Hva om Will Smith var hvit??..

I kjølvannet av den berømmelige episoden under årets Oscarutdeling der Will Smith lop opp på scenen og klappet til Chris Rock (hvis episode ble omtalt i innlegget Bitch-slap), har dette også blitt et rase-issue. Det begynte med at ‘rasisme-politiet’, fortrinnsvis i USA, men også i vesten forøvrig, gikk ut med at det slettes ikke var akseptabelt at hvite, fortrinnsvis menn, offentlig fordømte en farget manns ugjerning. Dernest, har rase-issuet fått vann på møllen, slik at det også er gjort en sak ut av hvordan episoden ville blitt håndtert dersom Smith hadde vært hvit, for ikke snakke om at man i den andre ytterligheten hevder episoden beviser manglende impulskontroll hos sorte.. 

 

Anbefaler også innlegget Lovlig & ulovlig rasisme!

 

Min umiddelbare reaksjon, var at dette her burde jeg vitterlig ha sett komme! Det er jo ikke måte på oppkomme av uskrevne- og skrevne, for den saks skyld, regler for hva en som hvit ikke kan si til- og om fargede! – Eksempelvis kan en ikke påpeke sinne hos en farget, fortrinnsvis kvinner, å påpeke at en farget har lykkes i livet (altså tjener gode penger) og for guds skyld ikke parodiere de! Videre, er det om mulig enda flere ting som kun fargede har lov å si! Foruten det viden kjente ‘nigger’, – ehh.. Jeg beklager.. – ‘The n -word’, som det heter seg for folk med mitt melanin-nivå, så skulle jeg for eksempel likt å se utkommet av at ‘hvit kjærlighet’ ble hyllet på SoMe, eller at jeg hadde lagt ‘proud Scandinavian, north-European, eller i verste fall hvit til profilen min på FB og/eller Instagram! (Mer om dette i innlegget Black supremacy). Så jeg ble m.a.o ikke overrasket av at også episoden under Oscar-utdelingen er blitt gjort til et raseanliggende, for å si det sånn!

Men ikke desto mindre, aner jeg et skille mellom hvordan denne rasedebatten har utviklet seg i denne saken kontra hva som har rådet de siste par årene. For fra å ha begynt som et ‘fy-fy’ for hvit kritikk av en farget manns ugjerning, har det i stadig økende grad blitt tatt til orde for at Will Smith fikk bli værende, og ikke minst få motta prisen for ‘beste mannlige hovedrolle’ fordi han er farget! Om han derimot hadde innehatt noe tilsvarende undertegnedes melanin-nivå med ditto pigmentering, er den gjennomgående parolen at han ville gått ‘på hodet og ræva ut’, som det heter seg på godt norsk. – Og da med makt om nødvendig.

– Og da får det hele brått en hinsides mye mer oppsiktsvekkende vri! For dette er vitterlig stikk i strid med de sosiale spilleregler i hht akseptable meninger og uttalelser i det rådende politiske landskap!

Etter å ha tygd på dette her en stund, har jeg kommet frem til at en etter alt å dømme ikke kan komme fra at dette faktisk er en realitet! Blant annet er det en bred enighet med en ditto fortvilelse blant de fargede om at denne episoden er antatt å ville forårsake saken deres betydelig skade. – Og tatt i betraktning at selv ikke uttalelser som at episoden er en bekreftelse på manglende selvkontroll hos sorte, fortrinnsvis menn, har fått passere uten hverken sensur eller slakt, er jeg så absolutt tilbøyelig til å gi de rett i at Will Smiths kilevink vil kunne påvirke det politiske landskapet hva rase og etnisitet angår.

 

 

Men ikke desto mindre, vil jeg tro det kun vil innebære en aldri så liten bremsekloss i deres etterhvert i overmåte urimelige krav i hht. særbehandlinger..

Slik jeg ser det, kan det påvirke rase-saken på to vis; Enten vil episoden dra oss i retning av at en person er en person, og dermed bli underlagt de samme lover og sosiale kutymer uavhengig av etnisitet og utseende, eller så har vi det mer sannsynlige utkommet; At den vil øke den eksisterende kløften etnisitetene i mellom ytterligere, bla.a at den reinspikkede rasismen så smått får begynt å reise seg fra asken hva synlighet i det offentlige rom angår..

Selv syntes jeg det hele er for dumt, og tar dermed plass på det metaforiske gjerdet hvor jeg skal bli sittende å observere hvordan scenarioet utvikler seg videre, i tro ‘flue på veggen’ -format!

6 kommentarer
    1. Det er helt vanvittig hvordan en liten irritert dask kan få så mye oppmerksomhet og så store konsekvenser mtp meninger, ytringer, handlinger osv. En person er en person. Jeg tenkte ikke ett sekund på at dette var raserelatert.

      1. Enig. Greit nok at Smith begikk en grei blunder ved å klappe til verten under en Oscar-utdeling, men det får da være nåte på til fordømmelser og ståhei! Det er faktisk skremmende å se hvordan denne ene episoden har fått folk verden over til å fordømme fyren, uten tanke på hvordan han var ansett og det han har gjort i alle år før dette skjedde!
        Videre reagerer jeg også på at de redigerer episoden slik at Smith fremstår i verst mulig lys. Bla.a så skipper de både vitsingen fra scenen, og at Smith flere ganger ba ham slutte.. Skal en dømme noen, så må en jo også ta med de formildende omstendigheter, mener jeg. 🙄😜

    2. Jeg synes jo og det er påfallende at hetsingen av en kvinne med en hud/hår sykdom liksom er greit.
      Hvis det var den fornærmede kvinnen som hadde entret scnenen og fika til moroklumpen. Hva da?

      1. Enig!
        Greit nok at man ikke kan ha en aksept for at man slår til folk, så at Smith håndterte situasjonen på verst tenkelige vis er hevet over all tvil.
        Videre, er jo faktisk vi to de som vel har gått hardest ut mot dette med å la seg fornærme, da det å stikke hodet frem i offentligheten faktisk krever å inneha evnen til å tåle en støyt.
        Men ikke desto mindre, er det vitterlig en grense der det går over til å bli ren sjikane. Og Chris Rock befant seg iallefall farlig nær den grensen ved å latterliggjøre henne pga hårsykdommen forran de tusner av publikummere i salen, i tillegg til hundrevis av mill TV-seere! -Når det i tillegg gjøres av en de har hatt et venskapsforhold til siden Fresh prince-tiden, så blir det liksom ikke akkurat bedre..
        Det som irriterer meg ved dette her, er at talk-showene tar opp dette her til debatt uten å ta med de formildende omstendighetene! Istedet vrir de det til for å sette Smith i et verst mulig lys! – For ikke glemme hvordan folk driter i hele mannens plettfrie historikk i offentligheten, og dømmer hele familien nord og ned som giftige og det som verre er bare grunnet i denne handlingen! Chris Rock, derimot, lovprises etter alle kunstens regler! ALT han har sagt og gjort, hylles og feires som et ideal for menneskeheten!
        Jeg mener.. Fordøm HANDLINGEN, men ikke personen!!

          1. Ja, jeg tok det faktisk for gitt at det var et spill for galleriet da nyheten slapp, for det var liksom for dumt! Jeg mener.. Når du har ‘mistet det’ så til de grader at du løper opp på scenen for å klappe til verten under et direktesendt Oscar-show, så ville du vel også vært forbannet nok til ikke å la det bli med et klaps som ikke engang førte til litt rødme på kinnet! *hehe* 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg