GRYXEN-AWARDS 2021 – årets kvinnelige nykommer!

GRYXEN-AWARDS er helt enkelt min personlige vendetta mot det som i utgangspunktet var en pris for oss bloggere, men som under årets utdeling tok det siste steget i hht å bli ‘anything but’. Begrepet ‘Gryxen-awards’ var i utgangspunktet kun et jeg kom på i farten i det jeg skulle avslutte den tiraden som avstedkom etter den urett jeg mener ble begått ovenfor et knippe bloggere her på blogg.no. Dette skulle så vise seg å få ‘bein å gå på’, og for å gjøre en lang historie kort; Her er vi altså; GRYXEN-AWARDS 2021 er nå blitt en realitet!
Utdelingen vil foregå i form av at en vinner utropes daglig fra 1 t.o.m 24 desember.

 

 

Årets kvinnelige nykommer! 

Da tiden dessverre ikke strakk til for å kunne utføre en GRYXEN-utnevnelse i tråd med den kvaliteten som er gitt å skulle følge dette konseptet i går, så vil det i stedet bli foretatt to utdelinger fortløpende i dag  (hvorpå utgivelsen av den siste kan bli utsatt til i morgen, avhengig av tidspunktet den ferdigstilles).
På bakgrunn av dette, falt det seg derfor naturlig at dette gjøres for de to (antatt) nærmest beslektede kategoriene; Årets nykommere for hhv mannlig- og kvinnelig sådan.
Den andre utmerkelsen som dermed skal deles ut denne lørdagen den 4 desember, er prisen for det beste kvinnelige tilskuddet til stammen hos de som har fått innpass i stallen til blogg.no i løpet av dette herrens år, 2021. I utvelgelsen som er blitt foretatt for denne prisen, er det mer enn noe annet blitt lagt vekt på at utgivelsen kvalitetsmessig holder en profesjonell standard, og at innholdet er generelt givende. I dette, ligger en forventning om at språket som føres innehar den standard som må kunne forventes/kreves av tekstbaserte utgivelser utført av et voksent menneske for voksne mennesker (grammatikk, rettskriving, setningsoppbygging og ordforråd), i tillegg til at en som leser skal føle en sitter igjen med noe etter besøket. Videre, er det av vesentlig betydning at den respektive bloggen har en egenart som gjør at den tilfører blogg-Norge noe som er helt unikt for akkurat denne bloggeren uten at det oppleves som for sært for ‘mannen i gata’. Kort fortalt; Et friskt pust som vekker den respektive leserens interesse!

Og vinneren av årets GRYXEN for beste kvinnelige nykommer, er:..

Kari Engesvik

 

Begrunnelse:

I tillegg til de nevnte kvalitetskrav, har GRYXEN-juryen (les; meg) også lagt vekt på at bloggen favner/appellerer til et så bredt lag som mulig av befolkningen, hvorpå den høster et betydelig antall bonuspoeng i det innleggene utkommer i både norsk og engelsk utgave! Ikke minst ansees dette for å være beundringsverdig løsningsorientert av en jury som i utgangspunktet anså sannsynligheten for at egen bloggvirksomhet skulle ende opp med å foregå på norsk for å være tilnærmet den samme som at jeg skulle ha sittet her fire år senere og blogget på spansk. -Eller urdu, for den saks skyld!  At bloggen skulle utkomme på Engelsk var en selvfølge (kan ikke huske å ha ytret et eneste norsk ord på nett etter avsluttet skolegang, bortsett fra svar på kommentarer der jeg ble tiltalt på norsk) og tanken på at en prisutnevnelse av GRYXENs klasse, kaliber og ubegrensede internasjonale ambisjoner skulle hengi seg til dette jabberdabbelet som kun gir mening for en smal gruppe av spesielt interesserte oppe i isødet, var jo naturlig nok for absurd å regne!  Men i det man ble tvunget til å innse at den altoppslukende horden av blogger som forelå på den antatt skreddersydde plattformen Nouws portal for engelskspråkelige utgivelser var blottet for dannelse og et ditto hensynstagende til ankomsten til en fremtidens internasjonalt anerkjent prisutdeler. En innså umiddelbart at konseptet ‘å kjenne sin plass’ var fullstendig fremmed i dette metaforiske anarkiet, og at selv et minstemål av hensynstagende ved å tre til siden i hht denne fremtidens storhets behov for å bli sett var for utopi å regne.. Så etter mye om og men, så innså man seg altså tvungen til å begi seg inn på det så begrensede språklandskap, dog i den visshet om at den tid vil komme hvor det blir nødvendig å legge til utgaver av innlegg for et bredere publikum.. GRYXEN -juryen er jo i besittelse av dette diktatorens privilegium å foreta valg på premisser en ser muligheter for vil kunne gagne en selv!

Og sist, men vitterlig ikke minst, så oppfyller selvsagt også denne vinneren den absolutte betingelsen om å ha et åpent kommentarfelt der en selv er aktivt til stede. I det GRYXEN -juryen (atter igjen: – les; meg) anser den direkte kontakten mellom leser og utgiver som følger dette for være det som i størst grad skiller bloggen fra det som måtte utkomme innenfor de øvrige genre, som bøker, aviser, tidsskrifter, osv.

Årets vinner av nykommerprisen på kvinnesiden, har faktisk i særdeleshet imponert juryen (jepp, still me) på dette området! Kari Engsvik er ansett for intet ringere enn et av blogg-norges fremste rollemodeller hva sosial tilstedeværelse og evne til å se hver og en av leserne som gir seg til kjenne. I tillegg, utgjør hun en tilsvarende forbilledlig figur hva angår sin synliggjøring i sine medbloggeres kommentarfelt! Denne dama er rett og slett en fest av et menneske som har brakt med seg en merkbar god stemning og positiv energi inn på plattformen.

 

GRATULERER!

 

 

Tidligere Vinnere:

3.  ÅRETS MANNLIGE NYKOMMER:   Allan “Allans Verden” Kristensen

 

2.  ÅRETS PERSPEKTIVUTVIDER:   Vivian “Mamma på hjul” Brosvik

 

1.  ÅRETS BUSINESS:   Asbjørn “Kokkejævel” Sandøy

 

15 kommentarer
      1. Ja, i tillegg til bloggene som sådan, har begge disse nykommerne også utmerket seg som mennesker innad i blogg.no.
        Jeg ser blogg.no som en slags arbeidsplass der de andre bloggerne er kolleger, mens vi sitter på kontorene våre og blogger. For jeg føler meg like fullt som en del av et miljø her som jeg gjør i restauranten og med de jeg omgås fysisk generelt. Og bare i løpet av det siste året, har dette miljøet endret seg massivt! Jeg ikke om jeg kun har nevnt det i kommentarfeltet, eller om det har blitt fortalt i innlegg, men første konseptet jeg kjørte, ‘Dagens blogg’, var faktisk grunnet i at det foregikk ting som merkbart hadde forsuret miljøet her inne. Det kom frem at det var folk som overhodet ikke hadde det bra, og disse hadde blitt stadig flere, pga. indre konflikter, og jeg ville i det minste forsøke å gjøre det lille jeg kunne for å få snudd denne utviklingen. Nå vet jo ikke jeg hvorvidt dette faktisk gjorde noe fra eller til som ikke uansett ville skjedd, og uansett, så vinner man ikke krigen alene, for å si det sånn! Men ikke desto mindre, så ble jo dette noe forbannet mye større enn hva jeg i det hele hadde kunnet forestille meg i det jeg startet opp fra et sjikte der en bloggdag jeg kunne si meg greit fornøyd med tilsvarte å komme litt opp på 200-tallet av sidevisninger!
        Så med tanke på at jeg, som blogger, dermed endte med å få mine personlige milepeler parallelt med at miljøet endret seg, så tror jeg kanskje jeg har et klarere minne m.h.t hvilke endringer som skjedde i forbindelse med hva- når. Og selv om det var bra da disse to ble hentet inn, så merker en allikevel at de har tatt med seg noe som har dratt det ytterligere opp, og dette året har jort meg veldig bevisst på hvor viktig det er, -også her! 🙂

    1. Nei, men, i alle dager… Nå ble jeg superoverrasket! 😀 Må innrømme at jeg er helt overveldet! Måtte ta en seiersrunde inne på stua, og deretter jobbe med å senke pulsen og pusten 😂 Tusen millioner hjertelig takk!!! 🤗😀😍 Jeg har aldri fått en award tidligere, og Gryxen Awards henger høyt! Dette er intet mindre enn fantabulastisk! 🥰

    2. Du gode min så festlig med en sånn utmerkelse. Jeg leste om det inne hos en av vinnerne, Kari, og dette var jo imponerende lesing om stjernene som har fått tildelt Gryxsen 2021! Gratulerer så masse! 🙂

      1. Takker så mye! Ja, det hele er jo grunnet i at jeg ble regelrett provosert av en del avgjørelser som ble gjort av Vixen, som jeg mener har sviktet totalt i det den var ment å være en bloggerpris og knapt hadde inkludert en eneste blogger blant de nominerte. Spesielt vrakingen av Asbjørns (Kokkejævel) kandidatur til fordel for en som i samme momentet fikk en rettskraftig dom på en halv mill. for graverende lovbrudd innen nettopp den kategoien hun var nominert, nemlig årets business! Så dette er rett og slett en artig måte å slå tilbake det lille jeg kan *hehe* 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg