Folk må slutte å ‘legge seg flate’ for alt!!

Det er vitterlig ikke bare terskelen for krenkelser som har blitt senket så lavt at det er absurd. For dette ville nemlig ikke kunnet la seg gjøre uten at terskelen for å ‘legge seg flat’ med uforbeholdne beklagelser foretok et tilsvarende nivåfall da det ene jo muliggjør det andre. Greia er bare at denne siden av saken er viet forsvinnende liten oppmerksomhet, hvilket er særs merksnodig, spør du meg. Jeg mener.. Det er jo helt utrolig at alt det iditiet som er blitt beklaget i riksdekkende media nærmest har fått passere i stillhet!.. 

 

Mannlige drittkjerringer!

 

 

I det jeg får se hva som ligger bak overskriften jeg klikket inn på av rent tidsfordriv, regelrett kastes jeg hodestups ut av den sløve tilstanden til den motsatte ytterlighet på brøkdelen av et sekund. Det som får fyrt opp det som er av plugger på dette viset, er at selveste NRK legger seg paddeflate i beklagelser etter at komiker Markus Nerby klarte å pådra seg et kobbel av krenkede etter å ha dratt en vits med referanser til (hold deg fast!..) hungersnøden som rammet 1800 -tallets Irland i humorprogrammet 24 strerners julekalender.

Spesifikt, besto den angivelige ‘dødssynd’ begått av den respektive komikeren av han i forkant av den inkluderte konkurransen den 16, sier følgende (jeg siterer):

– “Akkurat som i Irland i 1845: Sistemann til poteten har tapt”. 

..- Hvilket refererer til hungersnøden som skal ha tatt livet av et sted mellom 1-3 mill. irer fra 1845 til 1849. Greit nok at dette var en tragedie uten sidestykke da den rammet, men at man skal kunne tas til etterretning etter å ha påberopt seg en krenkelse over dette her i Norge anno 2022/23, er faktisk så til de grader absurd at det oppleves surrealistisk; Jepp.. Jeg har altså måttet gå tilbake å dobbeltsjekke at dette faktisk hadde skjedd i virkelighetens verden, og ikke jeg som hadde blandet drøm og virkelighet.

Her er det jo klin hakke umulig å si noe om hva som er mest skrudd av å la seg krenke av en rundt 180 år gammel tragedie, eller å legge seg paddeflatt med de dypeste, uforbeholdne beklagelser ovenfor disse teflonhodene! For her ble det vitterlig beklaget, og det både dypt og indelig! (Jeg siterer):

– “Vi har fått inn et par klager på dette som går på at dette fortsatt er sårt for mange og ikke bør vitses med”, sier prosjektredaktør Mirja Minjares til Dagbladet, og legger til:

– “Vi er lei oss for å ha fornærmet folk med denne bemerkningen, det var ikke vår intensjon. Vi reagerte ikke på det underveis, da det pekte på en tragedie som skjedde for så lenge siden”.  

 

(foto: Hallgeir Vågsnes, VG). Mannen som klarte kunststykket å fremskaffe krenkelser på bakgrunn av en 180 år gammel tragedie, Markus Neby.

 

Så dere reagerte ikke på at en såpass tilårskommen hendelse kunne avstedkomme krenkelser i dagens Norge, Mirja?..
– Neimen no shit, Sherlock! -sier nå jeg, for det er ikke bare at ingen ved sine fulle fem ville ofret dette en tanke. Det burde da vitterlig heller ikke kunne la seg gjøre å vinne frem med en klage som tar menneskelig idioti til et helt nytt nivå!
Jeg mener.. Nå må folk se å få et minstemål av ‘baller’ her! For at det beklages ovenfor disse krenkede her oppleves faktisk provoserende, da den åpenbare reaksjonen på dette her skulle vært å vist seg kapabel til å kunne stå inne for noe som helst ved å gi beskjed at ‘dette ser vi overhodet ingen grunn til å beklage- eller i det hele tatt la oss affisere av. Det er selvsagt ikke våre intensjoner at noen skal bli såret av uttalelsene våre, men vi er nødt til å operere med et minstemål av takhøyde’.

Som meningsytrer har jeg jo også lagt merke til hvordan så alt for mange trekker tilbake uttalelser etter selv det minste tilløp til krenkelser, hvilket faktisk er intet mindre enn en trussel for ytringsfriheten! Videre, mener jeg også at man på forhånd burde vite hvilke uttalelser som vil være potensielt ‘brennbare’, for så å tenke seg om to ganger i hht hvorvidt dette er noe en fullt og helt kan stå inne for før en kringkaster det respektive budskapet. Om en er usikker på om svaret på dette spørsmålet er ‘ja’, så er det ubestridte alternativet rett og slett å holde kjeft i utgangspunktet! Jeg er vitterlig ikke perfekt, men jeg har nå i det minste enda til gode ikke å kunne stå 100% inne for det jeg legger ut i offentligheten, uansett hvor kontroversielt dette måtte være i allmennhetens øyne..

5 kommentarer
      1. Ja, ikke sant.. Det er jo overhodet ingen grenser for hva folk, fullstendig blottet for både skam- og selvkritikk, hyler ut av patetiske krenkelser i full offentlighet.. 😀 😀

    1. ikke greitt å være komiker i disse tider. jeg husker dengang til og med jeg syntes komikere gikk for langt med ordbruken sin.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg