Mine beste Life-hacks!

Internett flommer jo formelig over av såkalte life-/beauty -hacks; Altså triks som sparer en for både tid og penger. Mange funker imidlertid ikke i det hele tatt, men om så er at noe sånt som 75% feiler, så er gevinsten fra de resterende såpass massiv at de gjør samtlige flopper verdt forsøket, for å si det sånn. Her følger mine personlige favoritter som er blitt rutiner jeg ikke kan skjønne hvordan jeg noensinne har klart meg uten, hvilke også inkluderer et par egne ‘oppfinnelser’.

 

 

  • Sliter du med fett hår? Få hårvasken til å ‘vare’ i flere dager ved å blande et par-tre skjeer med salt (bordsalt eller havsalt) i shampoo-flasken!
  • Sørg for at også håret ditt er velduftende hele dagen igjennom ved å spraye parfymen din på børsten før bruk.
  • Jeg har enda til gode å finne et transparent pudder/’settepudder’ som kan måle seg med babypudder! Uansett merke & prisklasse, har samtlige av de jeg har prøvd kommet til kort satt opp mot baby-pudderet til dr. Greve som en får på apoteket til en slikk og ingenting.
  • ..- Og som om dette ikke var nok, så funker nevnte baby-pudder også som substitutt for tørr-sjampoo! For dette formålet har også maisennamel/potetmel vist seg være velfungerende substitutt for tomme tørr-sjampoflasker i nødens stund.

 

 

  • Ved å blande kaffegrut i en passende ‘dæsj’ med kokosnøttolje e.l får du en øyemaske som virkelig virker mot ringer under øynene!
  • Den raskeste måten å få bukt med hovne øyne om morgenen, er å finne frem en isbit fra fryseren, og hold den inntil lokket (ev. undersiden av øyet). Beveg den litt rundt på det ‘puffy’ område ved lette, sirkulerende bevegelser.
  •  En hjemmelaget rensemaske bestående av; 1 ss. hvetemel, 1 ts. honning & 1 ts. vann, er like effektiv mot sorte prikker som en hvilken som helst av de rensemaskene som fås i parfymeriene til dyre dommer!
  • Vannfast mascara har vist seg være svært så velegnet for utfylling/farging og forming av bryn. De sliter som kjent veldig på vippene, men brynene, derimot er langt mer robuste i så måte. Det samme gjelder den gamle mascaraen som har gjort sitt hva vippene angår. Bare ta litt vann i flasken, for så å riste på den slik at restinnholdet ‘vannes ut’, og voila!

 

 

  • En kjapp og riktig så effektiv måte å ‘booste’ leppene på som går enhver  (av de talløse) lip-plumpers jeg har gått til anskaffelse av opp igjennom tiden en høy gang, er å ‘pusse’ de (horisontalt) med en tannbørste!
  • Det er jo viden kjent at røyking gir en typ grå, gusten hudtone. De færreste er imidlertid klar over at dette lett kan motvirkes ved å doble det daglige inntak av vitamin C (askorbinsyre). Årsaken til at røyking forringer gløden i huden, er nemlig at nikotinen ‘stjeler’ dette vitaminet fra kroppen, med den følge at det ikke blir nok til å ivareta en frisk hudtone med et normalt inntak. Siden dette er et vannløselig vitamin, er det heller ikke noen fare for forgiftning som følge av overdose slik som tilfellet er for de fettløselige vitaminene (A, D, E og K). I motsetning til disse, hvor det overskytende lagres i fettvevet, skylles nemlig det overskytende hva vitamin C og B-vitamingruppen ut med urinen.  (Det verste som kan skje i så måte, er at en massiv overdosering, typ dersom en kitter innpå hele boksen, kan gi en viss fart på fordøyelsen, for å si det sånn..)
  • Beauty on a budget:  Da jeg jobbet som hudterapaut, gjorde jeg det til noe tilnærmet et varemerke å ta hensyn til at et fullt sett av produkter av beste merke blir en svært så kostbar affære. I praksis, så innebærer dette rett og slett å bruke den fagkunnskapen en sitter inne med i form av å være ærlig i hht hva som bør prioriteres å legge penger i, og hva de fint kan klare seg med fra billig-merkene; Og svaret er emulsjon/serum. Årsaken er at serum/emulsjon er inneholdende betydelig høyere konsentrasjon av de aktive virkestoffene enn hva som er ilagt kremene. Emulsjon/serum er kort og godt ment for de dypere hudlag, og ved å investere i et anerkjent kvalitetsprodukt her, så kan en glatt la en krem fra Nivea, L’Oreal, e.l ta seg av overhuden, ved at du påfører denne over et tynt lag serum. Hva renseprodukter angår, er deres eneste funksjon å fjerne smuss/make-up uten å tørre ut huden, så det er i grunnen fåfengt med et arsenal aktive ingredienser i disse da brorparten uansett vil tørkes/vaskes vekk.

 

** Flere life- & beauty-hacks:

Mine topp 5 hverdags-hacks!

Mine beste beauty-hacks!

Mine beste beauty-hacks (2)

 

5 kommentarer
    1. Du er ikke sann altså. Bruker du virkelig disse “hjelpemidlene” selv?
      Jeg et for lat til å bruke noe annet enn en dagkrem på ansiktet av og til, samt leppepomade.

      1. Ja, nå skal det vel sies at jeg også er blitt vesentlig latere m.h.t sminke og sånt i det daglige enn jeg var tidligere. Men samtidig, har jeg jo bla.a en jobb hvor det er greit å legge litt innsats i utseendet, for å si det sånn *hehe* 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg