Han, hun og hen..

Pridemåneden er riktignok over for denne gang, men ikke desto mindre er det av avgjørende betydning at vi er oss retten til å være oss selv fullt og helt bevisst 365 dager i året. Dette fikk vi jo ikke minst en brutal påminnelse om i kraft av masseskytingen i Oslo sentrum natten før paraden skulle gå av stabelen. Ikke desto mindre, er det unektelig de transseksuelle som har lengst vei å gå til full aksept. Derfor syntes det for meg ubegripelig at det er sånt et fokus på disse begrepene, når fokuset vitterlig burde vært på de transseksuelle som sådan!

 

Hetro-Pride!

 

Jeg kan nemlig ikke skjønne annet enn at det som må være målet her, er full aksept av disse menneskene i samfunnet, uansett om de føler en bestemt kjønnstilhørighet eller ei. Altså er jeg inneforstått med nødvendigheten av en nøytral kjønnsbetegnelse, men hva jeg derimot ikke begriper meg på, er hvorfor det skal være så himla mye fuzz rundt HVA dette ordet skal lyde. – Jeg mener.. Hva er galt med ‘hen’? Det er jo bare et ord, -med en betydning, -hvilket er den betydningen vi er ute etter for en nøytral kjønnsbetegnelse. ‘Hen’, ‘hon’, ‘hin’ eller whatever må da være revnende likegyldig bare vi får en betegnelse for de som ikke føler seg hjemmehørende i de tradisjonelle ‘han’ eller ‘hun’. – Slik jeg ser det, blir dette begrepsmaset å ta fokus fra det saken gjelder her; Nemlig at de det gjelder skal slippe det stigma som fremdeles følger det å være transvisitt eller transseksuell! Det kan godt være det kan være behov for en debatt vedrørende hva som skal stå på skjemaene fremover, men den eventuelle debatten må da for guds skyld legges på vent inntil det vesentlige, -nemlig likestillingen, er på stell!

Jeg fikk selv en real påminnelse om at Pride så langt i fra har utspilt sin rolle i 2022 da jeg sto oppe på den gjerdekanten dere ser på bilde bak for å fikse på flagget etter det hadde blitt surret rundt stangen, og en forbipasserende spurte hvorfor vi ikke kunne ‘flagge for vanlige folk’. Dette var selvsagt en slik situasjon der en blir tatt på sengen, slik at de briljante svarene først når bevisstheten i etterkant, men jeg fikk nå i det minste pekt på flaggstangen utenfor restaurantdøren med henvisning til den norske flaggingen som finner sted her..

Så at Pride er viktig, er det altså ingen tvil om.

 

Selv om juni for lengst er gått over til juli, vaier pride-flagget like fullt utenfor døren til puben på restaurantkomplekset jeg jobber. 

 

Begrepene er dermed, så vidt jeg evner å se, regelrett irrelevante i den store sammenhengen. – Og som om ikke denne likestillingskampen var trå nok i seg selv, blir det iallefall ikke noe bedre når det også er de som ikke bare nøyer seg med å ‘gnete’ om hva denne nøytrale kjønnsbetegnelsen skal være, men enten forlanger en hel hærskare av begreper, alt etter hvilke hårfine definisjoner som popper opp som paddehatter i takt med den økte aksepten, eller rett og slett forlanger at kjønnsbegrep opphører å eksistere;  Altså at INGEN skal ha noen offisiell kjønnstilhørighet what so ever. – Og da har det også gått utover det å trenere egen sak, spør du meg, for da har det rett og slett gått over styr.

For uansett hvordan en vrir og vender på det, er det nå et overveldende flertall av oss som føler full tilhørighet til det kjønnet vi er født. Dessuten ER det nå en gang så at det i utgangspunktet er to kjønn; Mann og kvinne, hvorpå det altså finnes en og annen innimellom som ikke passer inn i denne enten-eller kategoriseringen. At disse skal ha full aksept i samfunnet, samt at de vitterlig viser at det er behov for den nevnte nøytrale betegnelse, vil jo ikke dermed si at kjønnsbetegnelser skal måtte kastes på båten for alle oss andre av den grunn! Da får vi nemlig atter en gang en slik situasjon der en så god og samfunnstjenelig sak går over styr, og ender opp med å bli giftig i den motsatte ytterligheten i stedet.

8 kommentarer
    1. Så stille folk var i dette kommentarfeltet.. berøringsangdt, hehe.. det er to kjønn, han og hun, det er lov å si det høyt folkens, så kan noen få lov til å føle seg krenka hvis det er det de finner for godt! At noen ønsker å identifisere seg som ikke-sitt-kjønn får bare være. Det endrer ingenting.

      1. *hehe*
        Det er faktisk helt typisk innlegg der det enten er en kontroversiell sak- eller emne som bringes på bane. – De blir lest av mange, men ingen kommenterer. 😉

          1. Så det er samme greia hos deg også!??
            Jeg syntes igrunnen det er ganske ulogisk, i og med at det tross alt er jeg/vi som ‘banner i korken først! Generelt pleier jo det at noen går forran å være en døråpner for andre å følge på å ta bladet fra munnen..
            Men på den annen side gjør de jo nettopp det gjennom å dele innlegget, så den er forsåvidt forklart. Det store mysteriet, er imidlertid fraværet av det alltid forventede hylekoret! Altså de en venter skal hyle opp om at den og den gruppen ikke kan kritiseres, eller at det og det ikke kan sies høyt! Deres fravær, er meg faktisk fullstendig ubegripelig 🤔😅

            1. Bien var vel den siste 😂 Hylekoret består jo av disse som forbanner alternative media, så de har jo falt helt fra, blogg er jo verre enn Steigan, at man noen ganger har ganske mange sidevisninger her er jo bare villedende, for antall lesere er jo, altså det er jo «ingen» som leser blogg.

              1. Aww.. Bien, ja..
                I motsetning til (bla.a) deg, har jo denne karakteren vært et positivt tilskudd i mitt kommentarfelt, da uenighet og kritiske spørsmål har gått utelukkende på sak. Vedkommende sitter unektelig inne med en masse kunnskap, slik at h*n igjennom sine konfrontasjoner har vært ubetalelig i hht at jeg anser dette som den reneste hand-out for å ‘peake’ argumentasjonen ved å besvare disse.. – Og nå som du nevner h*n, så kan jeg faktisk ikke si jeg har sett snurten av vedkommende siden innlegget https://gryende.blogg.no/stolt-som-blond.html datert til 10.05. Her ble det redegjort for hvordan det å få bukt med grupperinger og ditto rasemessige forskjellsbehandlinger o.l er betinget av at samtlige er underlagt de samme regler og sosiale normer. – Hvilket inkluderer alt fra håndheving og rettspraksis i hht de skrevne lover til de uskrevne lover og sosiale normer/spilleregler.
                – Og det kan være her fraværet kan forklares for mitt vedkommende;
                For her begås nemlig en massiv glipp i form av en totalmiss i hht fakta som aldri tidligere har hatt sitt like fra den kanten. Og når så denne brøleren fremlegges i en formulering som er absolutt betinget av at en er på sikker grunn, så blir fallhøyden hinsides..
                Altså.. Her er kommentaren, fulgt av innledningen på min lengre utredning av et svar, så blir det klart hva slags massakre vi snakker her *hehe*

                Bien
                11.05.2022, KL. 17:30
                Har vi hvite ekte vakre etniske kritthvite noensinne blitt undertrykt, hold som slaver, pisket pint og plaget av kolsvarte? Opplys meg om dette du allvitende 😉

                Reply
                Gry Henriksen
                11.05.2022, KL. 19:16
                Om vi kan påberope oss å være utpreget vakre er jeg ikke så sikker på, men at det like fullt har forekommet slavedrift, med ditto handel, den ‘andre veien’, er imidlertid hevet over enhver tvil. Dette er bla.a å få lest seg opp på her: https://en.wikipedia.org/wiki/White_slavery (Aller mest relevant blir det om du blar deg ned til avsnittet under overskriften ‘Barbary slave trade’) 😉

                (- Og som du kan se i form av det totale fraværet av mitt sedvanlige tilløp til sarkasme i besvarelsen, så gikk jeg faktisk inn for ikke å gjøre nedslaget hardere enn hva som avstedkom by default..) 😛
                Forhåpentligvis dukker h*n opp igjen etter ferien, om det så er i samme fremtoning eller i form av litt sånn der ‘glad-trolling’ som har vært parolen hos de fleste. For jeg tror faktisk vi også må se i hvitøyet at en viss grad av trolling har en større innvirkning m.h.t å skape blest rundt genren.. 😛 😀 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg