Slik blir du immun mot nett-troll!

Jeg har ved flere anledninger vært inne på den egenskapen jeg har i hht å være uangripelig for såkalte nett-troll. For en som opererer på nett, er jo denne egenskapen av ubetalelig verdi, noe jeg nærmest er blitt påminnet daglig gjennom mine medbloggere. Hver eneste dag får talløse nettaktører tilværelsen forsuret, for ikke snakke om skadet både selvfølelse, så vel som glede over det en driver med. Jeg har forsøkt å hjelpe etter beste evne, og har vel forsåvidt lykkes greit i å ta brodden av det som er blitt sagt i det respektive tilfelle. Men hvordan en kan unngå å la netthets gå inn på seg i utgangspunktet, har jeg rett og slett ikke visst hvordan lot seg gjøre. Jeg har simpelthen ikke visst hvordan det mind-settet som ligger til grunn for denne uangripeligheten kunne utformes i ord. – Dvs inntil jeg i går hører en replikk på TV som funker som rene trylleslaget i så måte. Så nå kan forhåpentligvis samtlige som leser dette innlegget, tilegne seg denne egenskapen som gjør at sårende kommentarer preller av som vann på gåsa!.. 

 

10 grunner til at forholdet ditt ikke er liv laget!

 

Selve kjernen til dette mind-settet, består kort og godt av at det som sårer eller påvirker deg negativt på ett eller annet vis, kun er ord.

Og hva er egentlig ord?  Ord er faktisk ikke annet enn et knippe lyder tatt fra det arsenalet arten der vi har vår tilhørighet klarer å frembringe, uttrykt i en bestemt rekkefølge. Det er alt!

Den mening som avstedkommer fra disse lydseriene, er det faktisk DU, og du alene, som tilfører!

Nå er jio disse lydseriene blitt sine egne tegn til del, hvilket jo bla.a muliggjør at jeg kan kommunisere mine budskap ut til dere, til tross for at dere befinner dere langt utenfor hørevidde. Men like fullt, er det kun DU som ilegger de skrevne ord mening! For hva er det EGENTLIG en tekst består av?

– En serie merkverdige små tegninger som hver og en er gitt å representere en bestemt lyd. Men ikke desto mindre, er disse tegnene som jeg i dette øyeblikk hamrer ned på skjermen i et uendelig antall kombinasjoner og rekkefølger..

Men nå er det jo slik at disse lyd- og bokstavserier er gitt å referere til bestemte ting og fenomen, og det er kunsten å kommunisere hvordan en kommer forbi dette, jeg ikke har visst hvordan jeg skulle kunne få til.

Men som så mange andre tilsynelatende ‘mission impossibles’, så skulle også løsningen på denne kommunikasjonssvikten vise seg å være pinlig banal. For når jeg først fikk denne forløsende replikken, så var det ikke bare forklaringen som brått ble enkel, da jeg ikke kan skjønne annet enn at dette også vil gjelde selve gjennomføringen!

 

 

For å få en full forståelse, og ikke ‘bare’ den rent intellektuelle, av det vi var inne på innledningsvis angående ord, så forestill deg et scenario der f.eks en iraner, kineser, finne, eller hva du nå måtte velge av nasjonal tilhørighet hvis språk har nada til felles med noen av de språkene du har den minste kjennskap til, skjelles ut på det mest smakløse vis av en nordmann.. Vær så grov og så knusende som fantasien din evner å gulpe opp, i det du går all in for å knuse dette fremmedspråkelige fantasifosteret du har fremfor deg! – Skrik av dine lungers maximale kraft, vær innbitt og truende, sarkastisk og latterliggjørende…

Hva vil så denne verbale/mentale mishandlingen av groveste sort ha for følger for denne fantasi-russeren, kineseren, eller hvor du nå har stedfestet den metaforiske geografiske tilhørighet??

– INGEN!!!!

For denne i utgangspunktet grovt mishandlede fantasifiguren kan jo ikke et ord norsk!! Så alt vedkommende har kunnet ta med seg fra tumultene, er å blitt belemret med en irriterende ‘¨retard’ som nærmest non-stop drev på å lagde den ene merksnodige lyden etter den andre med munnen, for så at h*n brått kunne finne på å brøle ut  guttorale lyder, fullstendig uten mål og mening, i kortere eller lengre perioder om gangen! Vedkommende har med andre ord ikke opplevd sin plageånd som noe annet enn en mentalt tilbakestående, eller eventuelt en idiot blottet for sosiale ferdigheter; Sikkert et irritasjonsmoment mens det sto på, som utvilsomt har blitt en hysterisk historie å gjenfortelle i ettertid..

Du, derimot, ville blitt fullstendig knust dersom du bare ble utsatt for halvparten av den verbale mishandlingen som ble den fremmedspråkelige til del.. – Og hvorfor det??

– Jo, fordi DU ilegger disse lydene som ble frembragt en mening, da de matcher de lydsammensetningene som benyttes for å ha en felles plattform for kommunikasjon mellom den menneskegruppen der du har din tilhørighet. Men selv om de matcher den komboen som benyttes for dette og hint innad i din gruppetilhørighet, så er det like fullt DU som velger å ta med deg denne meningen inn i den respektive settingen!

 

 

For den fremmedspråkelige, som ikke har noen innlærte assosiasjoner til de fremførte lydkombinasjoner, vil disse ordene, hvis kraft nærmest kan syntes grenseløs, dermed kun oppfattes som det de faktisk består av; Nemlig en serie av de animalske lyder som er å oppdrive for individer tilhørende arten homo sapiens..

– Og det samme vil selvsagt være utkommet den andre veien; Altså ved å plassere deg selv i offerrollen for verbal mishandling (tilsvarende av verste, mest traumatiserende sort) på et språk som er deg fullstendig fremmed; Om en vietnameser skulle øse alt fra de groveste voldstrusler mot deg og din familie, eller en greker ‘gass-lighte’ deg til grunne, -dersom disse, for deg, guttotale lydene eller sammensuriet av bokstaver ved skriftelig kommunikasjon hadde gitt noen mening. Men det respektive språket er så fjernt fra det/de språkene du mestrer at du ikke engang evner å skille ordene fra hverandre, og dermed opplever du ingen hets. Alt du får av input fra vedkommende, er hhv en strøm av merksnodige lyder eller en meningsløs opptegning av bokstaver, eller en enda mer meningsløs serie av alt fra merksnodige miniatyrtegninger til absurde kruseduller, for den saks skyld.

Kort fortalt, innebærer dette at det faktisk er DU, og ingen andre, som gir de lyder- og/eller de små opptegningene den meningen/betydningen som oppleves vond/vanskelig! I det øyeblikket du evner å distansere deg fra den meningen som de typisk gir innenfor det begrensede området av verden der du har din tilhørighet, så er du ‘home free’.

 

 

Nå vil jeg tro det spørsmålet de fleste sitter med, er hvordan i heiteste man får tilegnet seg denne evnen i praksis. Her kan jeg iallefall dele hva som jeg antar å ha vært selve nøkkelen for mitt vedkommende:

Første gang jeg opplevde en melding på nett som jeg vil tro er best beskrevet som en forløper til hva vi i dag refererer til som trolling, tror jeg faktisk må ha vært så langt tilbake som på 90 -tallet. Jeg husker ikke hvor det var, eller hva som var skrevet, men jeg husker at det gikk et støkk igjennom meg umiddelbart etter å ha lest det. Jeg hadde jo sett verbale angrep på nett tidligere, men det var bare ikke noe jeg hadde sett for meg komme i min retning (akk og ve, som farmor pleide å si, så pinlig naiv at det er fysisk smertefullt å minnes..)

Men så var det bare snakk om sekunder før en ny tanke slo inn fra venstre; ‘But that’s the beauty of the internet; You can just turn it off! – Leave!’ (Tenker av en eller annen grunn alltid på engelsk når det er snakk om ting som oppleves kleint, vanskelig, og/eller opprørende). I motsetning til de konfrontasjoner en møter på ‘live’, så er de som ‘nager’ en på nett bare å fjerne seg fra, enten ved å forlate siden, eller å gå ut av hele greia. – Eller en kan simpelthen bare ignorere vedkommende, uten at de får gjort en dritt fra eller til! Jeg mener.. Hvor mange ganger har du ikke ønsket at det bare var å slå av- eller teleportere vekk fra plapret til en eller annen som kjefter/konfronterer deg, eller som du simpelthen bare er drittlei av å høre på!?  Vel.. I den fysiske utgaven, så er jo sånt helt og holdent forbeholdt fantasien. Men på nettet, blir jo faktisk denne eventyrfantasien til virkelighet, så hvorfor ikke benytte seg av den!??

 

 

Herifra, er det faktisk veldig kort vei til at det hele faktisk blir morsomt, slik det er for meg. For det første; Hva pokker skal du bry deg med hva sånt som en eller annen ‘noob’ av en bygdetulling måtte syntes og mene om deg og dine foretakende? – Og for det andre, hvilket i mine øyne er ‘the real beauty of it;  Når idioten har lagt listen, så har de med dette også frigjort deg for å legge bånd på deg!  For husk nå på at det er DU som er skribenten her, og spom derav har ordet såpass i din makt at det du gir ut gjerne leses av tusenvis av mennesker hver eneste uke! – Ergo; Det er DU som har de største metaforiske musklene i denne kampen! DU har etter alt å dømme det som skal til for å pulverisere troll-dotten med et enkelt håndslag, -og det uten så mye som en antydniong til den typen infantile ufinheter som ble deg til del! (Eksempler på dette, er å finne i ‘hvis jeg var deg’ -innlegget der jeg opptrer i rollen som Helene, aka Zoetic-world og i den første runden som Asbjørn, aka Kokkejævel

 

Håper dette iallefall vil kunne være til noe hjelp for de som blir- eller måtte bli utsatt for ‘trollvirksomhet’ i fremtiden! Du kan også få spedt på med noen småtips ang. dette temaet i DETTE innlegget, som ble lagt ut da jeg var helt fersk i blogger-gamet i 2018. (Her er det dessuten store muligheter for å få seg en god latter av både oppsett og bilder i tillegg).

 

 

12 kommentarer
    1. Jeg skjønner ikke dette behovet med å skulle skrive stygge kommentarer, jeg skjønner ikke hvordan eller hvorfor. Men jeg syns ekstremt synd i dem, ut fra slik jeg tenker, de som må si stygge ting. Og så bra du prøver å gi oss verktøy, litt artig å tenke at en rett og slett ‘skrur av’ forståelsen for betydninga av orda.
      Jeg kan tenke meg hvordan det føles, men har aldri opplevd det. Husker bare jeg prøvde å formidle følelsene den gange du opererte som meg, prøvde å dele på tankene som gikk gjennom hodet mitt. Kommunikasjon er en kunst som veldig spennende. Og det skrevne ord kan oppleves sterkt. Fin kveld til deg <3.

      1. Nei, du kan så si.. Det ligger nok både en generell misnøye over tilværelsen- og tilkortkommenhet i hht argumentasjon bak, alt ettersom.
        Men hvor uønsket det enn måtte være, så er det like fullt et fenomen vi som virker på nett rett og slett bare er nødt til å forholde oss til. Det er helt enkelt en del av virkeligheten! – En del av virkeligheten svært mange ikke klarer å håndtere..
        En annen kjensgjerning i forbindelse med dette, er at problemet også gjøres større enn det er ved at utgiveren ikke klarer å skille mellom hva som er ‘trolling’/hets, og hva som er sterk/kraftig kritikk. For selv om noen skulle slakte innholdet vi har lagt ut nord og ned, er det ikke ensbetydende med at det er ‘trolling’. For tenk deg selv, dersom noen la ut innhold som er stikk i strid med noe du brenner for, og/eller bare noe som oppleves avskyelig.. Det kan være alt fra støtte til naxi-bevegelser til at eldre burde avlives i det de ikke lenger klarte å passe seg selv, til å uttrykke støtte til Putin.. Så skulle du svart på dette her… – Du ville jo uttrykt deg i ganske så kvasse ordlag, vil jeg tro!..
        Nå er dette selvsagt satt på spissen, men non the less, så er en faktisk nødt til å ta høyde for at det på ett elker annet tidspkt vil dukke opp en leser som opplever oss tilnærmet like provoserende som vi opplever de eks. over når en står for en offentlig utgivelse. Ved å skape en distanse til det som blir ytret i kommentarfeltet, er en også bedre i stand til å skille hets fra kritikk, og dermed også til å besvare kritikken på en sakelig, veloverveid måte 😉

    2. Er veldig enig med deg. Det er dette som gjør det både interessant og lærerikt å være her. For alle er ikke som meg, eller en forstår ikke alle. Hvordan en forstår ord og begrep er også forskjellig. Ikke minst når en skriver og får uventa tilbakemeldinger som ikke går på det man trodde var forståelig som tema. Da må en tenke gjennom det en har skrevet.
      Så klart vil det å være uenig ikke være ensbetydende med troll på nettet. Tror personlig at jeg går rimelig bra under radaren når det gjelder negativ respons, både med antall besøk og lite provokasjoner. Men en vet aldri. Tror på å være ærlig og opptre ordentlig.
      Blir aldri lei av å lære om mennesker.

    3. Absurd nok, kan også jeg telle på en hånd de troll-kommentarene jeg har fått! Jeg var faktisk så sikker på at jeg ville være som en magnet på disse i og med jeg skulle starte en aktualitetsblogg med sterke meninger at jeg gikk all in for å teste ut hvorvidt den motstandsdyktigheten jeg mente jeg hadde i hht netthets holdt vann; Jeg gikk inn på et par av de Insta-kontoene det virkelig florerer av troll (Mads Hansen, bla.a) og irettesatte de verste i den hensikt at de skulle følge etter og overøse meg med dritt. Jeg visste jo hva jeg gikk til, så da var det for meg en selvfølge å legge innsats i å sjekke hvorvidt jeg hadde den psyken som jeg anså nødvendig før jeg eventuelt startet opp.
      Men til min store overraskelse, lot de altså vente på seg.. Dette var i og for seg uventet nok i begynnelsen, men forståelig ut i fra de lave lesertallene. Men da de fremdeles uteble etter at bloggen vokste til dagens nivå, så ble det et typ fenomen jeg ble nysgjerrig på, og ville funne ut av.. Det jeg har kommet frem til, er at det later til at disse har en vannvittig evne til å finne ut hvem som både er egnede (altså de som reagerer på det som blir skrevet) – og uegnede ofre (typ meg) ut i fra mengden..
      Ergo, så kan det være lurt å forberede seg på hva som KAN komme på forhånd, slik at en er rustet til å se det for hva det er når det først kommer..
      – Et annet triks jeg på det sterkeste anbefaler, og som jeg selv følger slavisk, er ALDRI å respondere på noe som provoserer, sårer, osv, osv før det er gått MIN. 1 time etter at den er ferdiglest!
      Altså; I det du er kommet over/mottatt noe som gjør deg opprørt på et vis, så forlater du nettstedet pronto, for så å merke deg tiden.. Dernest venter du minst 1 t før du tillater deg selv å returnere til det respektive stedet. Er du fremdeles såpass provosert/opprørt over dette her at du føler det må besvares (hvilket overraskende ofte ikke er tilfelle), så vil du nå fremstå som et helt annet menneske enn hva du ville gjort ved en umiddelbar respons. Om aldri så provosert, så vil nemlig hjernen din hatt tid til å la dette her synke inn, slik at du vil kunne gi et hinsides mye mer gjennomtenkt svar, med en langt sterkere argumentasjon enn du ville ha evnet bare 1 t tidligere. 😉

    4. Ja, tid er aldri bortkasta. Tid og tenke over. Erfart at jeg kan misforstå første gangen jeg leser en tekst. Du må ha en god dag. Her er på en måte en D-dag, gleder meg til i kveld, to møter som begge er viktig for framtida :).

    5. Har bare én ting å si om dette innlegget: GENIALT!!!
      Jeg er rimelig flink til å høre bare uforståelig bubbel når det kommer til at folk skal prøve å fortelle meg hvordan jeg skal leve livet mitt – så da er det jo bare rett og slett å gjøre det samme overfor ufine nett-troll og andre troll, hihi.
      Thnx for the enlightenment 😉😊

      1. Takker så mye 🙂
        Ja, hvorfor du bryr deg, er egentlig litt rart, i og med du har en såpass egenart i livet ellers! Og når du problemfritt kan ‘skru av’ den dritten som kommer din vei under konfrontasjoner ansikt til ansikt, så burde det jo iallefall være en smal sak å gjøre det samme ovenfor folk du ikke aner hvem er!..
        Men ofte er det jo sånn at en bare trenger å få dratt den koblingen fra det ene til det andre for at hele bildet skal åpenbare seg, så neste gang det trolles hos deg, vil du garantert ta det på en helt annen måte enn sist gang 😉

        1. Ja du kan så si.. men jeg trur rett og slett det er fordi det kommer inn øya i stedet for øra, om du skjønner.. rakk liksom ikke å skru på noe filter før ordene nådde hjernen.. men NÅ er jeg forhåpentligvis omkobla og parat, hehe 😉

    6. Nydelig å lese. I like it! 😀 Blir litt som å forestille seg at hele salen er fyllt av nakne mennesker når man står på en scene og skal holde et foredrag 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg