt, hvilket selvsagt hadde en viss begunstigende effekt, men ikke desto mindre, er disse bildene uredigerte! – Og det lyset der er- og blir helt fucking utrolig, for å si det på godt norsk!.. (Det tragiske, er jo at jeg ikke hadde vett på å utnytte det mer enn til en skarve 4-5 bilder!)

 

Street-arten denne byen kunne by på, var virkelig et kapittel for seg!.. Dessuten er jo dette en kunstart som virkelig tiltaler meg, kontra disse ubegripelige smøreriene hvis verdi er hinsides all fornuft, mål og mening som en finner i de eksklusive museene rundt om.

 

..- Og når selv statuene er dekorative, for ikke snakke om forestiller noe, ja da er jeg fornøyd!

 

Kanskje ikke det helt store dyrelivet (her representert ved ei særs lite samarbeidsvillig- og turistvennlig and), men det er etter alt å dømme bedre enn i Dubai, der jeg ikke kan se for meg noe dyreliv i det hele tatt..

 

Videre, var utsikten virkelig upåklagelig i denne byen!

 

Men den eksotiske kulturen får man jo ikke her, tenker du jo nå.. -Og så feil kan man ta! For var det noe Østlandets Dubai kunne varte opp med, og det så til de grader, så var det fremmedkultur!! Jeg har faktisk ikke opplevd så mange fremmede kulturer på et sted i mine levedager! – Og ei heller har jeg vært nærmere den minoritetsfølelsen i eget land en får på t-banen mellom sånt som f.eks Oslo og Stovner enn under gåturene i sentrumsgatene i Drammen!..

 

[Mer fra Nordens Dubai i innleggene; Nå drar vi! & Når legendene møtes!.]

19 kommentarer

Siste innlegg