Skikkelig nervøs!..

Jeg er stygt redd jeg er i ferd med å bli schizofren eller noe her, for jeg er nemlig skikkelig nervøs i forkant av kvalifiseringsrunden til Eurovision -finalen som går av stabelen om noen timer. – JEG(!) som ikke har brydd meg døyten om Melodi Grand Prix siden begynnelsen av tenårene en gang!.. 

I det jeg nå er i ferd med å hamre ned mitt tredje innlegg om denne tidligere ignorerte eventen (hvorpå de to foregående kan leses HER og HER), så må jeg jo si det er all grunn til uro.. Eller.. Det ville iallfall vært grunn til uro dersom det hadde vært en hvilken som helst annen artist med en hvilken som helst annen sang som hadde representert konge og fedreland.. 

 

 

Årets norske bidrag i dette fesjå, er nemlig så mye mer enn en Grand prix-låt. Andreas ‘Tix’ Haukland har så mye mer med seg i den metaforiske kofferten til Nederland enn låten Fallen angel, englevinger, pannebånd og solbriller; Han har nemlig først og fremst med seg et budskap som jeg vil gå så langt som til å si at verden vil tjene på at når frem til så mange som mulig.

Eurovision song contest, har jo blitt abnormt mye større enn den europeiske greia som av en eller annen grunn inkluderte Israel som det i utgangspunktet var. Ikke bare er Australia blitt lagt til deltagerlendene, men konkurransen følges også med stor interesse både i USA og i en rekke andre land. Så følgen av dagens kvalifisering, hvor det skal avgjøres om Norges bidrag blir å se i finalen eller ei, er at det står om hvorvidt Tix’ budskap i beste fall når ut i Skandinavia, eller om det når ut til store deler av verden.

I og med at musikkvideoene til de respektive låtene nå lanseres slik at folk også har disse å forholde seg til i det de skal avgi sine stemmer, kan jeg i grunnen ikke skjønne annet enn at denne ‘kvalliken’ skal være grei skuring, for å si det sånn, men man vet jo aldri.. Vi kan iallfall ikke annet gjøre enn å håpe på det beste. -Både når det gjelder Tix’ kvalifisering til hovedfinalen, og at jeg ikke er på randen til å bli stein hakke gal!..

8 kommentarer

Siste innlegg