Gi mannen et tau!!

ADVARSEL: Dette innlegget kan inneholde triggere.

 

I det vi atter igjen har tatt fatt på et nytt år, ruster Anders Behring Breivik, som seg hør og bør, atter igjen opp for en ny runde i retten der han saksøker staten for umenneskelige soningsforhold, og denne gang går han ‘all in’ i det han hevder isolasjonen har gjort ham suisidal. 

Mens det i pressen utelukkende er vinklet som at dette eventuelt er noe som må forhindres, så heller vel jeg snarere mot at vi i stedet burde gitt mannen et tau og en gardintrapp, for så å håpe på det beste!..

 

Drittlei!

Anders Behring Breivik har gått til årlige søksmål mot staten for umenneskelige soningsforhold i flerfoldige år på rad. (foto: Cornelius Poppe / NTB)

 

Hvor kontroversielt dette enn måtte fremkomme, så mener jeg like forbannet at vi i denne mannen har unntaket som bekrefter regelen om at ethvert selvmord er en tragedie vi er nødt til å gjøre alt hva vi kan for å forebygge. For når det kommer til dette umennesket, ville jeg løyet om jeg gav uttrykk for noe annet enn at jeg ville ansett hans sorti som et udelt gode. Jeg mener.. Når vedkommende starter dagen med å fyre av ei bombe i regjeringskvartalet i døgnets mest folksomme tidsrom, for så å fra ens ærend ut på en ungdomsleir hvor han plaffer ned den ene etter den andre, hvorav det samlede utkommet blir 77 tapte liv- i tillegg til x-antall lemlestelser, så evner jeg bare ikke å se noen som helst verdi i dennes eksistens.

Nå skal det sies at jeg bestandig har vært- og for alltid vil forbli en ihuget motstander av dødsstraff, -hvilket (paradoksalt nok) også gjelder for tilfellet Breivik. Men dette er rotet i at jeg opplever selve prinsippet, -om at staten skal kunne gå inn å ta liv som forkastelig dobbeltmoralsk, i og med at nettopp det å ta et liv jo er den mest graverende av alle forbrytelser i hht lovverket, og ikke i et blødende hjerte for Breivik, for å si det sånn!

Dessuten ville jeg blitt særs overrasket om det skulle være så mye som et snev av sannhet i disse påstandene hans om at han lider av depresjon, for ikke snakke om at han liksom skal være suisidal. Det som først og fremst slo meg under rettssaken mot ham i 2012, var hvor forbannet intelligent han fremsto. Jeg er vitterlig ingen psykolog, men jeg har nå i det minste vært ute såpass med vinternetter i mitt liv at jeg trygt kan gå ut i fra at en person som fremstår så til de grader slu, utspekulert, kynisk og beregnende, for så å toppe dette med en veltalenhet uten sidestykke, så ER de faktisk enda mer slu, utspekilert, kyniske og beregnende enn de gir inntrykk av.

 

(foto: Simen Askjer / TV2)

 

Om vi går noen år tilbake i tid, til den første runden han hadde mot staten i hht denne isolasjonen, så fremgår det jo klart og tydelig at dette også er en fur som suger til seg lærdom av sine erfaringer fra gang til gang; Vi husker jo alle hvordan han i den første rettsrunden gjorde et gigantisk nummer ut av at han var ‘stuck’ med denne påstått avlegse Playstationmodellen. Nå, derimot, har han utviklet spillet sitt dithen hvor han angivelig til og med skal ha klart å fingere en gråt på et strategisk tidspunkt. At dette i det hele tatt syntes å være en faktor som blir tatt på alvor i hht at han kan snakke sant, er beyond me. Jeg mener.. Jeg kan også fingere en fake gråt, -med tåreflom og hele pakka, som jeg tør påstå kunne lurt hvem som helst. Det er nemlig så enkelt som å la være å blunke i et minutt eller så! – Og om en (mot formodning) ikke skulle klare å få presset ut den nødvendige tåremengden på dette viset, finnes det alltids noe en kan få fingrene på, -det være seg halspastiller, brus/juice, etc, som vil forårsake svie- og rennende øyne uten at en kjeft vil legge merke til det! Gråt/fortvilelse er det eneste følelsesuttrykket jeg VET jeg ville klart å fake uten noen form for skuespilleropplæring what so ever.

Videre, evner jeg, som sagt, heller ikke å oppdrive så mye som et streif av empati for denne mannen om så skulle være at han faktisk snakket sant i dette anliggendet. Når du med vitende og vilje går hen og detaljplanlegger- for så å gjennomfører et draps-spree som avstedkommer med intet mindre enn den minst ærverdige av verdensrekorder i hht antall drepte av en enkeltperson, så er en faktisk nødt til å ta høyde for at livet i etterkant ikke vil være noen dans på roser, for å si det sånn. Men når det er sagt, har vi faktisk en litt finurlig kuriositet i hht dette her, da Breivik, ut i fra et av de aller første avhørene som ble foretatt, -om ikke det aller første- uttrykte overraskelse over at han faktisk var i live. Han antok nemlig at han ville bli henrettet på stedet i det politiet ankom. På bakhrunn av dette, så kan jeg nok i det minste ‘kjøpe’ at han lider under den frihetsberøvelsen han er hensatt til, da han etter alt å dømme ikke later til å ha tatt særlig høde muligheten for å overleve den respektive pågripelsen!

 

Anders Behring Breivik sammen med sin advokat Øystein Storrvik og advokatfullmektig Marte Lindholm. (foto: Tom Rune Orset / TV 2)

 

Og var det opp til meg, ville han heller ikke overlevd den pågripelsen.. Når sant skal sies, kan jeg faktisk ikke fatte og begripe hvorfor ikke de først ankomne av den beredskapstroppen som til slutt klarer å kare seg ut på den øya, for så å bli møtt av synet av et blodbad uten sidestykke, ikke bare plasserte et skudd i panna på fyren der og da. Jeg mener.. Ikke en kjeft ville jo ha reagert om så var! Og med tanke på den utviste feigheten til disse her i forkant av pågripelsen, så syntes jo det å sette en så til de grader bestialsk drapsmaskin ut av spill som det logiske trekket å foreta seg!

Men nå kan det jo i det minste være et håp om at det faktisk ER av det gode at han faktisk ikke endte sine dager på Utøya natt til 23 juli i 2011, dersom så skulle være at han opplever et liv innesperret på isolasjon som en langt verre skjebne enn den døden han later til å ha gått ut i fra han gikk i møte denne dagen..

«Jeg blir behandlet som et dyr! Jeg er tross alt et menneske jeg også» var noe av det Breivik klarte å lire av seg i retten på tirsdag. – Nei, du er ikke et dyr, Anders, for det finnes ikke engang et insekt på denne planeten hvis liv jeg anser som så forbannet lite verdt som ditt..

18 kommentarer
    1. Jeg er og motstander av dødsstraff. En stund tenkte jeg at det kunne være ok å gjøre et unntak for Breivik, men kom raskt til at det ville være å la han slippe for lett.
      At han føler isolasjonen gå på psyken løs, vel kunne ikke bry meg mindre.

    2. Jeg synes mer synd på de stakkars fuglene som må tilbringe tid med han…

      Jeg er også imot dødsstraff, men tror nok de fleste har vært innpå tanken om at det i noen få tilfeller kanskje likevel kunne vært gjort et unntak. Han koster jo samfunnet masse penger. For ikke å snakke om hvor belastende det må være for de etterlatte og de sårede hver gang han går til sak. Samtidig ville en kule vært en for lett løsning. Han “lider” jo nå og det er bra.

    3. Tja… jeg synes han har det for godt i fengsel, og hadde håpet gan skulle fratas flere rettigheter og lide mer. Sett han på soning sammen med rette klientellet, så hadde det vært mørkt og godnatt rimelig kvikt!

      1. Han ville neppe ha klart seg så mye som en dag om han sonet med andre fanger, så jeg tror vel han bør være sjeleglad for å ha blitt gjort utilgjengelig for andre mennesker

    4. Jeg tror nok mange kunne vært enig i at et tau og en trappestige ville vært greit inventar i cella hans. Da ville man i alle fall fått bevis for at han ikke er suicidal… Og at han bare driver gjøn med det norske rettssystemet.

    5. Han hadde vel klaget på det tauet også…!!!

      Kaste bort noe mer penger på denne personen, fatter ikke…
      Hvordan han mener forholdene hans er i fengselet er jeg meg likegyldig til.
      Men han har bedre forhold enn eldre på sykehjemmet – han har en ballsal i forhold..
      Det gjør meg vondt og trist.

      1. *haha* Du får jo liksom sagt det og, da! 😂
        At han klager er nå galt nok, men om det stemmer at menneskerettighetsdomstolen i Strasburg har gitt ham medhold i hht at det er sider ved hans soning som bryter med deres forskrifter, så lurer jeg på hva pokker de måtte mene er ‘innafor’ soningsforhold for en sånn fange! – For ikke snakke om at de må ha et rimelig forkvaklet fokus! Jeg mener.. Det er jo tross alt en god del nasjoner som kjører et ganske så mye hardere opplegg i hht fangeooobevaring enn Norge!

    6. Er vel en av “ulempene” med å bo i en rettsstat. at vi ikke har dødstraff. At barnemorderen burde ties i hjel er en annen sak. Det som ikke må ties i hjel er at tankegodset til muslimhaterne lever i beste velgående i sosiale medier. Sågar her på Blogg.no . Der det blir hevdet at alle verdens 2 milliarder muslimer 200 000 her i landet er potensielle terrorister.Der en blogger oppfordrer oss til å stille opp på bokbålene og heie på den rasistiske organisasjonen eller sekten SIAN . Der lederen og hans makker på ramme alvor mener det er mange gullkorn i barnemorderens manifest. Og kanskje på sikt slippe Breivik fri, slik at vi får ryddet opp, vondt skal vondt fordrives. En annen i menigheten er avbildet i full naziuniform. At slike folk blir applaudert her på plattformen, tror jeg er en vektig årsak til at Egmont ikke kan eller vil promotere Blogg.no. .

      1. Nå er det vel et rimelig godt stykke fra det å være innvandrerkritisk, – sterkt innvandrerkritisk også, for den saks skyld, og det å likvidere 77 personer i tillegg til gud-vet-hvor-mange invalidiseringer, da..

    7. Det er noe som heter Stokastisk terrorisme. Å tenne gnisten til hatet som fører til grusomme ugjerninger. Denne gnisten hos barnemorderen var det Peder Nøstvold Jensen alias Fjordmannen som tennte via sin sterkt innvandringskritiske .. (for å si det pent)..blogg. Ingen vet hvor mange lettpåvirkelige sjeler som leser blogg. Derfor kan stokastisk terrorisme være dødbringende.

      1. Da er det jo like relevant å si at han ble fyrt opp av at det råder en for stor grad av innvandrervennlighet her til lands, da! Typ det som fyrte opp Breivik var at det gis et for stort rom for muslimsk innpass i den norske hverdagskulturen! Det holder bare ikke for meg, ass!

    8. Når du nevnte den norske hverdagskulturen, hva det er nå det? Måtte jeg nynne Prima Vera “Hurra for Norge, 17 Mai og olje og alt det der Hei…. Det er nordmenn som er bra, det er nordmenn som er best…. Drikke mest mest og spy på fest…
      duttendatten tjo hei 😉

      1. Når jeg refererer til den norske hverdagskulturen, tar jeg utgangspunkt i gr.l §2:
        <> (jmf. §16)
        – Denne paragrafen definerer den norske kulturen i form av at den stadfester fundamentet som samfunnet er ment å skulle utvikle seg ut i fra- uten å gå på tvers av. Det skal derfor ikke bare være å endre definisjonen av den norske kulturen fra det nordiske- til en blandingskultur ved et pennestrøk slik regjeringen Stoltenberg i sin tid mente seg berettiget til. – Og sånt vekker naturlig nok en viss harme i befolkningen.
        Det var altså her Siv Jensen i sin tid innførte begrepet ‘islamisering’, samtidig som debatten raste på flerfoldige områder som f.eks bhurka/niqab-bruk i ulike sammenhenger, overholdelse av bønnetider i arbeidstiden, statssubsidierte moskeer, osv, osv. Samtidig var det knappe 10 år siden 9/11, og ikke godt over 22 som det er blitt nå, hvorpå den påfølgende krigen pågikk for fullt. Videre hadde folk slikt som bombingen i London ++ friskt i minne.. – Dette var altså ståa i kongeriket/i Europa da Breiviks besettelse skifter fra online gaming av World of warcraft- til høyreekstremisme.
        Eller.. Når sant skal sies, var det vel i grunnen hakket for mange som var såpass tett opp til det synet som ble frontet av disse ekstremistene til at det kan kalles ekstremisme.. For det var- og er fremdeles en stor andel av befolkningen som i bunn og grunn er for å stenge grensene for innvandring fra visse områder i verden.
        I mine øyne, viser 22 juli til fulle følgene av å utestenge meninger og holdninger fra den offentlige debattscenen. De forsvinner nemlig ikke selv om de utestenges! Istedet blir de liggende å ulme under overflaten, mens rekrutteringen foregår ‘under jorden’, hvilket gjør oppgaven til en god formidler svært enkel, da h*n får argumentere uimotsagt.. – Og når så dette her får pågå lenge nok så er det igrunnen kun et tidsspørsmål før vulkanen bryter ut, for å si det sånn..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg