En Kynisk Empat..

Etter å ha kommet fra testen som måler grad av psykopati med et så max fordelaktig utkomme at selv den kyniske siden min ble komplimentert som en sterk selvoppholdelsesdrift, var turen kommet til å teste seg opp mot den motsatte ytterlighet: Empat.  

 

Foto:  DF Foto.

 

I det jeg skrider til verket, lever jeg i den tro at en empat [hvilket også går under betegnelsen ‘høy-sensitiv‘] ikke bare leser andres sinnsstemning som en åpen bok, men også tar dette innover seg, og derav gjør andres smerte til sin smerte på en måte som ender opp med å bli selvutslettende. -Og dette er da heller virkelig ikke meg! – Trodde jeg, og skrider så til verket med den innstilling at jeg er en like lite sannsynlig empat som jeg en snau time tidligere hadde ansett sannsynligheten for at jeg skulle slå ut som en fullblods psykopat. På toppen av det hele, hadde jeg jo i tillegg nettopp fått bekreftet en kynisk side, så når det etter fullført spørsmålsrunde viser seg at jeg med overveldende sannsynlighet er en empat, er jeg skråsikker på at dette overhodet ikke var den seriøse testen jeg hadde inntrykk av at det var. Nå var det bare å finne en test som faktisk var av det seriøse slaget, og få ‘ryddet opp’ i dette her.. 

Når det samme utkommer av den neste testen, er jeg derimot i noe tilnærmet en sjokktilstand, for jeg er da vitterligen ikke mer selvutslettende hensynsfull ovenfor andres følelser og sinnsstemninger enn jeg er upåvirket av de a-la en psykopat/sosiopat! Da historien gjentar seg ved den tredje testen, er imidlertid tiden inne for å gå min definisjon av fenomenet nærmere etter i sømmene, hvilket skulle vise seg å bli litt av en åpenbaring.. 

For visst er en innebærer det å være empat den nevnte evnen til å lese andres følelser & sinnsstemninger som om de skulle befunnet seg inne i hodet til vedkommende. Hva en så gjør med denne viten, gis derimot ingen relevans for hvorvidt en per definisjon faller inn under denne kategorien. At mennesker med en sterk tendens til å sette andres behov forran sine egne er grunnet i en empats ekstreme evne til å lese og sette seg inn i andres mentale tilstand, er dermed ‘kun’ det som normalt er utfallet av tilstanden, og ikke en medregnende faktor i hht hvorvidt tilstanden foreligger. 

Det er i denne forbindelsen imidlertid viktig å få med seg at det finnes ulike kategorier innen høy-sensitivitet, hvor det for mange slettes ikke føles som om de har noe særlig med valg i så måte, da disse har problemer med å skille det de ‘snapper opp’ av følelser, smerte & sinnsbevegelser hos andre fra det som angår de selv. For disse menneskene, vil jeg imidlertid tro denne høysensitiviteten blir alt annet enn som en ressurs og regne, for det er her en finner forklaringen på hvorfor en empat blir ansett som synonymt med overdreven omtanke inntil det selvutslettende. De klarer rett & slett ikke løsrive seg, da omgivelsenes følelser, smerte, osv, blander seg inn sammen med deres eget ‘crap’ til en eneste stor ‘smørje’, hvorav det ikke lar seg gjøre å skille egne følelser etc fra de andres. De som tilhører denne typen, har også en sterk tendens til å reagere særs sterkt på vold, det være seg indirekte, som f.eks på TV, – hvilket gjelder like fullt for ‘facts som for fiction’, eller i ‘real life’. Dette innebærer store begrensninger når det kommer til hva de kan klare å følge av slikt som nyhetssendinger, så vel som hvilke filmer/serier de kan la seg underholde av.

For mitt vedkommende, tilhører jeg heldigvis den typen som har evnen til å distansere seg fra de sinnelag en snapper opp hos andre, hvorav det i bunn & grunn er gitt en selv å velge hvordan han/hun forholder seg til den informasjonen de har tilgang til. – Hvis valgmulighet som for meg, såvel som for hva som syntes å være tilfelle for folk flest, var helt ukjent, og derav roten til den forvirringen jeg opplevde ved å slå ut som empat.  

Dette innlegget er i all hovedsak fokusert på den typen jeg selv tilhører. Det er jo selvsagt her jeg har gjort mine erfaringer, og derav har noe matnyttig å komme med. – Like fullt, er hensikten med dette innlegget å gjøre andre oppmerksom på at de faktisk kan være høy-sensitive selv uten at muligheten så mye som har streifet de, slik det var for meg. Derav anser jeg oxo sannsynligheten for at disse vil oppleve å få forklart sider ved seg selv som til da gjerne har vært kilde til en god del undring..

For enda viktigere enn å forstå roten til denne forvirringen rundt den særs overraskende høye scoren på empat-evalueringen, var imidlertid alle de brikkene som nå plutselig falt på plass som følge av denne nye innsikten. -For selv om undertegnede såvisst har vist seg å være til uvurdelig hjelp og støtte for sine medmennesker i en rekke tilfeller, finnes også de tilfeller hvor evnen er blitt benyttet i det motsatte øyemed; Hvor det å kunne se hvor ‘skoen trykker’ er blitt betyttet som et ‘våpen’ i betydningen av å kunne slå ut en motstander psykisk tilsvarende hvordan en bokser kan gjøre dette fysisk. Dette fikk meg faktisk ut av en temmelig kritisk situasjon for noen år tilbake, hvor jeg med tiden har måttet innse at jeg befant meg i ganske stor fare.. 

Her var jeg, for å gjøre en lang historie kort, hold innesperret av en stalker på rohypnol-rus, hilket innebar at den i utgangspunktet rimelig forstyrrede mannspersonen nå var fullstendig ute av kontroll. At jeg hadde kommet ut av denne situasjonen uten noe annet enn et par ribbeinsbrist, ville neppe latt seg gjøre uten denne spesielle evnen til å se hvor skoen trykker, og ikke minst nyttiggjøre meg av det. 

Når det er sagt, finnes oxo de tilfeller hvor dette har blitt benyttet på en måte som ikke har vært greit.. For like fullt som det ikke er akseprabelt for en karateekspert å la de skills som følger dette få fritt utløp i sinne, er det heller ikke greit å fyre løs mot en annens psyke på et sådant vis at situasjonen på ingen måte kan rettferdiggjøre skadepotensialet, om en kan si det på den måten. – Greit nok at en fysisk ikke gjør noen skade, men like fullt er psykisk mishandling, det være seg alt fra mobbing på skolen til familievold, av loven anerkjent på lik linje med den fysiske, hvilket er en sterk bekreftelse på at dette såvisst ikke er til å kimse av.. 

Den mest sentrale brikken i forståelsen av meg selv & mitt eget liv, er imidlertid hvordan denne ’empat-scoren’ forklarer ting som har skjedd i oppveksten; Det forklarer f.eks hvordan jeg i årene før mine foreldres skilsmisse hadde hva jeg opplevde som en urovekkende evne til å føle en trykket stemning i heimen før jeg i det hele tatt var kommet inn porten etter endt skoledag. På samme vis forklarer det hvordan jeg i årevis klarte å skjerme min 3 år yngre bror for hva som foregikk så til de grader at han opplevde det som et sjokk den dagen den for meg ikke bare uungåelige, men også etterlengtede skilsmissen ble annonsert!.. [Note to parents; Intet godt kommer ut av å tviholde på et forhold som ikke er liv laget av hensyn til barna..] 

Oppveksten forløp imidlertid heller ikke uten at jeg fra tid til annen dro frem noen alt annet enn sjarmerende sider.. Bla.a hadde jeg en unik evne til å fremstå som uskylden selv når det var konflikter i klassen, -noe det ofte var de første årene på barneskolen, hvorav jeg i realiteten utnyttet disse etter eget forgodtbefinnende. Mye skal ha mer, heter det jo, så selv om jeg i aller høyeste grad var en ettertraktet lekekammerat, både i skolegården og etter skoletid, gav imidlertid det å kunne fore den utvalgte siden med treffende tilrop & svar følelsen av å oppgraderes til universets midpunkt. Når sant skal sies, så var vel dette noe jeg fra tid til annen benyttet meg av grunnskolen igjennom, dog langt mindre regelmessig med tiden.. 

Å være en empat, innebærer imidlertid [beklageligvis] ikke bare disse ‘special skills’ som absolutt er å karakterisere som en fordelaktig ressurs. Dette har nemmelig også sine negative sider, og den mest negative siden siden som følger det å være en empat, er også den som for meg utgjorde den største overraskelsen; For det skulle altså vise seg at det er denne empat-greia som ligger til grunn for den varhet for en eller flere typer av sanseinntrykk, som f.eks lysømfintlighet, lukter, og som for mitt vedkommende går på lyd. Dette påvirker livet ens på en rekke ulike områder, som i mitt tilfelle innebærer at jeg eksempelvis kun har glede av musikk i visse settinger, såvel som at jeg ikke ‘fikser’ lyden av støvsugere. Dette innebærer at selv jeg, med mitt særdeles anstrengte forhold til husarbeid, strekker meg uhørvelig langt m.h.t den ekstra jobben det innebærer å vaske gulvet der jobben kunne vært unnagjort på en brøkdel av tiden med støvsugeren, liksom at jeg heller rister/banker det lille som er av tepper/matter. I tillegg, er faktisk dette med lydsensitiviteten en medvirkende faktor til at jeg ikke er overbegeistret for unger, og derav har valgt å forbli barnløs..

  I tillegg, er vi generelt vare for- og derav lett påvirket av folks positive og/eller negative energier. De fleste har antagelig opplevd situasjoner hvor enkelte menneskers blotte tilstedeværelse regelrett tapper en for energi, påvirker humøret eller rett & slett har en negativ innvirkning på stemningen i rommet/forsamlingen, liksom andre igjen innehar en tilsvarende evne til påvirke i positiv forstand. Å påvirkes av folks energiutstråling, er ikke forbeholdt empater, disse påvirkes bare i langt større grad enn det som er tilfellet hos folk flest..   

Ut i fra egen erfaring, kan det være en rekke empater der ute som ikke en gang har vært inne på muligheten at dette kan gjelde de selv. Det er en [norsk] kjappvariant hvor du kan klikke deg inn for å få en indikasjon på hvorvidt dette faktisk kan gjelde deg i løpet av et par-tre minutter  ->> HER <<- 

Denne testen er selvsagt alt for begrenset til å kunne gi en et holdbart svar på hvorvidt en faller inn under betegnelsen empat/høy-sensitiv, men er mer å regne som et verktøy som lar en vite hvorvidt det er noe poeng i å foreta en omfattende test ‘in no time’. 

 

Foto:  Heggen. 

 

*

 

#høysensitivitet #psykologi #psykiskhelse #empati #empat #eq 

Kan det fordøyes, skal det spises!

Det har vært en enorm økning i antallet vegetarianere/veganere i løpet av de siste årene, og fler skal det tydeligvis bli! I følge en undersøkelse utført av YouGov for Arla Appentina, går drøye 29% av befolkningens resterende kløttetere også med ønsker/planer om å hengi seg til planteføde, -med eller uten melkeprodukter & egg innkludert. 

Det er ikke måte på hvor sunt dette skal være. 

– Jeg er IKKE enig! 

 

 

Akkurat som alle andre arter på planeten har utviklet et fordøyelsessystem, -fra munn til endetarm, som er 100% tilpasset det kostholdet den respektive arten  er gitt å føre, anser jeg sannsynligheten for at vår art skulle utgjøre et evolusjonsmessig unntak som ikke-eksisterende. På samme måte som gresseterne er utstyrt med et særskilt enzym [cellulase] for å kunne konvertere cellulose til glykose [druesukker], og derav energien dyret er avhengig av for å kunne leve, har evolusjonen sørget for å utstyre rovdyrene slik at deres behov for vegetabilske livsnødvendigheter blir dekket via plantene byttedyrene deres har spist. Mennesket tilhører derimot den minste gruppen, som går under betegnelsen altetere, -eller omnivore som det heter seg på fagspråket. Dette vil enkelt og greit si at arten er blitt utstyrt med evnen til å nyttiggjøre oss av både vegetabilsk & animalsk.

Artene i denne gruppen har imidlertid gjerne en grunnleggende tilhørighet i en av de to hovedgrupperingene. Hva angår hvor vi selv eventuelt måtte ha vår grunntilhørighet, strides imidlertid de lærde; På den ene siden, var vi angivelig planteetere i det vi tok steget ned fra trærne, mens det at vi er utstyrt med hjørnetenner derimot tilsier at vi i bunn & grunn er kjøttetere. 

Dernest, kan jo den store og stadig økende menneskemengden som har tatt skjeen i egen hånd og konvertert til planteeterne, indikere at vår evne til å overleve kun på dette tilsier at det er her vi hører hjemme, da det motsatte [kun kjøtt] ville medført vitamin C -mangel, og derav sjørbuk.  -Så da kan en jo lure på hva pokker det er jeg driver å gneller om… 

Det tidens trend & politisk korrekte rammeverk derimot ikke lar slippe igjennom i så måte, er nemmelig at en klarer seg faktisk ikke så jævlig bra på denne lovpriste plantedietten heller! For å få i seg alle stoffer kroppen trenger, er faktisk en vegetarianer avhengig av å ta kosttilskudd, da det har seg slik at det også er stoffer vi matmessig er avhengige av kjøtt for å få tilførsel av! 

Fortsatt like langt, altså..

Men nå har det seg jo slik at vi som art har en særdeles nær slektning, som genetisk kun er adskilt med usle 1,4%; chimpansen. Denne har imidlertid som kjent fortsatt å leve i pakt med naturen, hvilket skulle tilsi at de sitter på svaret på gåten. -Og det stemmer også det, bare at de i bunn & grunn kjører den samme linjen som oss, for her spes det nemmelig regelmessig på med kjøttmat i tillegg til deres mer kjente plantebaserte preferanser som bananer & andre frukter..  

Og med en IQ som faktisk matcher vår [nitidige undersøkelser har vist at de forskjellene vi har tillagt en høyere intelligens, i realiteten er en mix av vårt enorme lydsortiment sammen med de like unike skills som er muliggjort via menneskehåndens ekstreme fingerferdighet, og vesentlig større nysgjærrighet], en biologisk identiskhet på hele 98,6%, i tillegg til å ha beholdt tilhørigheten med naturen, er det ingen tvil om at sjimpansen har rett: Vi skal ha i oss begge deler! 

Dette viser jo med all tydelighet at evolusjonen ikke brått hadde et anfall av beslutningsvansker under skapelsen av de sist tilkomne primatene; Evnen til å nyttegjøre oss av store deler innen planteriket samtidig som at vi ble utstyrt med både hjørnetenner og et mage/tarmsystem som evner å fordøye kjøtt ble gitt oss FORDI vi er gitt å føre et kosthold inneholdende begge deler! -Samtidig som dette har den fordel at vi kan overleve kun på det ene i en periode med dårlig tilgang på det andre! 

Spikeren i kista i hht å oppnå full overbevisning om at det vi blir gitt som en gitt sannhet, -opplest & vedtatt, faktisk ikke stemmer, er imidlertid gitt i det faktum som var mitt utgangspunkt for å gå ‘all in’ hva undersøkelser og granskninger for å komme til bunns i dette her; Nemmelig at levealderen har øket i ekspressfart de siste par århundrene, og har virkelig eksplodert i løpet av det siste, -og at dette ikke bare har skjedd i takt med medisinsk fremgang, men også i takt med at mlandingskosten i stadig større grad ble muliggjort, for til slutt å bli en selvfølgelighet hva angår menneskets kostpreferanser. Antallet som opplever sin 100 årsdag skyter i været ‘as we speak’, pensjonistene har forlatt gyngestolen, og fyker nå verden rundt, hvor de sprinter fra den ene festeligheten & severdigheten til den neste! Gruppen på 35+ holder koken, og det er så langt fra gitt at en 25 åring  har noe fysisk fortrinn over en på 50 lenger.. -Og hvorfor ikke det, må en jo spørre, for ut i fra dette resonnementet, skulle jo også denne gruppen ha blitt tilsvarende sterkere. -Men det har de ikke! De har tvert i mot blitt svakere. -Vesentlig svakere! For det er blandt disse, hvis immunforsvar er underutviklet ved ikke å ha fått tilgang til den nødvendige mengde bakterieflora for at dette skal kunne fungere som det skal, det er desidert størtst rekruttering til vegetarianer- [ev veganer] tilværelsen. -Ikke så rart det heller, kanskje, med tanke på at det tross alt er de som har levd med dette som en absolutt sannhet siden de ble født.. 

Like fullt, er det i mine øyne et grusomt svik mot disse, og resten av befolkningen, for den saks skyld, at denne løgnen opprettholdes når det er så åpenbart at det er det det er; En løgn. -Jeg mener.. Om et fotballag vinner hver eneste kamp gjennom hele sesongen med den samme lagoppstillingen, for så å gå på tidenes smell etter å ha spilt som om det var et trailersjåførenes bedriftslag etter å ha rokkert om på den konstante vinnermodellen i siste kamp.. Da burde det jo for faen klinge ei bjelle ett eller annet sted! -Og om en i tillegg har en rekke faktaopplysninger om spillerne som sier at deres originale plassering var ideell, mens den siste var det motsatte, syntes det åpenbare nærmest for platt til å sees i sammenheng med noe som helst. -Men ved nærmere ettertanke, burde det imidlertid syntes klart for de fleste at en utvikling som stadig har gått raskere fremover, brått stanser opp med indikasjoner på reversering i samme momanget det rokkeres om på en faktor som har fått bestå uforandret gjennom hele fremgangsperioden, ikke gir noen mindre banal sannsynlig årsakssammenheng! 

Et sunt legeme, besørges desidert best gjennom et godt, gammeldags variert kosthold. For om det finnes noe sånt som en absolutt ufravikelig leveregel, er det nettopp “Never to change a winning team!”

Denne konklusjonen syntes imidlertid like klar som det spørsmålet som dukker opp i kjølvannet er urovekkende: Hvorfor lyves/forties det om slikt? -Altså.. Hvorfor gis folk en overbevisning om at noe er helsefremmende mens det i realiteten er motsatt??.. 

 

 

Eksempler på de fantastiske måltidene bestående av kjøtt (hvitt & brunt), fisk, poteter, ris & grønnsaker som venter ved arbeidstidens slutt hos ‘Nye Asia’. I tillegg til den nydelige smaken, er de asiatiske kjøkken de sunneste som er.

Foto: priv.

 

 

*

 

 

 

#kosthold #livsstil #vegetarmat #vegetarianer #variertkost #helse 

Hvorfor Samfunnsblogger og ikke Rosablogger

 

 

 Hva i himmelens navn er årsaken til at jeg, som gjennom utdannelse såvel som yrkeserfaring har alt som behøves og litt til for å kunne feie inn på topplistene i rekordfart som ‘rosablogger’, istedet valgt en linje hvor veien opp & frem er så uendelig mye lenger?..  

 

 

Som jeg har vært inne på ved tidligere anledninger, har jeg langt mer erfaring innen rosabloggernes emnefelt enn noen av de jeg har kjenskap til gjennom ca 11 år som praktiserende hud- & kroppsterapaut i tillegg til nærmere 20 år med modelloppdrag, noe som [selvsagt] har etterlatt meg med massevis av kunnskap.. 

Videre kan jeg fortelle at jeg er stolt over hva jeg utrettet innen hudpleiefaget, jeg er opptatt av utseende, og er det noe jeg elsker å gjøre, så er det modelljobber!  Så når vi legger til at jeg, som alle andre bloggere, ønsker å nå ut til flest mulig, hvorfor bruker jeg ikke dette her for alt det er verdt?? Jeg har jo hele tiden vært fullstendig klar over at jeg praktisk talt sitter på en bilett med ekspresstoget oppover blogglistene, men tar så et bevisst valg om ikke å benytte meg av den. -Og dette krever vel strengt tatt en forklaring..

 Siden oppstart på nyåret, har jeg etterhvert lagt ut en rekke innlegg hvorav det er stor variasjon, både i hht tema og uttrykksform; Det har vært alt fra seriøse, hardtslående meningsytringer om dagsaktuelle hendelser & saker, både på den nasjonale & internasjonale agenda, til rene humorinnslag. Dog har samtlige av innleggene det til felles at temaene skal være av allmenn interesse, samt at jeg alltid har som mål at det som gis ut skal apellere til intellektet. 

Betyr dette da at blogging om trender, livsstil, etc er utelukket i forhold til et ønske om å føre en intelligent linje?.. – Noe som igjen ville innebære at jeg har null & nada respekt og anerkjennelse for mitt eget virke gjennom hele mitt yrkesaktive liv fram til d.d! 

Nei, det gjør det selvfølgelig ikke! En skal virkelig ikke kimse av viktigheten av å ta vare på seg selv. Velvære i egen kropp er viktig, både for ens mentale såvel som for ens fysiske helse. Ved å utføre dagelige hudpleierutiner, ivaretar en faktisk kroppens største organ generellt, og hva ansiktet angår, den delen av huden som forblir ubeskyttet i vær & vind spesielt. De fleste har en oppfatning av hudpleie som luksus, men tro meg.. Den innstillingen blir snudd opp-ned på i det øyeblikket den ikke lenger funker som den skal; Spør en med store acneproblemer, en som knapt tåler sollys for huden flasser av & sprekker, eller er angrepet av eksem/psoriasis, så vil de avfeie deg ganske raskt om du begynner å snakke om luksus.. 

Modellyrket er heller ikke den ‘walk in the park’ type jobb hvor det ikke kreves en tøddel utenom å kunne se inn i et kamera som folk tror.  -Om du ikke tror meg, så kan du jo selv forsøke å posere med snø til knærne i 20-25 minusgrader kun iført en kort minikjole! -Eller å få sett avslappet & sensuell ut på bildene hvis shoot finner sted liggende ute i et elvevann ikledd noen flagrende gevanter ut i oktober engang.. 

Som sagt; Jeg er stolt av det jeg har utrettet, og ser prinsippielt sett ikke noe ‘galt’ i å blogge om disse temaene. MEN.. Slik bloggverden har endt opp med å bli, er det desverre blitt en uendelig mengde bloggere som i vesentlig grad er relatert til livsstil, mote & skjønnget, -hvorav et betydelig flertall er å karakterisere som narsissisme & overfladiskhet nedtegnet med elendig språk. 

Det aller værste, er når disse, ved siden av å reklamere for det siste inngrepet, hvilket hos en god del har tatt utseendet deres enda et hakk nærmere det absurde, er når disse uutdannede jentene kommer trekkende med sine anbefalinger.. -Du kan jo for faen ikke anbefalle produkter til folk du ikke engang har sett basert på hva som passer til din egen hud! Beklageligvis, er en jo bare nødt til å si, holder de produktene som anbefales gjerne høy kvalitet, men kvalitetsprodukter på feil hudtype, innebærer ditto potensiale for ødeleggelse. 

Videre, blir det gjerne en demonstrasjon av dyrt & dyrere, med ‘flushing’ av merke-vesker til tusenvis av kroner, og ditto briller, bling & klær. 

Om en skal kunne ‘lande’ en mote & skjønnhetsrelatert blogg, er man i mine øyne nødt til å ta for seg de mange kroppstyper, hudtyper, osv i separate innlegg, ev. adskilte avsnitt innen et innlegg. -Noe kun de færreste og mest kunnskapsrike er i stand til. Ulike mennesker trenger individuell rådgivning når det kommer til slike ting! Ellers blir det bare overfladisk & meningsløst svada, like kjedelig som et finsk fjærnsynsteater. 

Jeg ser i grunnen ikke poenget i å skulle nå ut til flest mulig med min smak innen mote & skjønnhet, og la verden få innsikt i produkter som er midt i blinken for meg. -Ei heller ser jeg hva jeg kan oppnå ved å bekjentgjøre det kostholdet som passer meg & min forbrenning, eller hva som er den siste ukens irritasjonsmoment, craving, eller TV-serie, for den saks skyld. Hva faen er vitsen med å nå ut til mange når det ikke gjør en dritt forskjell!? 

– Og det er her det ligger.. Det har ingen hensikt å nå ut til mange dersom det du går ut MED ikke like fullt gjelder alle! -Og det gjør ikke mine preferanser innen slikt som kosmetikk, klær & styrkeøvelser!

Jeg er drevet av et ønske om å få folk til å få en økt bevissthet på hva som skjer rundt oss, og kanskje aller viktigst; Å få folk til å våkne opp fra dvaletilværelsen av politisk korrekthet og gitte sannheter, og begynne å stille spørsmål, gjøre undersøkelser, for selv å danne seg en formening om dette & hint. -Uavhengig av hva samfunnet som sådan måtte mene eller anse politisk korrekt & passende! 

Det er intet som skremmer meg mer i verden i dag enn denne masseomfattende passiviteten, og aksepten av de ‘sannheter’ samfunnet serverer.. Det kan nemmelig meget vel ende med en valgkamp hvis partiet med flest stemmer er en reinspikket nazibevegelse hvis leder er en stein-hakkende gal sosiopat, grunnet ren propaganda. [Lyder litt kjent, gjør det ikke?..] 

For mitt vedkommende, er det imidlertid ikke bare innen alvorlige saker og temaer som en finner meningsfylte & givende input; Slik jeg ser det, er det alt for mye dommedagsangst ute og går, og for mitt vedkommende, er et fokus på potensielle farer & mulige kriger, etc alt annet enn sunt! Folk trenger rett & slett å slutte å bekymre seg for det de ikke får gjort noe med, for ikke snakke om denne mentaliteten om at livet på død & liv skal være en serie prøvelser som fremdeles henger igjen. Erfaringsmessig, er bruk av satire svært så effektivt når det kommer til å ufarliggjøre, og få perspektiv på det som gjelder i tiden, samt ens egen rolle i det hele.. 

Jeg ønsker rett & slett å skape en endring. -Ikke ved å få så mange som mulig til å dele mine meninger & oppfatninger, men for å få flest mulig til å våkne opp, og begynne å tenke selv! 

Dette er motivasjonen min for å bli samfunnsblogger, og hva som gjør det værdt å bytte ut nevnte bilett med expressruten oppover blogglistene med  ei fotlenke av jern og en ditto reise i sneglefart. For i det jeg har nådd ut til et eneste menneske med et budskap som er relevant & meningsfyllt, har jeg nådd ut til et menneske mer enn jeg ville gjort til tusenvis av lesere uten et relevant & meningsfyllt budskap å nå de med!..  

 

‘Slik jeg ser det’, gjennom dine øyne 😉 

Foto: priv/selfie

 

*

 

 

 

#samfunnskritiker #samfunnskritikk #verden #skjønnhetstyrraniet #utseendepress #overfladiskhet

Gryende Trender Tester NOSE-ART

Ifølge artikkelen som ble lagt ut på Side2.no for et par dager siden, er nesemake-up, eller nose-art den up & coming trenden på skjønnhetsfronten.

Dette har jeg nå testet ut, for så å vente i spenning på hvordan den nye looken blir mottatt… 

Syntes dere jeg ble pen?.. 

 

Foto:  Heggen. 

 

Jaaa-daaah.. Så gjorde jeg dette i Photoshop, da (he he).. -Men som du kan se i artikkelen, eller om du velger å Google eller å klikke hashtaggen, for den saks skyld, er resultatet nøyaktig det samme som om det var ‘the real thing’..  

Denne trenden er såvisst ikke alene i sitt slag heller! Noen vil kanskje huske at det begynte å komme i form av noe glitter-greier i forbindelse med julen?.. Ikke lenge etterpå kunne bla.a Side2 slippe nyheten om den nye øyenbrynstrenden, hvis nyhet provoserte, og ikke minst førte til fortvilelse blandt mote-slavene over looken de med stor sannsynlighet ville måtte ikle seg innen overskuelig fremtid. 

Og her er jeg & ‘fashionistaene’ fullstendig på bølgelengde. -For til tross for at looken blir presentert i sin mest ekstreme form; Dette var bare grusomt. -Og det var grusomt på en slik måte at det selv ikke i sin mest moderate form kunne fri seg fra denne betegnelsen. Ei heller var det av den typen som faktisk blir kult etter å ha kunnet venne seg til det. 

Ja, det var faktisk så jævlig, og ikke minst så latterlig at jeg slo fra meg tanken på å teste den ut, -det være seg i Photoshop eller ved faktisk å ta øyenbrynsmake-up’en til hjelp.  Der merket jeg klart at grensen var nådd for hvordan jeg kan la meg avbilde i det offentlige rom.. 

Denne samstemtheten mellom de svorne ‘fashionistas’ og meg, stanser imidlertid her. For mens de har så til de grader har undertrykket alt av egen smak ved å la tidenes trender komme på bekostning av denne over så lang tid at de ikke lenger evner å frembringe noen individuell formening om hva de liker, er jeg en svoren forkjemper for individuell tenkning.  

Nå skal ikke jeg sitte her å påstå at jeg ikke påvirkes av trender! Det gjør vi til en viss grad alle som en. -Og med tanke på min yrkesbakgrunn m.m, må en vel også kunne si at det faktisk er en nødvendighet å holde seg noenlunde ‘up to speed’ stilmessig. 

Det er heller ikke det å ha interesse for moter & trender, det å trives i moteriktige klær, og i det hele tatt et generelt ønske om å kjøre en tidsriktig stil jeg stiller meg kritisk til. Det er noe helt annet å velge seg en stil innenfor hva som er in, og det å iføre seg/følge alt av trender kun fordi det er trenden!  Om en bruker den gjeldende galskap som eksempel her, er det ensidig positivt om en gjennom dagens trend har fått øynene opp for at det kunne gjort seg med litt mer muskelmasse i bakenden, armer, mage & bryst, for derav å tegne medlemskap på nærmeste treningssenter, og skride til verket. Føler en seg derimot nødt til å ta leppefilling og ‘fixe’ puppene i tillegg, da dette også er trender i tiden, blir det brått noe helt annet. 

Poenget er nemmelig at en person med egenarten inntakt har en klar formening om hva vedkommende liker og derav hva denne velger å iføre seg/følge innenfor det tidsriktige. Ditto er de fullstendig på det rene med hva de ikke liker, og derav heller ikke akter å gå til anskaffelse av. Selv hadde jeg eksempelvis for tykke øyenbryn gjennm perioden hvor de ifølge trenden kun skulle være to buede streker i pannen, mens de i følge dagens trend er for smale/tynne, da jeg heller ikke syntes det er flatterende med to ‘trønderbarter’ over øynene. Mine bryn har imidlertid også blitt ilagt litt mer ‘pondus’, men forskjellen på ‘da & nå’ er alikevel ekstremt mye mindre for mitt vedkommende enn for de som slavisk følger moten, da jeg har vært tro mot  individuell smak, og derav holdt stylingen innenfor hva jeg liker best. 

[For ordens skyld bør det nevnes at jeg i forbindelse med denne og lignende saker uttaler meg kun som privatperson. I forbindelse med modelloppdrag, lar jeg imidlertid aldri min personlige smak komme til uttrykk i hht stylingen, da jeg tilhører den ‘gamle’ generasjonen modeller hvor det å blande seg inn i stylingen er ansett for å være særdeles uprofesjonelt].  

For å vende tilbake til den kommende nesekunst-trenden og de beslektede varianter av ansiktspåtegninger, må det først være sagt at det faktisk er noe litt søtt over disse små & fargerike ‘drotlingene’ over nesepartiet som gjør at gir det en viss apell i fotoøyemed, mens det andre jeg har sett som nevnt er fullstendig ubrukelig i enhver sammenheng. Når det er sagt, er det en vesensforskjell på hva som kan ta seg ut i en fotosammenheng ute i virkelighetens verden.. Jeg kan strekke meg dithen at det faktisk finnes et ørlite mindretall blandt oss som muligens vil kunne iføre seg denne looken i sin aller mildeste form på kveldstid, -men selv disse menneskene vil slite med å ‘lande’ denne looken på dagtid. 

Hva oss vanlig dødelige angår, trenger en vel bare se for seg et møte med ansiktet på bildet over ute på gaten, så går jeg ut fra at svaret vil være ganhske så innlysende..  

Avslutningsvis, legger jeg ved et bilde jeg bidro, og oppnådde premieplass i en fotomotasje/photoshop -konkurranse for noen år tilbake, og som under arbeidet med dette innlegget brått slo meg som fullstendig ubetalelig i hht å tilført dette emnet tilstrekkelig perspektiv, og derav muliggjøre et mer objektivt syn på virkeligheten slik den ser ut i øyeblikket:..

 

 

Jeg må jo si det er påfallende hvor mange fellestrekk det er mellom det jeg kun få år tilbake tok i bruk i nevnte photoshop-konkurranse for å lage denne ‘all out crazy’ utseende ‘alienated’ versonen av meg selv, og hva som nå faktisk er utropt til den up & coming trenden med stor ‘T’..  

Foto:  selfie.

 

 

 

#noseart #trend #nesesminke #skjønnhet #mote #nesekunst #ansiktskunst 

* English-Crash *

En ordrett oversettelse fra et språk til et annet, ender ikke så rent skjeldent opp som en stein-hakkende gal oversettelse!.. 

 

Foto: offentlig

 

Vel.. Nært beslektede språk, som eksempelvis norsk & svensk, må vel i det store & hele kunne sies å utgjøre et unntak, men oxo her er det en & annen ‘snubletråd’ som til gjengjeld har et enormt potensial når det kommer til å få en ubetenksom stakkar til å fremstå som ‘høna uten hode’. Min far kommer f.eks aldri over den stakkars mannen som på en glo-varm sommerdag for minst 20 år siden sto forran ham i køen på et gatekjøkken i Strømstad, og lettet over endelig å stå for tur kunne bestille seg en stor ‘is-krem på glass’ (glass = det svenske ordet for iskrem).. En annen ‘vinner’, er de som bestiller seg en ‘pylsa med korv’, -hvorav de av en el annen grunn har fått det for seg at ‘korv’ er det svenske ordet for pølsebrødet som valgt tilbehør i stedet for selve pølsen..   

Det er imidlertid for langt mellom disse svenske perlene til at en kan få noen form for genre ut av det. -Men nå har det seg nå en gang slik at en betydelig andel av oss nordmenn oxo må sies å være flerspråkelige i en videre forstand gjennom en flytende Engelsk! -Og her står derimot perlene i kø, både i form av gramatiske viderverdigheter så vel som mildt sagt originale direkte-oversettelser av enkelt-ord. 

Her følger en mix bestående av  gamle ‘perler’ som er blitt sittende helt siden skoledagene, såvel som nye episke viderverdigheter som har dukket opp her & der opp gjennom årene av ukjent opphav/opprinnelse, i tillegg til enkelte egenproduserte finurligheter:.. 

 

Foto: Pr.

 

Vi kan jo ‘varme opp’ med noen særs originale uttrykksformer for enkelt-ord:.. 

 

  • OnBird ~ PåFugl
  • LittleCrazyHunt ~ SmåViltJakt
  • SnøSkuffe ~ SnowDisappoint
  • BoySnake ~ GuttOrm
  • SilentSea/QuietSea ~ StilleHavet
  • UtterlyExpensive/RawExpensive ~ RåDyr
  • PeaceRichTown ~ FredRikStad
  • WhiteRussia ~ HviteRussland
  • SoftWare ~ MykVare
  • PeaceRichTown ~ Fredrikstad

 

..Før vi virkelig får sagt det med hele setninger!.. 

 

  • It goes OverHead not duck to seagul/disappoint snow in the RoomWheel ~ Det går OverHodet ikke an(d) å måke/skuffe snø i RomJulen.
  • The FastWindow went on reason outside the BlackSea ~ Hurtigruta gikk på grunn utenfor SvarteHavet.
  • Suddenly smoked the garden-snake! ~ Plutselig røk hageslangen!  
  • Don’t you have any round-pieces in the whole taken!? ~ Har du ingen rundstykker i det hele tatt!?
  • The big thing made a wooden-roof ~ Stortinget gjorde et vedtak. 
  • Life is good to Live ~ Leif er god mot Liv.  
  • Now it’s beginning to spoon cases and things here! ~ Nå begynner det å skje saker og ting her!
  • He begged his beans every night ~ Han ba sine bønner hver natt. 
  • That there goes only not, Duck! ~ Det der går bare ikke, Anna! 
  • Yes-but said I butter! ~ Jommen sa jeg smør! 
  • Do you speak Field-love? ~ Snakker du eng-elsk? 

[Også har jeg spart den aller beste til slutt..

  • Nothing can measure up to the beauty of the Dawn ~ Intet kan måle seg med skjønnheten til Gry. 😉

 

Foto:  DF Foto.

 

#MeTu (Tu??..)

Jeg har oxo tidligere gått hardt ut mot den utviklingen #MeToo -kampanjen har tatt [bla.a i ->> DETTE <<- innlegget fra Januar i år], da rettet mot den manglende rettssikkerheten for de angitte, i tillegg til at terskelen for hva folk får seg til å rapportere har sunket til det absurde.  Etter å ha fremlagt dette i alle tilgjengelige kanaler, hadde jeg fått sagt mitt i anledning denne hash-tag’en. -Trodde jeg!.. 

..Inntil jeg for ei ukes tid siden ble gjort oppmerksom på ENDA en bi-effekt av denne kampanjen som i utgangspunktet var et ubetalelig virkemiddel for å få satt en stopper for folk som i kraft av sine ledende stillinger uhindret har kunnet begå seksuelle overgrep i uminnelige tider; Nemmelig faren for at arbeidsgivere & ledere ikke lenger kan risikere å inkludere ‘menneskelig’ faktor i forholdet til de ansatte.. 

Jeg hadde kun hørt faren for et upersonlig og derav kjølig arbeidsmiljø i forbindelse med #MeTo -kampanjen nevnt ved et par anledninger, før en av mine arbeidsgivere på Resturant Øst, Tu [derav overskriften]] kom bort til meg under en rolig periode, og spurte hvorvidt jeg ville reagert negativt om han [eller en av mine andre mannlige arbeidsgivere, for den saks skyld] hadde tatt meg på skuldre/overarmer og ristet meg lett? – “Hæ!?..”  Jeg skjønte det var relatert til en nyhetssak e.l han hadde kommet over på nett, men mens ordlyden gav inntrykk av at dette var en ‘Tu-spøk’  av sitt sedvanlige småtørre slag, tilsa tonen noe annet; Dette var et seriøst spørsmål. -Men hva pokker det var fyren snakket om, var jo fremdeles utenfor fatteevne, -og som antatt, hadde dette sitt opphav i en sak han nettopp hadde lest på nettet; 

I og med at disse er av vietnamesisk opphav, besøker de jo også vietnamesiske nettsider for å holde seg oppdatert om hva som skjer i sitt opprinnelsesland, og det var her han ble gjort kjent med en sak som nå var blusset opp i der nede; En kvinnelig artist [et eller annet innenfor underholdningsbransjen] hadde angitt sin mangeårige agent hun med årene etter alt og dømme hadde hatt utviklet et nært vennskapsforhold til ved siden av det profesjonelle etter at han hadde tatt tak i skulderne hennes og ristet/vugget henne lett, på en måte jeg vil anse for å være vanlig gest blandt nære bekjente, i tillegg til at gesten er vanlig hvor foreldre småtøyser med -, og/eller på en enkel og grei måte gir trygghet til et barn.. 

Atter en gang responderer jeg med et “Hæ!?..” – dog av en helt annen grunn enn forrige gang; Nå var det ikke lenger noen tvil om hva spørsmålet dreide seg om, men hvordan et menneske faktisk kan få seg til å ødelegge livet, og med stor sannsynlighet også karriæren til en mangeårig venn, som på toppen av alt har en stor del av æren for vedkommendes success!.. 

Dermed ble brått de tidligere nevnte anledningene jeg hadde hørt problemet med ledere som ikke lenger tør begi seg innpå selv den minste menneskelige relasjon med noen av de ansatte av frykt for hva noen kan oppfatte som støtende, og derav raportere til myndighetene for straffeforfølgelse, så vel som en #metoo -angivelse for spott & spe dyttet ut av bevissthetens bakevje til dens fremste del. For når det nå viser seg at det er en klar utvikling i denne retningen i Asia, vil dette like fullt spre seg hit på samme vis som våre ‘uting’ sprer seg dit. Det må imidlertid påpekes i så henseende at den høye befolkningstettheten, og ditto høye antall mennesker en i ulik grad & ulike situasjoner dermed hensettes å forholde seg til i hverdagen, er en faktor som i vesentlig grad tilrettelegger for denne utviklingen. I høyt befolkede områder, lar det seg rett & slett ikke gjøre å skape noe særlig med personlige relasjoner på arbeidsplasser av en viss størrelse (hvilket de i slike områder gjerne er) om vi legger forholdene vi har her i Norge til grunn. Det er jo en kjennsgjerning at desto større befolkningstetthet, dess mindre lar det seg gjøre å relatere seg til de utenom ens egen familie & personlige venner/bekjentskapskrets, -arbeidsplassen innkludert. 

I Norge, hvor vi er blandt de nasjoner med lavest befolkningstettet i tillegg til å være blandt de aller fremste hva velstand angår, bskal det nok vanskelig la seg gjøre å eliminere alt av personlig relasjoner mellom de ‘styrende & de styrte’ i jobbsammenheng. Men det er ikke dermed sagt at ikke også vi vil oppleve en forandring i så måte om denne tendensen får fortsette, spesielt ved større bedrifter. -Og dette er virkelig ikke noe som tjener hverken bedriftene som sådan eller menneskene som arbeider der! For i det en leder ikke våger annet enn å føre en ensidig profesjonell policy ovenfor de han/hun er satt til å styre, vil det oppstå en nærmest robotaktig relasjon mellom de involverte, noe som fører til et kaldt og upersonlig miljø, og derav så absolutt ikke noen kilde til den trivsel som kommer med å føle seg verdsatt, sett & anerkjent for den jobben en gjør. -Og når dette går tapt, går dette faktisk også i vesentlig grad utover kvaliteten på det arbeidet som utføres! 

For meg personlig, koker dette i bunn & grunn ned til at jeg ønsker å trives i hverdagen, hvilket er avhengig av at jeg forholder meg til arbeidsgivere & kolleger på et mellommenneskelig plan. Jeg vil ha det gøy på jobb, syntes det er moro å jobbe! 

Trivsel på arbeidsplassen for mitt vedkommende, inkluderer i tillegg til den fagelige respekt, tillit osv som hører hjemme i en profesjonell drift med success, en rekke små absurditeter, som f.eks å inneha ‘offer-rollen’ for min arbeidsgivers hverdagsmoro grunnet min ‘skvetne’ natur og hans vanvittige evne til å bevege seg fullstendig lydløst [-Hvorpå det hinsides galne ansiktsutrykket som følger gjerne blir foreviget gjennom noen rimelig spitzy øyeblikksbilder..]  Andre faktorer som inngår i den ‘pakken’ som utgjør min trivsel, er bla.a til stadighet å bli stillt til veggs av en sjefs spørsmål med utspring i hans evne til å ta for seg verdens realiteter fra en annen vinkel, for ikke snakke om at jeg aldri ville vært foruten risikoen for å bli møtt av en kald ‘dusj’ av en sjef som befinner seg i den selvbetjente bilvasken ved siden av i det jeg ankommer jobben ved Askim treningssenter, m.m..  Disse to i utgangspunktet temmelig ulike arbeidsplassene har imidlertid det til felles at jeg ved begge steder har arbeidsgivere jeg på den ene siden virkelig respekterer hva det yrkesmessige/profesjonelle angår, mens de på den andre siden oxo er mennesker jeg personlig er blitt glad i og trives i selskap med. – Nettopp slik jeg vil ha det! – Og nettopp under slike forhold, er det jeg blir i stand til å levere i henhold til den standar jeg både krever av meg selv med hensyn til yrkesstolthet, i tillegg til å utgjøre en lønnsom ressurs, og derav bli verdsatt i bedriften.  

Sett i sammenheng, fremgår det tydelig at det hele utgjør en sirkel; Ledere/arbeidsgivere hvis lederstil innehar den rette ‘mixen’ av faglig/profesjonell autoritet & menneskelighet med en omtanke for sine ansatte som skaper trivsel & trygghet, fører til en vesentlig økning i lønnsomhet hos hver enkelt av de ansatte, da båndet de har til bedriften og dens ledere er styrket, ikke minst pga at de føler seg delaktige i den store helheten. Sirkelen rundes derav av i den åpenbare kjensgjerning at det miljøet som skapes av gode ledere kommer bedriften til gode i fullt monn gjennom den oppnådde økning i produktivitet pr. hode. 

– Og all den informasjon og observasjon jeg har rukket å få med meg så langt i livet skulle tilsi at her har vi faktisk et område hvis syn/oppfatning jeg deler med hele den hurven som utgjør den yrkesaktive delen av befolkningen. -Med unntak av det ørlille, ubegripelig ‘mugne’ mindretallet som her utgjør den berømmelige fluen som velter det gedigne lasset; De selvopphøyde korrektheter som i løpet av forbløffende kort tid klarte å dra den i utgangspunktet hinsides formålstjenelige & effektive #metoo -kampanjen, som vi ikke må glemme har vært ubetalelig hjelp for svært mange mennesker, ned til sitt patetiske lavmål. – Et lavmål som i praksis innebar at selv mildere utgaver & varianter av det mest normale og ikke minst alle fester & festlige tilstelningers allstedsnærværende fyllerør som eksempelvis fikk den ut av alle proposjoner uthengte AP -toppen Trond Giske plassert i samme båt som de ubeskrivelig kyniske lederskikkelsene/autoritetspersonene som takket være #metoo kampanjen endelig ble avslørt og stilt til ansvar etter å ha kunnet utføre de grusomste seksualforbrytelser non-stop i en år-rekke!.. 

Disse menneskelige utyske har klart å herpe #metoo ‘beyond repair’, men at denne ødeleggelsen skal få spredd seg til å påvirke arbeidsplassers varianter av min #MeTu skal iallefall ikke få skje uten å ha gjort et helhjertet forsøk på å bevisstgjøre for sammen å kunne bekjempe!  

 

I tillegg til mine faste stillinger, dukker det fremdeles opp ett & annet oppdrag for en gammel modell, – hvor det også er rom for ‘sprell’ bak kulissene. I sakens anledning, har jeg valgt dette ‘blinkskuddet’ som ble tatt i forbindelse med innstilling av kameraet. 

Foto:  DF Foto.

 

 

 

 

BunadsNazi

For et betydelig antall nordmenn, er bunad på 17 mai like selvsagt som pakker på julaften. Selv har jeg ikke bunad, og i år blir antrekket på toppen av alt helsort med forkle, da jeg skal jobbe store deler av dagen, men jeg er alikevel nødt til å si noen ord i anledning de utallelige artikler av typen ‘Bunadstabber’, ‘Bunadens Nei-nei/fy-fy’, ‘Bunadsregler’, ‘Bunadssynder’, osv, osv..  

 

 

Dette er ikke et plagg en kan bære etter eget forgodtbefinnende, må vite, for her lurer det åpenbart ‘know-it-alls’ rundt hvert hjørne. Disse selvopphøyde bunadsnazier fininnstiller i disse timer haukeblikket, og sørger for å ha magge-faktoren på full styrke før de på den store dagen kan boltre seg i forurettet indignasjon over alle de som på denne gledens dag tar seg friheter til å bære sine egne ‘klesskatter’ slik det måtte passe dem. 

Og her er det nok å ta av for de grinebitende, for selv blandt de som forsøker, florerer det av ‘utilgivelige’ feil! Listen er nemmelig nærmest uendelig, for de nøyer seg nemmelig ikke med antrekket som sådan. -Neida! Her stilles høye, ubøylige krav til opptreden også, må vite!.. 

Av ‘ulovligheter’ angående antrekket kan nevnes; 

 

! 17 mai -sløyfer!  [-Ja, du leste riktig..]

!  Håndveske (med unntak av den taske-lignende saken som følger med enkelte bunader), 

!  Paraply, med mindre denne er sort, og av minste mulige størrelse. 

!  Smykker, -kun [rett tilhørende] bunadssølv er lov! 

!  Yttertøy [Her finnes intet slingringsmonn hverken hva temperatur angår, eller hvor kåper & frakker faktisk dekker hele stasen].

!  Alt av skotøy med unntak av bunadssko! [Hvorvidt disse syntes, er fullstendig irrelevant]. 

!  Farget neglelakk [At den røde lakken matcher rødfargen i bunaden, har ingenting å si]. 

!  Håret skal & må danderes i henhold til det respektive hodeplagget! 

!  Make-up utover et strøk mascara, rouge & en diskret leppestift er likeså strengt forbudt!  

 

 

Videre, er det strengt forbudt å nyte alt av sigaretter, alkohol & snus, da bunaden representerer gode, sunne norske verdier, må vite!..

– Og her er vi faktisk ved sakens kjerne, -tro det eller ei! – For saken er nemmelig slik at jeg har et så totalt forskjellig syn på hva som ligger i ordene ‘gode & sunne norske verdier’ at det blir som to motpoler å regne.. Ifølge mitt verdisyn, er nemmelig de gode norske verdier ensbetydende med friheten til å ta egne valg! Privilegiet vi har til å kunne juble av glede, og være sorgløse på nasjonaldagen, og ikke minst muligheten til å kunne ta for oss av livets goder, -hvilket i aller høyeste grad innkluderer muligheten til å kunne kjøpe et festantrekk hvis prisnivå er på linje med hele familiers årsinntekt på store deler av kloden!.. 

For hånd i hånd med gleden, følger også den ydmykhet vi skylder de millioner av mennesker fra generasjonene før oss, hvis endeløse kamp gjennom århundrene har gitt oss det priviligerte livet vi lever som norske borgere a-la 2018. 

Smålige pekefingre angående andre menneskers påkledning, syntes derfor for meg direkte forkastelig på en dag da norge skal feires, og de som ofret livet for nasjonen & friheten skal minnes. Jeg er for så vidt en svoren tilhenger av å passe sine egne saker året rundt, men skammeligheten tas til et helt nytt nivå i det smålighet og pirk på uvesentligheter en på toppen av alt ikke har noe med får innpass på 17 mai, og feiringen av norge. 

Til dere som får vondt i bein & rygg av bunadsskoene; Bruk joggesko, clogs, eller ‘whatever’, så dere får kost dere og nytt dagen! Om det regner eller er kaldt, risiker for guds skyld ikke å ødelegge et plagg til et titalls tusen kroner, -og sitt heller ikke ufrivillig inne pga ‘feil’ farge på paraplyen! -Og er det kaldt, kle på dere!  Syntes du 17 mai sløyfe hører dagen til?.. Bruk den til hva faen du måtte velge å ha på deg! -Smink deg som du vil, røyk som du vil, og gjør akkurat som du vil! Det er nettopp det som gjør at ‘på 17 mai, da er vi så glad!.. 

 

 

¤ GRATULERER MED DAGEN, NORGE! ¤

 

Foto:  DF Foto. 

 

 

 

 

 

 

 

Ja, vi elsker DETTE landet…

17 mai står atter en gang for døren, og i år som i de foregående år, har debatten om hvorvidt denne dagen bør forbeholdes det norske flagget blusset opp..

 

 

Problemstillingen dreier seg, som jeg vil tro dere alle kjenner til, om hvorvidt flaggingen på  nasjonaldagen,17 mai bør forbeholdes det norske flagget, eller om det også på denne dagen burde være fritt frem for å flagge slik en måtte ønske. 

Selv anser jeg det for å være like innlysende at 17 mai så ABSOLUTT bør være forbeholdt det norske flagget, som at et påbud IKKE er veien å gå i så henseende. 

Et påbud vil jo faktisk være å gå i mot hva det hele dreier seg om på denne dagen. -Hva det er vi faktisk feirer; Et FRITT land med individuell frihet & trygghet til selv å ta de valg som føles riktig for en selv og for ens eget liv, -ikke bare uavhengig av hva naboen måtte mene, men også på tvers av hva styresmaktene måtte stå for [såfremt en da ikke handler imot norsk lov].  I det øyeblikket et slikt påbud ville blitt verifisert, ville vi faktisk ha trått over en grense hva statlig sensur og diktaturstyre angår som syntes omtrent like skremmende som en tredje verdenskrig. 

Like fullt mener jeg imidlertid at flaggingen på nasjonaldagen så absolutt bør være forbeholdt det norske flagget! Men i motsetning til at dette gjennomføres via tvang, mener jeg imidlertid at dette er det minste en kan forlange av oss som er gitt privilegiet å få leve i dette landet. – Et land jeg ikke skal påstå er perfekt, og hvor det ikke er rom for forbedringer, men like fullt et land som er nærmere det perfekte enn SAMTLIGE av de øvrige nasjoner som finnes på denne planeten. Og dette er faktisk ikke et nasjonalistisk utsagn fra min side, men et fakta utarbeidet av FN, som i en årrekke har hatt Norge på den øverste plassen som den beste blandt verdens nasjoner å leve i, samt en rekke andre topplasseringer. 

At en imidlertid er stolt av andre etniske opphav, støtter jeg imidlertid fullt ut. -Inkludert å ville -og kunne feire dette gjennom å la opprinnelseslandets flagg vaie i vinden. Det er ikke DET dette dreier seg om. Det det dreier seg om, er hvorvidt en ikke burde kunne avse akkurat denne dagen, 17 mai, til å feire det NYE hjemlandet, det være seg for en periode, eller på permanent basis. – Det syntes virkelig ikke for mye forlangt å avse denne ene dagen i året til å feire det land & det folk som tok en i mot, gav en trygghet og alt en måtte behøve for en helt ny start i livet da den nasjonen det insisteres på å flagge for faktisk var blitt ubeboelig!?.. 

Det er nettopp HER jeg mener vi kommer til sakens kjerne; Dette står & faller på den etikk, moral & anstrøk av anstendighet som må finnes i den enkelte selv for å ha noen mening. En kan nemmelig ikke fremtvinge grunnleggende menneskelige trekk som ydmykhet, takknemmelighet & anstendighet. -Det blir like fåfengt som å fremtvinge skyldsfølelse, anger & medfølelse hos en psykopat/sosiopat!  

Jeg mener som sagt at dette minstemål av respekt & takknemmelighet må komme fra hjertet hos den enkelte av de det gjelder, og at tvang overhodet ikke er relevant som virkemiddel i denne saken. Men når det er sagt, føler jeg en enorm tristhet over at de som ikke kan avse denne dagen til Norges ære er blitt gitt oppholdstillatelse på bekostning av de mange der ute i verden som uforbeholdent ville feiret dette landet hver dag i resten av deres liv om det var de som var blitt gitt det privilegiet det er å få bo & leve her..  Dette stikker faktisk såpass dybt at jeg gjerne skulle ha sett en eventuell kjærlighet til nasjon & folk bli tatt med i betraktningen når spm. om varig oppholdstilladelse skulle avgjøres. Dette lar seg selvsagt ikke gjøre i praksis, så en får bare indelig håpe at det å inneha nevnte type kjærlighet for land & folk begunstiger en så mye som overhodet mulig når det kommer til å kunne gjennomføre den kunnskapstesten som kreves ved søknad om statsborgerskap.. 

At det er de ‘rette’ menneskene som blir gitt privilegiet oppholdstiladelse og (eventuelt) statsborgerskap i Norge, er noe vi ALLE så absolutt er best tjent med, etniske, såvel som ‘nye’ nordmenn! – Og de ‘rette’ menneskene, heiser utvilsomt det norske flagget til topps i ydmykhet & takknemmelighet 17 mai. 

 

Dette er IKKE mobbing!

Leste nylig en artikkel hvor russens årlige besøk på sine gamle ungdomsskoler ble karakterisert som mobbing. – Jepp, du leste riktig; MOBBING!! Jeg har selv vært både ungdomsskoleelev & russ, og nå, kjære landsmenn, får dere virkelig se å ta dere sammen, for dette, som så mye annet, er IKKE mobbing!.. 

 

Dette bildet fra min egen russetid & russetreff i Stavanger [meg i midten] , er like uklart og skakt som vi var… 

 

Den respektive artikkelen  tok opp spørsmålet hvorvidt “russens herjinger ved ungdomsskolene burde forbys”, dog med en særs ensidig vinkling. Hovedbegrunnelsen for å bringe dette på bane, var at det visstnok finnes de tenåringer som opplever dette som mobbing, og at de blir skremt av de overallskledde ungdommenes storming av skoleplassen, tungt bevæpnet med vannpistoler & ballonger.. 

Unskyld meg, men om dette faktisk stemmer med virkeligheten, står det jævlig stusslig til blandt den oppvoksende slekt! For disse besøkene foregår på nøyaktig samme vis som da jeg var i deres sted, -men for oss, sto russens besøk ut som en av årets virkelig store høydare! Jeg & mine medelever ville aldri i verden vært denne ‘mobbingen’ foruten, og benyttet gjerne ettermiddagen i forkant til innkjøp av nødvendig arsenal bestående av alt fra vanngeværer til vannballonger, bretting av vannbomber, osv. -Og når dagen endelig var kommet, og de røde, blå & sorte kom rasende inn porten, ble vi like fullt ‘slaktet’ i denne ‘krigen’, som i årene før og etter. -Bare at det var verdens morsomste slakt, og hele resten av dagen gikk med på å demonstrere hvor våte vi var blitt, skryte av egne fulltreffre, og all den andre galskapen som følger med.. Jeg kan si med 100% sikkerhet at INGEN anså dette som noe skremmende, som mobbing, eller hva det måtte være. Dette var gøy, og det var gøy for alle! 

Videre kom jo dagen da det ble min tur til å ta turen til Haugåsen Ungdomsskole sammen med mine medelever fra den gang.. Min bror var i utgangspunktet det selvskrevne hovedmålet, men så ble det nå slik at broder’n ble overlatt til noen andre, mens jeg dermed fikk gå for overaskelsesattakk på vennene hans.. Her fant jeg mitt ‘mobbeoffer’ nummer 1, hvilket kulminerte med at guttungen var så bløt at du kunne vri ham opp, -og hadde hatt det hinsides morsomt!! -Jeg kjenner ham den dag i dag, og han ler enda av episoden.. 

Så dette koker rett & slett til et spm om hva som har skjedd på denne tiden, ‘fra jeg var ung’ og frem til i dag, som gjør at enkelte [jeg nekter å tro dette er normen før jeg ser det] opplever dette så fundamentalt annerledes enn vi gjorde for en 15-20 år siden?.. I utgangspunktet ingenting, for russens besøk fortoner seg nå nøyaktig samme måte. Kidsa, derimot, vokser desverre opp med puter under armene, så vel som med polstrede knær og hjelmer på hodet, og ender dermed opp som sutreunger uten spor av ryggrad, og derav evne til å delta i lek slik barn etter naturen er ment å gjøre. Det er derfor av avgjørende betydning at de ikke lulles inn i enda mer polstret bomull ved å bære oss med de, ‘og dakkar deg..’, og begynner å stramme de opp, for mulig å redde stumpene. Mobbing er gjentatte, vedvarende overgrep av alvorlig karakter. Her er det en [eventuelt noen få] som utsettes for daglig sjikane, fysisk og/eller psykisk, dag ut & dag inn over en lang periode. Mobbing er alvorlig, og det er faktisk sørdeles uheldig for den kampen som utøves for å få bukt med dette problemet at dette begrepet tillates utvannet! 

Så unge & voksne; Skjerpings!! Ikke vær pyser, og slutt å oppdra ungene deres til å bli sutrende 5-åringer i voksen størrelse!

 

Foto:  DF Foto.

The Broke & The Beautiful (1)

Visstnok har jeg valgt å overlate det til ‘rosa-bloggerne’ å ta seg av det som har med mote og skjønnhet å gjøre, men like fullt har jeg enda til gode å finne den blogger med min erfaring, bestående av drøyt 10 år som praktiserende hud- og kroppsterapaut i tillegg til 18 år med modelloppdrag ved siden av. Nå var imidlertid tiden var inne for en liten gjestevisitt innenfor dette domenet, -dog med en liten twist; Jeg tenkte nemmelig å dele noen trix & snarveier på skjønnhetsfronten.. 

 

 

* Du sparer masse tid om morgnen dersom du sprayer håret nederst mot rotfestet  med tørr-shampoo før du går til sengs kvelden før. Håret blir så enkelt å ha med å gjøre at det nærmest styler seg selv. *

~~~~~ 

* Dersom du skulle gå tom for tørr-sjampoo, kan denne faktisk erstattes med talkum/baby-pudder, så vel som potet- og maisennamel! [Du kan forsåvidt oxo bruke løst, transperant make-up pudder, men dette anbefalles virkelig ikke prismessig..] -Det blir selvfølgelig litt mer ‘kronglete’ å påføre, så vel som at en bør legge et håndkle rundt hals & skuldre pga dryssing når det ikke befinner seg i en spray-boks, men like fullt utgjør disse tingene en fullgod erstatning til den ekte varen. 

~~~~~ 

* Dersom du ønsker et sterkere feste til oppsatt hår, fest hår-pinsene opp-ned fra hva jeg vil tro du er vant til; Altså med den rillede siden NED og den rette siden OPP. Videre sitter frisyren merkbart bedre dersom du sprayer hårnålene/pinsen med hårspray før de settes i. 

~~~~~ 

* Du kan enkelt lage din egen spray-/tørrbalsam ved å blande ordinær balsam [ca 1/3] med vann [ca 2/3] i en tom spray-flaske [reguler mengdeforholdet etter hårtype]. 

~~~~~

* Dersom du ønsker tykkere hår, får du det i allefall til å se tykkere ut ved å børste øyenskygge i [tilnærmet] samme farge som håret i skillen. 

~~~~~ 

* Dersom du ønsker at leppestiften skal vare lenger/sitte bedre, og/eller en mattere look, påfør et tynt lag med concealer først. 

~~~~

 * Er du plaget med hovne øyne om morgnen? 

Det er store sjangser for at problemet vil løse seg [eller iallefall forbedres betraktelig] dersom du bruker en ekstra pute når du legger deg for å komme høyere opp med hode/hals, da dette øker væskedrenasjen vs. en flatere ligge-stilling. 

Dersom du allerede HAR hovne øyne som du vil bli kvitt, kan du enten påføre eggehvite som du lar virke til det størkner før fjærning, eller du kan benytte agurkskiver eller brukte, kalde te-poser som du legger over øynene og lar virke en 5-10 minutter.  

~~~~~ 

* Matt & livløs hud skyldes som oftest en mangel på vitamin C [askorbinsyre]. Dersom du røyker, kan du trygt dobble anbefalt dagsdøse, da nikotin har en nøytraliserende effekt på denne, og derfor ribber deg for en god del. Det er oxo verdt å nevne at vitamin C [i tillegg til B-vitamingruppen] er vannløslig, noe som gjør at du ikke kan overdosere slik som du kan på fettløslige vitaminer [A, D, E & K]. Du kan derfor tryggt bare ‘dytte på’, da overskuddet går rakt ut med urinen. Det værste som kan skje ved extra stort inntak, er at du må gå en ekstra tur på toalettet, for å si det slik. Det negative med vannløslige vitaminer, er også relatert til at det overskytende går rett ut, da det dermed ikke lagres. En må derfor sørge for å innta nok hver dag. 

Eksternt, kan du påføre sitron eller appelsinjuice [ev.annen citrus] med en bomullsdott, ev. under eller iblandet en maske for umiddelbar fruktsyrebehandling av huden. 

~~~~~ 

* Fyldigere lepper oppnås ved å blande 2-3 dråper peppermynteolje [essens] i lip-glossen. 

Du kan oxo skape et visuelt inntrykk av fyldigere lepper ved å påføre gloss over leppestiften midt på munnen [amor-buen, og parallelt på underleppen]. 

~~~~~

* En billig, kjapp og effektiv tannbleking, er ganske enkelt å lage en blanding bestående av bakepulver og moste jordbær som påføres tennene, og får virke i  15-20 minutter

~~~~~

* For bedre og raskere effekt av vippetangen, varm den opp med hårføneren før bruk. Resultatet blir en bedre så vel som raskere ‘krøll’.  

~~~~~

* For å få max effekt ut av mascaraen din, putt den i BH’en e.l i noen minutter for å varme den opp litt. Dette gir en kjempeeffekt på vippene, og gi en langt bedre krøll! 

~~~~~

* En gammel mascara er bare utdatert hva vippene angår, -ikke for brynene, og dersom den er tørr, så bland i noen dråper vann i flasken, skru igjen børstekorken, rist godt, og voila! -Du har fått en perfekt mascara for brynene! 

~~~~~

* Dersom du ønsker en mattere look på leppestiften, ta først overskuddsfarge av ved å presse et stykke toalett-/tørkepapir/papirlommetørkle/kleenex mellom leppene, for så å børste litt transparrent pudder over. 

~~~~~

* Leppestift er i realiteten oxo en fullgod krem-rouge. 

~~~~~ 

* Rynker kan faktisk reduseres betraktelig dersom du før du legger deg [ev. skal tilbringe noen timer i eget selskap] klistrer en remse plaster [unngå å få med noe av bandage-feltet ] som du klistrer langsetter. Dette gjør at du slapper fullstendig av de respektive ansiktsmuskler, og blir derav som en ‘botox light’ å regne. 

~~~~~

 

 

Selv om det ikke blir aktuelt for mitt vedkommende å føye meg inn i de rosa-bloggendes rekker på permanent basis, er det imidlertid ikke noe i veien for at jeg nå og da kan komme med et og annet ‘rosa oppgulp’ av denne typen dersom disse tipsene falt i smak. Det finnes nemmelig plenty av tips å ta av m.h.t fremtidige innlegg oxo 😉  

 

Foto:  DF Foto.