HVIS JEG VAR DEG, mette josteinsdatter

NB:  Toppsidebildene som benyttes i dette konseptet, er som regel modererte versjoner av den respektive bloggerens foto/grafikk. Dersom det oppleves krenkende at dette [mis]brukes på denne måten, tas det selvsagt ned umiddelbart i det beskjeden mottas.

 

 

– Konseptet der jeg robber personligheten til mine medbloggere, og utgir innlegg i deres navn der de vel må sies å være smått overdrevne- og muligens en liten smule galere versjoner av seg selv! 

 

Fra et oppussingsprosjekt av majestetiske dimensjoner som Lene Elisabeth, går turen til de vestlandske fjorder og fjell for å innta rollen som…

:
METTE JOSTEINSDATTER!

Dama som i dag står for tur, er ingen ringere enn siste års GRYXEN -vinner i kategorien for beste hverdagsbetraktninger. Dette er en blogger med to altoverskyggende særpreg; 1) De nevnte hverdagsbetraktninger, som fremkommer både i fortellende- og i dikterisk/poetisk form, bokmål og ny-norsk. 2) Turer i majestetisk vestlandsnatur med de mest spektakulære fotoreportasjer.
Siden det skorter på både fjell og havgap her på det sentrale østlandet i spytteavstand til tigerstaden, så valget her, gjør seg vel i grunnen selv.. For å spice opp det hele, drar jeg liksågodt til med mine poetiske refleksjoner på ekta ny-noregsk vis. (Dersom noen av mine gamle norsklærere skulle lese dette, kan jeg ikke annet enn å beklage på det sterkeste…)
Om du også har lyst til å få med deg første runde i Mette Josteinsdatters persona, er det bare å

Klikke Her!

 

 

 

DET SOM IKKJE DREP DEG… 

26.04.2022 kl. 19:06

 

 

Det som ikkje drep deg, gjer deg sterkare, seiar dei så fint..

Eg undrast no om dei som seiar det her fær med løgndom, eg, då,

Før det sjåast no ikkje slik ut herifrå..

Det lyd no så trøstande og fint, det der at du ska bli sterkare av dei styste prøvelsar,

dei som er så hårde å takla at dei lika gjerna kunne drepe deg..

Før om me tenkjer etter, og om vi sjåast på dei som verkeleg har fått dei,

dei store prøvelsar som tek alt dei har å kunja overleva,

så er det svert så sjeldant dei blir styrka av opplevingane.

Dei eg har sjåast, er no meir blitt motsetnings av sterkare,

dei har blitt svakare..

Før nåt nokon tappast før alt dei har av krefter,

så blir dei jo slitne.

Ja, heilt utmatta, når sanninga ska seiast!

Dei ville då aldri kunne vunne dei kampar dei har utkjempa,

og kjeme seirande ut av med dei krefter dei har no i ettertida!

Så er no ikkje sanninga snarare slik at ein blir kraftig svekka av dei hårdaste kampar,

slik at ein må samla nya krefter i mange år føt ein vil verta

i stand til og seira i ein slikandes kamp igjen?

 

Grytte Josteinsdatter Kvalsvik

 

 

#minedikt #tankerblirtilord #ordtaksom lyver #detsomikkedreperdeg

17 kommentarer
    1. Det er en dikterspire i deg, Gry – på dialekt også – ikke gæernt! Toppers – og Mette er ei flott dame, en topp fotograf og god med ord! Klem 🙂

      1. Takker & bukker 🙂
        Hva ny-norsken angår (-eller snarere forsøket på å etterligne det), er jeg faktisk en anelse nervøs for at en av mine gamle norsk-lærere skal lese dette, og følgelig gå inn i en depresjon pga den ikke-eksisterende avkastning deres undervisning i norsk sidemål har hatt. 😀 😀 😀
        [Her må jeg dermed bare få presisere at dette er virkelig ikke noe dere- og deres undervisning kan klandres for! Dette er ene og alene utkommet av en så til de grader manglende interesse at jeg i ettertiden knapt har lest en nynorsk artikkel..]

    2. hahahhaah så herlig rett og slett 😀 Tusen takk – liksom tatt litt på kornet der 😀 Fatter ikke hvor du tar det fra, men bra er det!

      Thank you! 🙂

        1. Jeg lærte faktisk noen nye nynorske ord jeg ikke ante eksisterte! Kan komme godt med, for dikt høres utvilsomt mye kulere ut på nynorsk! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg