Loven ingen vil følge

Når den sittende regjering, ett år og 3 samfulle måneder inn i perioden, endelig kan vise til en handling, burde en jo vitterlig ikke la seg overraske av at det da skulle handles fullstendig i strid med flertallsviljen… 

 

Alt har sin pris!

 

Altså.. Det jeg sikter til, er altså lovendringen som bla.a reduserer lovelig utenlandskvote sigaretter fra 10 pk (altså en kartong) til 5 som trer i kraft fra nyttår.

Så hårreisende formålsløst, på tvers av folket, og i det hele tatt tvers igjennom idiotisk er dette at mitt samlede vokabular på fortrinnsvis engelsk, norsk og svensk, rett og slett mangler  ord som kan sies å være noenlunde dekkende for hvor blåst dette her er..

Jeg mener.. Selv den mest ihugede antirøyker (lik som antidrikker og generelt anti-gøy og behagelig) som kan oppdrives må da være på det rene med at det å redusere sigarettkvoten i den hensikt å påvirke det norske folks røykevaner vil være fullstendig fåfengt!

For det er nå unektelig slik at dersom et pålegg skal tjene noen som helst hensikt, er det en absolutt betingelse at det blir respektert- og fulgt av folket. Så til de grader innlysende er denne faktoren at det ble lagt til grunn for at selveste FHIs dommedagsprofet, Espen Nakstad, avskrev muligheten for at det ville bli iverksatt nye koronarestriksjoner, fortrinnsvis munnbindplikt, her til lands. Og når det til og med har klart å trenge seg inn hos vår nasjonale ambassadør for fremmelse av COVID-hysteri, så burde det vitterlig være fattbart for ethvert individ som kan skilte med en IQ som overgår den som kan forventes av en gjennomsnitts glassmanet!

 

 

Som en Sverigefarer fra fødselen av, og opovokst i et hjem blottet for respekt for- og derav overholdelse av det som måtte være av kvoter for hhv tobakk, alkohol og kjøttvarer, så kan jeg nemlig forutsi med en tilnærmet 100% sikkerhet hva som vil avstedkomme fra den respektive lovendringen; Folk vil fortrinnsvis gi flatt faen, og ev. ta den smellen som måtte komme når uhellet (les;tollerne) skulle være ute. For litt større smuglerkvanta, vil aktiviteten på tollstasjonen være observert av medsamsvorne, godt skjult og på betryggende avstand, som så gir beskjed om når det er klar bane for passasje i enda større grad enn det har blitt gjort pr. d.d. Alternativt, byr sjøveien- og ubevoktede grenseoverganger på ubegrensede muligheter. – Og tro du meg; De mulighetene vil bli benyttet!! For å si det sånn, så vil de tilhørende den mest ytterliggående lovlydigheten her til lands løse dette her ved å doble antallet handleturer!

Videre har vi det (potensielle) motivet som gpr på reduksjon av handelslekkasje.. Her kan selv jeg fastslå at det ENESTE som muliggjør en reduksjon av handelslekkasje, er å senke avgiftene! Dette gir seg i form av det mest banale regnestykket som tenkes kan, der en tar antall kr. som er gått ut av kongeriket i form av utenlandshandel, og trekker i fra summen av kr. tjent på de respektive tobakks- og alkoholavgifter. Da vil enhver brødgjøk kunne utrede at man bare ved å halvere disse avgiftene vil ha redusert den respektive kronelekkasjen til et minimum.

Det er kun ett eneste spm. som vil forbli ubesvart i dette innlegget, og det er hva faen det kan være som ligger til grunn for dette lovvedtaket som tar idiotisk, fåfengt og fullstendig formålsløst til et helt nytt nivå?..

11 kommentarer
    1. Jo, nå skal du høre: I følge AP har vi nå et trygt budsjett for krevende tider. Er det ikke fiiiiiint å tenke på ?
      Visse avgiftsgrep er jo på repeat i statsbudsjettet, men: neste år samvirker de med høye varekostnader, strømkostnader og drivstoffkostnader fra helvete, og hva skjer da?
      Tja, for noen blir det kroken på døra. Kombiner reduksjon i tax-free inntjening med kutt i tilskuddsordning til norske sjøfolk og det ovenfor nevnte: Bye-bye til den ene av to daglige ferjeavganger mellom Sandefjord og Strømstad. Ett skip skal bort. Men det er jo ikke regjeringa sitt problem…
      Hva vil skje med alle småflyplassene i utkant-Norge, tro? 2019 var siste normalår før pandemien. Da driftet Avinor 44 lufthavner, hvorav kun 8 drives med overskudd. Tax-free inntekter fra landets store lufthavner gav Avinor omlag 2,9 milliarder i inntekt. Den inntekten er brukt til å dekke opp underskudd ved de 36 andre flyplassene. Avinor får sikkert veiledning fra regjeringa om hvor de kan få henta penger til dekning av inntektsbortfall. Eller kan man ane nedleggelser av småflyplasser der i utkanten – med finansminister fra SP…
      Vanlige folk gir blaffen i meningsløse kvoter og ler hele veien til Sverige. Tross alt har jo Tollforbundet viftet med rødt flagg de siste 10 åra, rapporterer flukt fra tolletaten og sier tydelig at digitalisering og ny teknologi ikke kan veie opp når folka mangler…
      Næringslivet kan derimot IKKE gi blaffen, så – da er det vel vanlige folk sin tur. Enda en gang.

      1. Takker så mye for atter et glimrende innspill 👍
        Måten denne regjeringen har opptrådt på tvers av den politikken de gikk til valg på er rett og slett helt absurd å være vitne til, da jeg ikke så at noe slikt kunne la seg gjøre sånn uten videre her til lands. For opposisjonen svikter jo også i det det så vidt meg bekjent ikke har vært så mye som et pip i hit mistillit..

    2. Jeg håper ikke tollerne skal bruke store ressurser på å stoppe de som har med seg 5 sigarettpakker for mye over grensa. Og tro meg, det er heller ikke de tollerne er mest opptatt av å stoppe. Så jeg regner med at denne lovendringen har sin bakgrunn i at handelstanden i grenseområder som f.eks Halden har et gode kontakter inn i regjeringen.
      Det må være i et fåfengt håp om å dekke handelslekkasjen.
      Eller vise noen at de tar grep – selv om de ikke hjelper.

      1. Ja, ikke sant.. Jeg mener.. Nå skal det visstnok flomme såkalt ‘white thai’, hvilket er heroin av verste sort, inn over det ganske land, også sendes det ut signaler om økt ressursbruk på tobakksvarer i miniatyrskala! Det er jo fullstendig absurd!! Det burde jo ikke engang vært et issue i hht at alle kluter skulle blitt satt inn på å få stanset mest mulig av importen av dette stoffet som dreper folk som fluer as we speak!
        (For en må jo kunne gå ut i fra at selv den mest ihugede antirøyker er helt på det rene med at risikoen som følger tobakksvarer ikke engang kan sammenlignes med den som følger heroinbruk, -for ikke snakke om heroin på steroider!..)

      2. Skal man tro Nettavisen Økonomi, så skal det visstnok bidra til å redusere grensehandelen, i tråd med Hurdalsplattformens pkt. om å «foreslå konkrete tiltak som reduserer grensehandelen». La oss bare si at jeg ikke lar meg imponere over mangfoldet i «de konkrete» tiltakene….. 🙄

        1. *hehe* Jeg blir nok nødt til å si meg enig der..
          – Dessuten vil jeg vel anslå at sjansen for at de skal kunne lykkes med å få ned grensehandelen på dette viset tilnærmet hva jeg ville tilskrevet en snømanns sjanse i helvete 😀 😀 😀

          1. Siden ulvejakta nu er satt på pause. Kan vi jo starte en ny tradisjon. Jakt på politikere/partier med dårlige ideer. Vi setter nevnte folk ut i skogen,så jaktes det på dem med bikkjer og helikopter. Burde løse en mengde problemer.
            En hver innavla landsby idiot kan ha et utsoppa elg hue på veggen. El et selfie av en død ulv.
            Men bare en virkelig jeger,kan ha ei ustoppa politiker i stua. Her øyner jeg at vi kan få bukt med arbeidsledigheten og. I stedet for jobbsøkerkurs(som meg bekjent,nærmest aldri får noen i jobb) sendes dem på kurs for å lære utstopping a politikere. Da det etter kort tid vil være skrikende behov for arbeidskraft i den bransjen
            Er self. Noen som vil reagere høylytt på dette. Pga de går tom for folk å gi klamme håndtrykk under bordet ,hvergang de vil overskride en bygge tillatelse, eller andre snuskette hestehandler.

            1. *haha*
              Nå er jeg i grunnen ganske pirkete på at det eneste som rettferdiggjør drap er selvforsvar- og for mat. Så når dette prinsippet får råde i hht alt fra ulv til elg og gårdsdyr, er min respekt avhengig av at det holdes en konsekvent linje i hht hva egne artsfeller angår. – Ei heller kan jeg se for meg at noen noenlunde kompleksqq livsform ville våget seg på en jafs av hhv ‘Tørket Jonaskjøtt Gahr(vet) på Støre med bittersur downer-saus’ eller en ‘Lattermarinert Trygve med Slagsvoldne grønnsaker woket med Vedum, tilsatt SP-krydret bondeknøl etter smak’ uansett..
              Men når det er sagt, har jeg nada restriksjoner hva det å holde mennesker i bur angår, da en også kan bedrive jakt med dette som hensikt. Det vil jo like fullt tjene formålet i det de forhindres i å gjøre mer skade 😅🤣😂🤣😅

      1. *hehe*
        Jeg klorer meg fast i den tro at de er like udugelige i hht å styre landet som de gir inntrykk av å være.. – For alternativet, – altså dersom de VET hva de driver med, så kan jeg ikke se noen annen forklaring enn at de har til hensikt å skade land og folk mest mulig.. Jeg mener.. De gjør jo konsekvent det stikk motsatte av den politikken de gikk til valg på, i tillegg til sånt som å forplikte oss til å eksportere en fastsatt strømforsyning til utlandet uansett hva som måtte skje, for så å la folket sitte igjen med regningen! – Ig dette mens det (ironisk nok) formelig fosser kr. inn i statskassen, – hvilket jo faktisk innebærer at det er våre penger som fosser inn. -Penger de folkevalgte er satt til å forvalte på våre vegne, og til vårt beste og ønske i hht flertallsviljen..
        Jeg mener.. At vi er belemret med ytterligere tre år med en regjering som er fullstendig clieless i hht å styre et av verdens desidert mest pengesterke land, er tross alt langt å foretrekke fremfor en gjeng psykopater som har til hensikt å knekke mest mulig av nåde land og folk, splr du meg 🤪🤭

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg