Stolt som blond!

Har du noen gang reflektert over hvor store forskjeller det er på hvem som har lov til å ytre hva, -og ikke minst til hvem!? 

I utgangspunktet skal vi jo alle være like for loven. Så selvsagt er dette prinsippet i vår del av verden at vi tar det som en selvfølge at dette like fullt gjelder for de uskrevne- som for de skrevne regler. Likhet for loven, er rett og slett fundamentet i en rettsstat, og sitter dermed så dypt forankret i bevisstheten vår at vi faktisk ikke evner å se de tilfeller der det overhodet ikke er sånn. For det ER faktisk en rekke eksempler på områder hvor det overhodet ikke råder noen likhet i hht lovlighet og forbud, og de øker i antall as we speak! Om du ikke tror meg, så kan du f.eks ta for deg den velkjente frasen ‘en sånn typisk dum blond(ine)’, hvorpå du bytter ut blondinen med en hvilken som helst annen gruppe i samfunnet..  

 

Les også: Lovlig & ulovlig rasisme og Fargede dukker er rasistisk, hvite dukker er diskriminerende 

 

Tips; Etnisiteter gjør virkelig susen i det nevnte tankeeksperimentet! ‘Farget’, ‘afrikaner’,  ‘pakistaner’, ‘jøde’.. – Your pic! De avstedkommer med den nøyaktige samme følelsen av avsmak over noe som overhodet ikke syntes greit alle som en! – Så da må en jo bare spørre hvordan det kan ha seg at et utsagn som er så til de grader ugreit i forhold til alt som er av grupperinger, har samfunnets fulle aksept når det kommer til akkurat denne ene gruppen bestående av de som har en lys hårfarge!?

Et annet eksempel, er hvordan samtlige etnisiteter med unntak av de som går under betegnelsen ‘hvit caucasian ‘ kan uttrykke stolthet over sin etnisitet og sitt opphav. – Ja, her har faktisk det hvite måttet spesifiseres til den vest-europeiske caucasian, for har du din opprinnelse i de østlige gemakker, så er dette faktisk i de fleste tilfeller godt nok til å bli tilkjennegitt nesten et likeså fritt spillerom på fronten som hva som gjelder for fargede minoritetsgrupper!

Ja, nå må en vel kunne anta at retten til en uttrykt stolthet over å være russer har fått seg et aldri så lite skudd for bauen i løpet av de siste månedene. Men allikevel er det nok ikke verre enn at en uttrykt sympati for det ukrainske folk skulle reise kjerringa helt opp i stående, for å si det sånn! – Men dette øst-europeiske privilegiet begrenser seg til stedsbenevnelser av etnisiteten, for å si det sånn. For om så en skulle ha vært fra Ujkraina, med all den sympatien som følger, kan jeg se for meg at det lar seg gjøre å komme unna med et ‘Stolt av å være hvit’ -utsagn!

Men det er imidlertid 100% innafor å uttrykke all verdens ‘proud to be black’ -statements!

 

 

Så hva er greia her, egentlig!? Hvorfor er det ikke en kjeft på hele forbannede planeten som ser spor av rasisme i en farget persons ‘black pride’ statement, mens et tilsvarende ‘white pride’ -statement fra en lyshudet etter alt å dømme ville avstedkommet med et forelegg fra politiet i tillegg til å ha avsatt en plett på rullebladet! Den ene har ikke lagt et grann mer rasisme eller annet surr i dette utsagnet, men ikke desto mindre, vil den hvite dømmes for rasisme av verste sort, mens den sorte ikke engang vil måtte møte i avhør.. – Hva faen er greia, liksom??

Om man tror det å legge til ytterligere faktorer som skal avgrense de ulike menneskegrupper, så kan jeg si her og nå at følgen istedet vil bli anything but! Og dessverre er det nettopp dette folk går rundt å inbilder seg, ergo; Antirasismen, lik som all annen motstand av hets, ulikheter og segregering, jobber imot seg selv, for intet kan vel sette ulike grupper mot hverandre enn det å tillate- og forby ting ut i fra hvor en er hjemmehørende! Greit nok at jeg ikke er sosionom, eller noe, men dette her er jo logikk. – Og om jeg er aldri så blottet for titler å slå i bordet med, så er jeg like forbannet grasalt god på logikk og logiske slutninger! – Ikke fordi jeg tror verdenssamfunnet er mottagelig for fornuft (- kanskje unødvendig å nevne at ‘cocky’ også er å finne blant mine personkige ‘assets’..), men nå har jeg i det minste sagt det (- som mutter’n pleide å si i det avkommet ikke var utpreget mottagelig for gode råd)..

 

 

4 kommentarer
      1. Ja, ikke sant.. For å kunne oppnå likebehandling av etnisiteter, så er jo 1.bud at man faktisk starter å behandle folk likt; Altså underlegger alle de samme sosiale spilleregler/normer, lover og regler – både skrevne- og uskrevne!
        Dernest, følger at dagens befolkning ikke kan holde det gående med å ta eierskap over den urett som ble begått mot folk ingen nålevende noensinne kan ha møtt som en god nr. 2. Jeg evner iallefall ikke å respektere de tabu som pålegges lyshudede av i dag på bakgrunn av slaveriet som offisielt ble avskaffet i 1865! – Altså for 157 år siden!!

    1. Har vi hvite ekte vakre etniske kritthvite noensinne blitt undertrykt, hold som slaver, pisket pint og plaget av kolsvarte? Opplys meg om dette du allvitende 😉

      1. Om vi kan påberope oss å være utpreget vakre er jeg ikke så sikker på, men at det like fullt har forekommet slavedrift, med ditto handel, den ‘andre veien’, er imidlertid hevet over enhver tvil. Dette er bla.a å få lest seg opp på her: https://en.wikipedia.org/wiki/White_slavery (Aller mest relevant blir det om du blar deg ned til avsnittet under overskriften ‘Barbary slave trade’) 😉
        MEN.. Om du spør hvorvidt dette har relevans i hht å få bukt med rasismeproblematikken pr. i dag, så er svaret ‘NEI’. Vi kommer faktisk ingen vei ved å ta eierskap over den urett som ble begått i en fortid såpass fjern at ingen nålevende kan ha møtt noen av de rammede, om så det dreide seg om et (ytterst hastig) møte mellom verdens eldste- og en baby som ‘ploppet’ ut minuttet før førstnevnte tok kvelden.. Nå betyr ikke dette på noen måte at ‘the sins of the past’ skal bagateliseres, eller fratas sin relevans på noe vis! De som har litt grusomme skjebner skal bli minnet, men da i form av et skrekkscenarie en må bestrebe seg på å forhindre gjentar seg ovenfor NOEN!
        Poenget mitt i dette innlegget, er derfor på ingen måte en benektelse- eller en bagatellisering av den urett fargede har vært utsatt for i form av den såkalte ‘white supremacy’. Men siden målet/idealet jo må være at etnisitet ikke lenger skal ha noen relevans i forhold til hvordan en møter/behandler hverandre, så er dette helt avhengig av at de avgrensningene mellom de ulike gruppene viskes ut. – Altså at den ene personen blir den andre lik, so to speak, slik at etnisiteten kun får en relevans i hht utseendemessige signalement.
        Og for å kunne ha det minste håp om i det hele tatt å få svekket disse opptegnede rammene for hvor den enkelte er ‘hjemmehørende’, så er man pokka nødt til å innføre en policy som støtter opp om dette her! – Altså er det betinget av å innføre en policy i samtlige av samfunnets lag, ledd og instanser der nøyaktig det samme gjelder for samtlige mennesker! – Og da mener jeg på absolutt ALLE plan; Skrevne- så vel som uskrevne regler, sosiale normer, rettspraksis og alt som måtte være innenfor offentlig forvaltning, osv.
        For, som jeg i det minste forsøker å formidle i innlegget, så er det åpenbart at dagens policy der en har ulike sosiale normer og regler i hht hva som tillates sagt av- og sagt til den og den etnisiteten, resulterer i det stikk motsatte! – Nemlig at gruppeavgrensningene forsterkes/blir tydeligere!
        Til hvilken grad dagens praksis bidrar til å forsterke avgrensningene mellom de ulike etnisiteter, slo meg faktisk da jeg satt å så en episode av min ‘guilty pleasure’, The real housewives of NYC, hvor det plutselig slår meg at jeg vil være nødt til å unngå mørkhudede under de forhold som råder i store deler av USA per d.d, fordi jeg ville verken ha klart- eller fikset en relasjon der jeg måtte vokte meg vel for ikke å trå feil for hver eneste setning jeg sa. Jeg er helt avhengig av å kunne være meg selv, iberegnet den sosiale norm, takt og tone jeg er oppdratt til, og som derav utføres automatisk, og ikke minst innebærer en 100% likebehandling!
        Dette var slettes ingen lett erkjennelse å ta inn over seg, da jeg bestandig har vært interessert i å få innblikk i liv hvis bakgrunn er totalt forskjellig fra min, -en nysgjerrighet som har ført til at jeg har knyttet et over gjennomsnittet antall vennskapsbånd til folk hvis etniske og kulturelle opphav er lokalisert i andre deler av verden.. Å ikke lenger kunne ha det i meg å innlede samtaler med ‘fremmede’ uten omsvøp som er en del av meg som person, grunnet oppkommet av en frykt for å si noe som er blitt ‘fy-fy’ for hvite vil faktisk oppleves som et stort tap..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg